کد خبر: 287326
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
گفت‌وگو با شاعر برگزیده جشنواره شعر و داستان انقلاب

منیره هاشمی شاعر کانونی در مردادماه ۱۳۵۹ در مشهد به دنیا آمد و تاکنون آثاری چون «قیچی که به دنبال کار می‌گشت»، «اسب حنایی»، «آقای تابستان»، «شب و پسر کوچولو» و... در کارنامه خود ثبت کرده است و با روزنامه قدس، مجله جوانان، نشریه باران، ماهنامه ارشاد و نشریات رشد کودک همکاری خوبی دارد.

او که در جشنواره‌ها و همایش‌های زیادی شرکت و رتبه‌های فراوانی کسب کرده در زمینه نوشتن مقاله‌های ادبی نیز فعالیت دارد.

وی می گوید: «شعر چکیده احساس شاعر است و شعر دفاع مقدس، تصویر لحظه‌های ناب رشادت مردانی است که عبور کردند. من افتخارمی‌کنم از زمانی که چشم به دنیا گشودم، پدرم لباس رزم بر تن داشت.»

یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب بهانه‌ای شد تا با همکار خوب‌مان منیره هاشمی شاعر برگزیده این جشنواره که رتبه اول در بخش شعر کودک را به خود اختصاص داده بود به گفت‌وگو بنشینیم.

از جشنواره و موضوعات آن برایمان بیشتر بگویید.

یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کار خود را از بهمن ۱۳۹۷ شروع کرد و شرکت کنندگان تا ۵ اسفند مهلت ارسال آثار داشتند.

۳۰۰ اثرمنتخب معرفی شد که در نهایت هم‌زمان با پنجمین هفته هنر انقلاب و در مراسمی ۳۶ نفر توسط داوران به عنوان برگزیدگان این جشنواره اعلام شدند.

من در حوزه شعر و در بخش کودک و نوجوان در این جشنواره شرکت کردم و موضوعات این بخش شامل: عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلامی، اخلاق و معارف دین، گفتمان انقلاب اسلامی و ادبیات مقاومت بود.

به نظر شما آیا آثار برگزیده حاصل از این جشنواره می‌تواند پاسخگوی شناخت کودکان و نوجوانان نسبت به موضوعات ارزشی چون انقلاب، دفاع مقدس و ... باشد؟

به هر حال آثار برگزیده در هر جشنواره‌ای با موضوع خاص می‌تواند آثار قابل قبولی برای مخاطبان خود باشد و حتی باعث شکوفایی استعدادهای نوظهور و پدیدار شدن آثار تازه شود.

یکی از اثرگذارترین ابزارهای انتقال مفاهیم و فرهنگ، زبان شعر است و ما در اشعار انقلابی و ارزشی می‌توانیم مفاهیمی را به کودکان منتقل کنیم و اگر آن شعر به درستی از جانب مخاطب درک شود، قطعا بر رفتار فرد قابل مشاهده خواهد بود.

سطح جشنواره را چگونه ارزیابی کردید؟

یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با اقبال خوبی روبه رو شد. تنوع آثار و نگاه ویژه در محتوا و کیفیت قابل قبول آثار را داشتیم، به خصوص در حوزه شعر کودک و نوجوان که با انبوهی از مجموعه‌های شعر روبه رو بودیم که رونقی تازه به این جشنواره داده بود.

همچنین حضور شاعران بنام و داوران صاحب اثر به غنای این جشنواره افزوده بود.

چه راهکارهایی در ارتباط با معرفی جریان انقلاب از دریچه ادبیات ویژه شعر کودک پیشنهاد می‌دهید؟

من معتقدم که در سرودن اشعار کودکانه نخست باید کودکان را دچار شعر و درگیر لذت بازی‌های ‌زبانی و کشف‌های شاعرانه کرد؛ یعنی در گام نخست بچه‌ها باید از شعر لذت ببرند و اگر این اتفاق بیفتد، پیامی را که لازم است از شعر دریافت خواهند کرد.

در حوزه انقلاب و دفاع مقدس به نظر من شاعران باید ابتدا خودشان با مسائل مختلف این دوران آشنایی کافی داشته باشند و سپس از دریچه نگاه یک کودک و نوجوان به آن بنگرند و تلاش کنند میان آن روزها و این روزها و بین این نسل با آن نسل پیوند ناگسستنی ایجاد کنند.

کدامیک از شعرهای مجموعه برگزیده خود را بهترین می‌دانید؟

شعر «بمب‌های گیج» که در وصف حال و هوای این روزهای بچه‌های یمنی سرودم و قبل‌تر از این در جشنواره شعر دفاع مقدس هم برگزیده شده بود را بیشتر از دیگر شعرهای مجموعه «اسم سرودم انقلاب است» دوست دارم.

از فعالیت‌های پیشین خود در زمینه شعر کودک و نوجوان بگویید؟

تقریبا ۱۶ سال است که به طور جدی برای بچه‌ها می‌نویسم. تاکنون بیش از ۲۵ جلد کتاب از آثار من چاپ شده و در نشریات کودک و نوجوان نیز اشعاری چاپ شده.

و آخرین کلام ...

امیدوارم شعرهای خوب زودتر به دست بچه‌ها برسد و دنیای آن‌ها را پر از رنگ و شادی کند.

«بمب‌های گیج»

این بمب‌ها هر روز می‌افتند

با خشم روی سقف یک خانه

اصلا نمی‌پرسند آن‌جا چیست

این بمب‌های گیج دیوانه

                       

لبخندهایی زیر هر سقف است

لبخندهایی ساده و خوش رنگ

هر روز چندین دانه از آن‌ها

جان می‌دهد با بمب‌های جنگ

   

لبخندها هر روز می‌گویند

از روی صورت حذف ما ممنوع!

ای بمب‌های گیج برگردید

شلیک سمت بچه‌ها ممنوع

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =