لزوم تنوع‌بخشی موضوعی به کتاب‌های کودک و نوجوان

مجید عمیق نویسنده و مترجم برلزوم تنوع‌بخشی موضوعی برای جبران کمبود نیازهای حوزه نشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، او که به عنوان مهمان روز پنجم غرفه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در میان بازدیدکنندگان حضور یافته بود با تاکید بر این موضوع گفت: به اعتقاد من مسوولان کانون باید این مهم را در اولویت کاری انتشارات قرار دهند.

وی با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی و جایگزینی‌سازی برخی کتاب‌های کودک و نوجوان افزود: در حوزه‌ی فن‌آوری‌های نوین، مهارت‌ها و سبک‌زندگی نیز کاستی‌های زیادی وجود دارد که لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مترجم مجموعه کتاب‌های علمی «حیوانات دانشمند» در ادامه خاطرنشان کرد: کانون علاوه بر رسالتی که در علم و دانش‌افزایی کودکان و نوجوانان برعهده دارد باید الگوسازی برای سایر ناشران را نیز در برنامه‌های حوزه نشر خود قرار دهد تا شاهد ارتقای کیفیت آثار باشیم.

وی با بیان این‌که بیش از سه دهه در کانون فعالیت داشته است، یادآور شد: این مجموعه همواره جدای از کمیت برای کیفیت آثار خود اهمیت زیادی قایل بوده و از این پس نیز لازم است در تولیدات خود بیشترین دقت و باریک‌بینی را داشته باشد.

عمیق هم‌چنین بر نیازسنجی‌های میدانی برای ارتقای سطح کیفی آثار کانون تاکید کرد و افزود: باید تلاش برای پوشش کمبودهای موجود در حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان صورت گیرد و کاستی‌ها شناسایی و جبران آن در اولویت قرار گیرد.

مترجم مجموعه‌ی «هندسه‌ی عصر حجری» هم‌چنین کمبود کتاب‌های مجموعه‌ای را از دیگر نیازهای امروز این بخش عنوان کرد و اظهار داشت: باید با  پرهیز از موازی‌کاری، آثار تازه و به‌روزتر ارایه شود.

این نویسنده با اشاره به این‌که باید کتاب‌خوانی بیش از این در میان کودکان و نوجوانان ترویج یابد ابراز داشت: امروزه فن‌آوری‌های نوین و فضاهای مجازی باعث شده دانشی که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد خیلی سطحی باشد در حالی که کتاب، علم را به شکل عمقی به خواننده ارایه می‌کند و برای دست‌یابی به این مهم ورود رسانه‌ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش ضروری است.

وی در پایان از آشفتگی‌های روزهای اول نمایشگاه و نبود علایم راهنما برای بازدیدکنندگان انتقاد کرد و گفت: امیدواریم این ضعف‌ها در دوره‌های آتی رفع شود تا علاقه‌مندان راحت‌تر بتوانند به کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود در نمایشگاه دسترسی داشته باشند.

کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون تا روز ۱۴ اردیبهشت در بخش‌ کودک و نوجوان سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رواق شرقی مصلی بزرگ امام خمینی(ره)، سالن B، راهری ۴، شماره ۱۲۴ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =