برپایی کارگاه آموزشی «سرود» در کانون گیلان/تلاش برای تخصصی‌سازی یک فعالیت هنری همگانی

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان کارگاه آموزشی «سرود» را با حضور سهیل مطیعا، دبیر انجمن سرود کانون کشور در رشت برگزارکرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این دوره آموزشی ۱۲ ساعته که با همراهی ۴۰ نفر از کارشناسان و مربیان صورت‌گرفت، تلاشی هدف‌مند برای تخصصی‌سازی آموزش سرود در مراکز فرهنگی هنری بود.

سهیل مطیعا، دبیر انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان مدرس این دوره آموزشی تاکیدی ویژه بر ضرورت بهره‌گیری از این ابزار هنری در جذب مخاطب کودک و نوجوان داشت و به‌روزرسانی آگاهی‌های هنری را زمینه‌ساز علاقه‌مندی افزون‌تر مخاطب به این هنر دانست.

سهیل مطیعا، دبیر انجمن سرود کانون

مطیعا که دانش‌آموخته رشته‌ موسیقی از دانشگاه موسسه آموزش عالی کنسرواتوار تهران است، در همین ارتباط توضیح‌داد: امروزه، تشکیل انجمن‌های تخصصی و ایجاد ارتباط میان هررشته با انجمن‌های تخصصی آن در دستور کار کانون قراردارد؛ تا یک رشته‌ی هنری از یک کار همگانی به شکل تخصصی آن تبدیل‌شود.

این آهنگ‌ساز و نوازنده، به لزوم آمادگی مربیان و اجراکنندگان سرود برای هنرنمایی در داخل و خارج مراکز فرهنگی هنری هم اشاره و  برپایی کارگاه سرود را بستری مناسب برای معرفی هرچه‌بیش‌تر فعالیت‌های هنری کانون عنوان‌کرد.

او در ادامه، این دوره آموزشی یک روزه را به  دو بخش تئوری و عملی تقسیم‌ و بخش نخست آموزش خود را به ارایه‌ی تعریفی از موسیقی و سرود و درعین حال تشریح کاربردهای آن اختصاص داد و ضمن مقایسه‌ی گروه کُر با سرود اظهارکرد: هم‌سُرایی، نقطه‌ی مشترک این فعالیت‌ها به شمار می‌رود و آشنایی با الفبای هرزبان نیز در اجرای آن نقشی اساسی دارد.

توجه به نُت به‌عنوان الفبای موسیقی، چگونگی چیدن آن بر خط حامل و انواع مختلف نُت، تشریح ویژگی‌ دامنه‌ی سازها و مفهوم سولفرژ، از دیگر مباحث میهمان برنامه در بخش نخست بود.

مطیعا بخش دوم این دوره‌ی آموزشی را با صحبت درباره‌ی انواع‌صداها و معرفی گروه‌های صدا در زنان و مردان آغازکرد و به سنجش صدای حاضران برای انجام کارهای عملی پرداخت.

تشکیل گروه‌های سرود با تکنیک‌های دیلی، زیرصدا، تک‌خوان با درنظرگرفتن تکنیک فاصله‌ها، از دیگر برنامه‌های مدرس دوره محسوب‌می‌شد و وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت نظم‌پذیری، آرایش گروه، پوشش، نورپردازی، حرکت و صحنه‌آرایی مناسب، از اهمیت تهیه دفترک (بروشور) برای همراه‌سازی ذهنی مخاطبان سخن گفت.

او هم‌چنین تاکیدی ویژه بر اهمیت انتخاب شعر و آهنگ مناسب داشت و از مربیان برای استفاده از ‌شعرهای موجود درکتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان دعوت‌کرد.

هدایت حاضران برای اجرای سرود، بخش پایانی برنامه‌های سهیل مطیعا بود که پیشینه‌ی همکاری با سازمان‌های فرهنگی مختلف از جمله صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش  را درکارنامه دارد.

برپایه این گزارش، مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این میان به ستایش از همت‌عالی و تلاش  مسوولان کانون کشور در برگزاری انجمن‌های تخصصی به ویژه در حوزه ی سرود پرداخت و عملکرد کانون استان را متنوع و قابل توجه توصیف‌کرد.

اسفندیارضیائی در همین حال حضور استادان برجسته در استان را زکات علم ارزیابی و از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان خواست تا برای ارتقای آگاهی‌های خود در این زمینه و گام‌برداشته و نشردهنده‌ی آموزه‌ها به نسل کودک و نوجوانان باشند.

گفتنی‌است، این دوره آموزشی صبح و عصر روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون رشت برگزارشد.

انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از انجمن‌های ۱۰ گانه تخصصی است که بر اساس سیاست‌های فرهنگی سال ۹۷کانون و به منظور تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در میان نوجوانان، تمرین کار گروهی و حضور پررنگ‌تر در اجتماع تاسیس شده است.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =