بهم‌ریختن تعادل یکی از مهم‌ترین وظایف نویسنده در داستان است

محمد رضا شمس داور جشنواره منطقه‌ای طنز خلیج فارس گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف نویسنده در داستان این‌است که تعادل در داستان را بهم بریزید و این روش در داستان طنز و رئال نیز وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، محمدرضا شمس در کارگاه داستان‌نویسی طنز که با حضور اعضای انجمن‌های ادبی و مربیان برگزارشد گفت: قصه خلق اتفاقاتی در دنیای فانتزی بدون فارغ از زمان و مکان است.

وی با بیان این‌که داستان از تعادل، نبود تعادل و تعادل تشکیل می‌شود، بیان‌داشت: در یک قصه ابتدا حالت تعادل وجود دارد، مرحله بعد عدم تعادل و در پایان دوباره به تعادل می‌رسیم.

نویسنده کتاب «مردمان عصرپنجشنبه» گفت: وظیفه نویسنده ادبی به خصوص کودک و نوجوانان که دوران کودکی و نوجوانی را طولانی کنند تا این که زود بزرگ نشوند و دنبال کار نروند.

شمس ضعف در داستان‌های دینی و جنگی را ناشی از رعایت نکردن اصول داستان‌نویسی از نظرتعادل و نبود تعادل است.

نوینسده«قصه‌های ترسناک» گفت: نویسنده‌های ما ابزار کارشان را نمی‌شناسند و بر آن اشراف ندارند؛ ساختار، تعلیق، گفت‌وگو و…  ابزار کار ما نویسنده‌ها است.

این نویسنده حوزه کودک‌ونوجوان گفت: طنز به درک و تلقی افراد بستگی دارد و برای یافتن قالب و ظرف مناسب برای ایده اولیه مهم‌ترین بخش طنزنویسی است.

وی عنوان کرد: شخصیت‌های طنز اغراق‌آمیز هستند و مخاطب در یک اثرطنز چیزی را می‌بیند که سرجایش نیست و این موضوع او را به خنده می‌اندازد.

نویسنده کتاب «دختر خل و چل» با بیان این‌که تخیل نقش مهمی در نوشتار دارد، افزود: تخیل در کودک و نوجوان بسیار ارزش داردو یک طنزنویس باید طناز باشد و بزرگ‌نمایی و غلوکردن را بداند.

این نویسنده حوزه کودک‌ونوجوان دراین کارگاه ضمن تعریف یک داستان تخیلی، حالت‌های یک قصه را بیان کرد.

محمدرضا شمس دیگر نویسنده حوزه کودک و نوجوان در سال ۱۳۳۶ در محله شاهپور تهران به دنیا آمده است.

وی نخستین کتاب خود را به نام «اگر این چوب مال من بود» در کانون پرورش فکری به چاپ رسانده و بعدها با انتشارات سروش، امیر کبیر، مدرسه، قدیانی، پیدایش، افق، محراب قلم، به نشر، حنانه، شباویز، رویش، هوپا همکاری داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =