سه مرکز کانون تهران پذیرای دوست داران به علم ستاره‌شناسی

مراسم روز و هفته جهانی نجوم در سه مرکز تخصصی نجوم کانون استان تهران، با ویژه‌برنامه‌های متنوع و گسترده ویژه کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به علم نجوم و ستاره‌شناسی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، هم‌زمان با روز و هفته جهانی نجوم، سه مرکز رصدخانه زعفرانیه (مرکز شماره ۱۶)، مرکز تخصصی علوم و مرکز نجوم دماوند کانون استان، به این مناسبت، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را با عنوان «آبی مثل آسمان» برای علاقه‌مندان به علم ستاره‌شناسی تدارک دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، مرکز تخصصی علوم از کلیه کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به دانستن شگفتی‌های آسمان دعوت به عمل آورده تا روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت از برنامه‌های جذاب و متنوع این مرکز بازدید کنند.

بر همین اساس، علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ الی ۲۳ در این برنامه حضور یافته و از رصد خورشید و مشاهده‌ی لکه‌ها و شراره‌های زیبای خورشیدی لذت برده و رصد چاله‌ها و حفره‌های معروف سطح ماه را با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته این مرکز تخصصی تجربه کنند.

همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند در این روز با همراهی والدین خود زیر چتر آسمان مجازی(پلانتاریوم) با شگفتی‌های آسمان شب، صور فلکی و افسانه‌های مربوط به آن‌ها آشنا شوند.

برپایی غرفه‌های متنوع علمی– فرهنگی مانند غرفه سن و وزن در سیارات منظومه شمسی، غرفه‌ی کتاب و محصولات فرهنگی نجومی و ستاره‌شناسی و غرفه‌ی واقعیت مجازی با داستانی از تولد و مرگ ستارگان برای علاقه‌مندان از دیگر برنامه‌های این مرکز تخصصی کانون تهران است.

مرکز تخصصی علوم و زیست‌شناسی کانون تهران در منطقه ۱۳، خیابان نیروی هوایی، فلکه لوزی، انتهای خیابان شهید خشتی، جنب مترو کلاه دوز واقع‌شده است.

همچنین به این مناسبت، مرکز نجوم دماوند با توجه به تقارن روز و هفته‌ جهانی نجوم و ماه مبارک رمضان، پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ویژه‌برنامه‌ی «آبی مثل آسمان» را پس از اذان مغرب تا ساعت ۲۴ شب برگزار می‌کند.

مربیان این مرکز تخصصی، آشنایی با تنها قمر زمین را به عنوان موضوع اصلی این رویداد علمی برگزیده‌اند و ضمن اجرای برنامه‌های متنوع همچون رصد ماه و قمرهای سیارات منظومه شمسی، در قالب کارگاه علمی«دیدار با ماه »، کودکان و نوجوانان را با چگونگی مراحل رؤیت هلال ماه در ماه مبارک رمضان آشنا می‌کنند.

معرفی پیشرفت‌های نوین علم نجوم نیز در قالب نشست‌های علمی با نوجوانان یکی دیگر از برنامه‌های این شب در مرکز نجوم دماوند است که علاقه‌مندان به صورت رایگان می‌توانند در برنامه‌های این رصدخانه کانون استان تهران شرکت داشته باشند.

این مرکز  در شهرستان دماوند، خیابان تختی ، روبروی آموزش و پرورش واقع‌شده است.

سومین و قدیمی‌ترین مرکز آماتوری نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران نیز همچون سال‌های گذشته، روز جمعه ۲۰ اردیبهشت به مناسبت هفته جهانی نجوم، با حضور اساتید و اعضای باسابقه و ارشد خود، دوازده غرفه علمی، فرهنگی و هنری را برپا خواهد کرد.

رصدخانه زعفرانیه (مرکز شماره ۱۶) در این روز از ساعت ۱۰ تا ۱۶ عصر در پارک زعفرانیه و مقابل مرکز، به صورت رایگان، پذیرای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های علاقه‌مند به علم نجوم است.

در این روز تلسکوپ‌ها و ابزارآلات نجومی در اختیار علاقه‌مندان و در جهت آشنایی با شگفتی‌های آسمان استفاده می‌شود.

این مرکز در منطقه یک تهران، خیابان ولیعصر، خیابان سرلشکر فلاحی، پارک زعفرانیه قرار دارد.

گفتنی است روز جهانی نجوم همه‌ساله  در سراسر جهان توسط منجمان آماتور و حرفه‌ای برگزار می‌شود و هرسال یکی از روزهای ۱۵  آوریل‌ تا ۱۵ می  که ماه در وضعیت تربیع است به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌شود که در ایران این روز در اوایل اردیبهشت به دلیل آن‌که ماه در ارتفاع مناسبی قابل رصد است و زمان بیشتری در آسمان قرار دارد برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =