افزایش کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری استان اردبیل

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در مصاحبه با خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، گفت: اقدام لازم برای خرید خودرو باهدف افزایش کتابخانه‌های سیار برای استفاده کودکان و نوجوانان روستاهای فاقد کتابخانه ثابت در مناطق مختلف این استان صورت گرفته است.

زعفر احدزاده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل تصریح کرد: هدف از افزایش کتابخانه‌های سیار در مناطق مختلف استان، توزیع متوازن امکانات مطالعه در مناطق محروم روستایی و بهره‌مندی علاقه‌مندان به مطالعه کتاب در این مناطق است.

احدزاده بابیان اینکه کتابخانه‌های سیار تنها گروه فرهنگی ارائه‌کننده خدمات فرهنگی به جامعه روستایی است، افزود: پنج واحد کتابخانه سیار در شهرستان‌های اردبیل، مشکین‌شهر، پارس‌آباد و نمین فعالیت داشته و اقدام لازم برای خرید خودرو و تجهیز آن با استفاده از اعتبارات استانی انجام‌شده است.

وی بیان کرد: بیش از۲۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های سیار و ثابت مراکز فرهنگی هنری کانون استان موجود بوده و کودکان و نوجوانان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

- اعضای کانون اردبیل ۶ رتبه جهانی و ۱۵ رتبه کشوری کسب کردند

احدزاده خاطرنشان کرد: هنرمندان کانون استان در سال گذشته ۶ رتبه جهانی و۱۵رتبه کشوری کسب کردند و برای تقویت آن‌ها مشوق‌های لازم ارائه‌شده است.

مدیرکل کانون استان اضافه کرد: اعضای مراکز فرهنگی هنری استان در مسابقه نقاشی (بنسکا) کشور بلغارستان خوش درخشیده و موفق به دریافت نشان‌های نقره و دیپلم افتخار از این مسابقه بین‌المللی شدند. مسابقات بین‌المللی نقاشی 'بنسکا' کشور بلغارستان با موضوع (جشن و شادی به همراه دوستان) برگزار شد که از بین ۶ هزار و۶۱۰ اثر ارائه‌شده از سوی هنرمندان ۵۳ کشور جهان، آثار اعضای این کانون موفق به کسب نشان‌های طلا، نقره، برنز و دیپلم افتخار این دوره از مسابقات شده‌اند.

وی اظهار داشت: محمدمهدی اکبرنیا ۹ ساله از مرکز یک کانون استان اردبیل موفق به دریافت نشان نقره و دیپلم افتخار، هانیه موسوی۱۲ ساله از مرکز نیر و سارینا حسین ‌زاده ۵ ساله از مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد ازجمله برگزیدگان دیپلم افتخار این مسابقه هستند.

احدزاده بیان کرد: در مسابقات جهانی نقاشی آزاد ژاپن هم خانم پینار محبوب از مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد دیپلم افتخار کسب کرد.

- ۴۲ عنوان فعالیت برای کانون تعریف‌شده است

مدیرکل کانون استان اردبیل بابیان اینکه فعالیت فرهنگی هنری، ادبی و اسلامی برای اعضای کانون در بیش از چهل آیتم تعریف‌شده است، گفت: هنرهای تجسمی، نمایش، داستان‌نویسی، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، شعر، قرآن، موسیقی، روخوانی کتاب و ... ازجمله این فعالیت‌ها است.

احدزاده خاطرنشان کرد: با معرفی مناسب این نوع فعالیت‌ها زمینه برای حضور نسل جدید در محیطی امن و بانشاط فراهم می‌شود و ارائه این خدمات به جامعه هدف درگرو حمایت‌های همه‌جانبه امکان‌پذیر بوده و دیدگاه توسعه گرانه و حمایت گر مسئولان استان می‌تواند در ارتقای جایگاه کانون برای تربیت و پرورش نیروهای خلاق در زمینه‌های مختلف مؤثر باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح «کانون مدرسه» تصریح کرد: با توافق به‌عمل‌آمده با اداره کل آموزش و پرورش استان، فعالیت‌های فرهنگی و هنری با حضور دانش آموزان در مراکز فرهنگی هنری کانون و بالعکس انجام می‌پذیرد.

احدزاده ادامه داد: ۱۲۷ مربی امور فرهنگی در اداره کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان اردبیل فعال بوده و خدمات لازم را در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند.

-۳۴ مرکز ثابت و سیار در استان اردبیل فعال است

مدیرکل کانون استان از فعالیت ۳۴ مرکز ثابت و سیار در استان اردبیل خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۴ مرکز ثابت و۱۰ مرکز آن در قالب کتابخانه سیار و پستی فعال است.

احدزاده افزود: ۲۳۰ هزار کتاب در کتابخانه کانون به عنوان تخصصی‌ترین کتابخانه کودک و نوجوان موجود بوده و اعضای کانون متشکل از ۶۴ هزار و ۹۲۳ نفر است که ۲۲ هزار و ۸۷۱ نفر آن به صورت ثابت خدمات مستمر می‌گیرند.

او به ارسال کتاب به کودکان و نوجوانان مناطق روستایی به صورت پستی و بهره‌گیری از نظرات آن‌ها در رفع ایرادات و اشکالات احتمالی اشاره و خاطرنشان کرد: تابستان فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها با سپردن فرزندان خود به این مجموعه در پرورش و ظهور خلاقیت آن‌ها گامی اساسی بردارند.

-آموزش ۳ هزار و ۶۳۵ نفر در کانون زبان

احدزاده به فعالیت کانون زبان ایران در استان اردبیل اشاره و خاطرنشان کرد: ما بر اساس آخرین متدهای علمی و سرفصل‌های استاندارد، آموزش زبان انگلیسی را برای علاقه‌مندان انجام می‌دهیم.

او تصریح کرد: آموزش‌های ارائه‌شده در کانون زبان ایران علاوه بر کیفیت بالا از سطوح آزمون‌های استاندارد در مراحل مختلف نیز برخوردار است، به طوری که ما برای کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان در کانون زبان ایران در استان اردبیل ارائه خدمات می‌کنیم.

وی از فعالیت کانون زبان ایران در سه شهرستان اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر خبر داد و افزود: در سفر اخیر رئیس کانون کشور به اردبیل مقرر شد تا با تأمین مکان مناسب و همکاری مسئولان شهرستان‌ها در خلخال و گرمی نیز شعبه‌ای از کانون زبان ایران راه‌اندازی شود.

احدزاده به بیش از یک دهه فعالیت کانون زبان در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۶۳۵ نفر مشغول فراگیری زبان انگلیسی هستند که با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال‌های گذشته این مجموعه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

-فارغ از محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، کانون به همه کودکان و نوجوانان تعلق دارد

مدیرکل کانون استان در پایان سخنان خود یادآور شد: با توجه به وقوع سیل در برخی از مناطق کشور از همان روزهای نخست سال جاری اکیپ‌های امداد فرهنگی ما به مناطق سیل‌زده اعزام شدند تا به کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده خدماتی را ارائه کنند.

وی به آمادگی کانون برای برگزاری یک دوره آموزشی روزنامه‌نگاری برای کودکان و نوجوانان با همکاری خانه مطبوعات اشاره و تصریح کرد: پیرو جلسه با بنیاد حمایت از کودکان مستمند و بی‌سرپرست، در نظر داریم تا خدماتی را به این کودکان ارائه کرده و نسبت به جلب رضایت آن‌ها اقدام کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =