ابهام هنری، ذهن را به فکر می‌اندازد و مخاطب را وادار به جستجو و کشف می‌کند

هفتاد و نهمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان و با حضور ۱۸ عضو نوجوان، عصر روز پنج‌شنبه۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، هفتاد و نهمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان، با حضور الهام دهقان، مربی داستان‌نویسی کانون برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در این نشست دوساعته، ۸ داستان خوانده شد و مورد نقد و بررسی کارشناس میهمان و اعضا داستان‌نویس حاضر در جلسه قرار گرفت.

الهام دهقان ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت اعضا نوجوان در زمینه داستان گفت: روایت داستان به گونه‌ای مثل زندگی کردن است و پیشرفت شما در نوشتن، نشان‌دهنده‌ی این نکته است که هر کدام از شما به این سبک از روایت نزدیک شده‌اید.

دهقان پس از شنیدن داستان «دینا کیهانی» با عنوان «اسپری» به نوسان زمان در گذشته و حال اشاره کرد و گفت: اضطراب زمان در متن عاملی است که گاهی در مراحل اولیه نوشتن پیش می‌آید و از یکنواختی متن می‌کاهد، و از آنجا که زمان روایت، بایستی یکدست و هماهنگ باشد، بازخوانی‌های چندباره پس از نگارش اولیه می‌تواند این مسئله را برطرف کند.

میهمان انجمن ادبی کانون در ادامه به هیجانات حسی که گاهی نویسنده در روایت داستانی‌اش دچار می‌شود اشاره کرد و گفت: آن وقتی‌ست که احساس نویسنده غلبه می‌کند و محتوا طوفنده به ذهنش می‌رسد، آنجاست که متن دچار دگرگونی در زمان می‌شود. چرا که ما به عنوان نویسنده به اینکه قرار است چه بنویسیم آگاهیم ولی اینکه آیا مخاطب هم بتواند آن رفت و برگشت زمان در ذهن را بفهمد شرط مهمی است و این امر تنها با بازبینی و ویرایش چندباره‌ی متن اصلاح می‌شود.  

مربی ادبی مراکز مشهد از عنصر موتیف در متن یاد می‌کند، و آن را عنصر تکرار شونده‌ای می‌داند که هدفی را دنبال می‌کند، این هدف می‌تواند ظاهری و یا محتوایی باشد.

دهقان ضمن اشاره به تکرار جمله‌ی «کسی اسپری مادرجون رو ندیده» از هدف نامعلوم این جمله در متن گفت و نویسنده داستان را به استفاده از تکرارهای ظاهری با پشتوانه هدفی مشخص دعوت کرد.

در ادامه جریان نقد آثار، کارشناس میهمان از موضوع «ابهام در داستان» گفت و توضیح داد: موضوعی که در بیست سال اخیر در زمینه داستان‌نویسی مرسوم شده است، همین ابهام در نوشته است که متن را از آن فضای واقع‌گرایانه دور می‌کند، این ابهام زیباست ولی ایجاد ابهام در متن خودش یک هنر پیچیده است و عامل جذابیتش در این است که ذهن را به فکر می‌اندازد و مخاطب را وادار به جستجو و کشف می‌کند. این جستجو ارزشمند است ولی اگر همین ابهام عاملی در جهت سرگردانی مخاطب باشد و او را به جایی نرساند، اشکال دارد.  

 هفتاد و نهمین انجمن ادبی آفتاب با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =