فراهم شدن‌ فضا برای نشر کتاب‌های بازاری در نبود نقد ادبی حوزه کودک

ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان نباید فضا را برای نشر آثار سطحی و بازاری فراهم کنند برخی از آن‌ها گاهی چنین پیشنهادهایی به نویسندگان ارایه می‌کنند که البته این نگاه ساده‌انگارانه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، زهره پریرخ نویسنده کتاب‌های کودک که میهمان غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود در عین حال گفت آثار کودک و خردسال اگرچه در ظاهر ساده است اما پیچیدگی‌های خاصی در درون آن وجود دارد که این پیچیدگی به‌صورت روشن دیده نمی‌شود.

به اعتقاد این نویسنده که آثار و مجموعه‌های شاخصی همچون کتاب‌های مرغک از او منتشر شده، مهم‌ترین مساله این است که همه، یعنی نویسنده، ناشر، کارشناس ادبی و حتی مادران باید مطالعه بیشتری روی حوزه خردسال و کودک داشته باشند.

نویسنده مجموعه کتاب‌های «آی قصه قصه» یکی از دلایل اصلی نشر کتاب‌های ضعیف در حوزه کودک را نبود نقد ادبی در این حوزه عنوان کرد و افزود: نبود نقد ادبی باعث شناخت ضعیف ما از حوزه خردسال و کودک می‌شود در حالی که بیشتر نقدهای ادبی به آثار حوزه نوجوان اختصاص دارد و این مساله ناشر را هم دچار خطا می‌کند. در گذشته کانون نشریه‌هایی را با محوریت نقد ادبی منتشر می‌کرد و البته در خارج از کانون هم چنین نشریه‌هایی وجود داشت، اکنون این نشریه‌ها کم شده است و وزارت ارشاد و ناشران هم کنترلی روی این آثار ندارند.

پریرخ اهمیت مادران امروز در اقتصاد خانواده و نقش آن‌ها در خرید کتاب برای بچه‌ها را بااهمیت دانست و یادآور شد در روزگار اقتصاد مادرانه که مادران برای کودکان‌شان مشتاقانه خرید می‌کنند و به‌ویژه کودکان در سنین پایین بیشتر نظر مادر را در انتخاب‌هایشان دخالت می‌دهند، نیاز به بالابردن شناخت مادر از کتاب کودک ضروری است.

او تاکید کرد: پرسش‌های خردسالان اغلب در باره هر چیزی است که آن‌ها می‌شناسند و ما نباید با این موضوع ساده برخورد کنیم در حالی که دنیای امروز بسیار پیچیده شده است و کودک باید با مطالعه کتاب بتواند با نگاهی پرسش‌گر به مسایل و محیط اطرافش نگاه کند. هرچه ما فضا و این امکان را برای آن‌ها - به‌وسیله مطالعه - فراهم کنیم، کودکان راحت‌تر وارد دنیای نوجوانی و بزرگ‌سالی می‌شوند.

پریرخ با بیان این که نویسندگان یا منتقدان ادبی گاهی به خلق اثر تنها به‌عنوان یک تجربه ادبی یا یک جوشش حسی نگاه می‌کنند در حالی که به‌ویژه در شهرهای کوچکتر و محیط محدودتر - که بچه‌ها کمتر می‌توانستند با کسی درددل کنند و در مورد مشکلات‌شان سوال بپرسند - بیشتر به این فکر می‌کردند که یک کتاب چه‌طور می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل کند؟

نویسنده کتاب «دستمال خال خالی» درباره‌ی مهم‌ترین سوال‌های مخاطبان از نویسندگان توضیح داد که اغلب آن‌ها از ما می‌پرسند «اگر بخواهیم نویسنده بشویم چه راهی را باید پیش بگیریم؟» که پاسخ من این است که کلاس‌های انشاء را جدی بگیرید.

او ادامه داد: من به آن‌ها می‌گویم آن چیزی که باعث نویسنده‌شدن من شد کلاس انشاء بود. وقتی معلم انشاء می‌گفت خیلی خوب نوشتی، تازه متوجه می‌شدم که خوب نوشتم و یا خوب می‌توانم بنویسم. وقتی یک کودک و نوجوان متنی را می‌نویسد در مورد این‌که خوب یا بد می‌نویسد، فکر نمی‌کند، بیشتر حس درونی‌اش را مطرح می‌کند. ولی قاضی، داور یا معلم کسی است که به‌ او توضیح دهد حسش را چه‌گونه بیان کند و این‌که تو می‌توانی بنویسی و استعدادش را داری. در این زمینه بچه‌ها باید کتاب‌خانه مدرسه و کلاس‌های انشا را جدی بگیرند.

غرفه کانون پرورش فکری در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن B، راهروی ۴، شماره ۱۲۴ واقع در مصلی امام خمینی(ره) تا روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ هر روز میزبان نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =