صدا و سیما تبلیغ کند؛ کتاب فاخر، خوراک سالم

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک معتقد است که در انتشار کتاب برای بچه‌ها نباید تنها به سلیقه مخاطبان توجه کرد بلکه این کار باید با نیازسنجی و مطالعه در حوزه‌های روان‌شناسی و اجتماعی صورت بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی خدایی که کتاب‌های تصویری‌اش برای خردسالان همواره مورد استقبال خانواده‌ها و مخاطبان قرار می‌گیرد، در جریان بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقش رسانه‌ها در شکل‌دادن به سلیقه و نگاه کودکان را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و با تشبیه تبلیغ کتاب به تبلیغات خوراکی در تلویزیون گفت: به عنوان مثال به بچه‌ها می‌گوییم خوراکی‌های مفید و سالم و شیر بخورند اگرچه ممکن است برای بچه‌ها جذابیتی نداشته باشد اما اگر بخواهیم تنها به سلیقه بچه‌ها توجه کنیم شاید آن‌ها خوراکی‌های غیر مفید و حتی مضر - اما جذاب - را دوست داشته باشند، کتاب کودک هم شبیه همین مثال است.

او افزود: گاهی سلیقه بچه‌ها با آثار ساده و دم‌دستی شکل می‌گیرد و اگر بخواهیم تنها به دنبال خوش‌آمدن بچه‌ها باشیم باید به سمت تولید کتاب‌های بازاری و سطحی حرکت کنیم در حالی که برای انتشار کتاب یک سری قاعده‌های کلی وجود دارد و نویسنده و تصویرگر باید کودک را از نظر رشد و روان‌شناسی کاملا بشناسد و متناسب با دنیای کودک دست به تولید اثر بزند.

نویسنده و تصویرگر کتاب «آ مثل آهو، ف مثل فیل» معتقد است که برای نویسنده کتاب‌های کودک محدودیت‌هایی متناسب با حدود هوش و تجربه مخاطب وجود دارد اگرچه در جامعه ما همه نوع کتاب در دسترس بچه‌هاست و کتاب‌فروشی‌ها هم کتاب‌های مناسبی را برای این گروه‌های سنی عرضه نمی‌کنند آثاری که خوش رنگ و لعاب است و با داستان‌های معمولی و دم‌دستی یا یک شعر آهنگین و موزون همراه می‌شود. درک این آثار برای بچه‌ها آسان است و جذابیت‌های ظاهری دارد اما باعث می‌شود فرهنگ ادبی و تصویری مخاطب با چنین آثاری شکل بگیرد. در این بازار متاسفانه نظارتی وجود ندارد و هر ناشری در حوزه‌های ادبیات، تصویری و بصری، ترجمه و تالیف هر کتابی را منتشر می‌کند.

نویسنده و تصویرگر کتاب «عددهای من» درباره‌ی وجود اصول حرفه‌ای برای انتشار کتاب‌های مناسب برای کودکان تاکید کرد و گفت: در حوزه تصویرگری کتاب کودک، همانند ادبیات یک سری قاعده‌ها و مولفه‌های ویژه وجود دارد تا بگوییم این اثر ادبی کار مناسبی است. تصویر باید کمینه‌ی‌ استانداردهای تصویری را رعایت کند و اگر خارج از این اصول باشد به نگاه و دید بچه‌ها لطمه می‌زند.

«خدایی» یادآور شد: شکل‌گیری نگاه خانواده‌ها به حوزه کتاب کودک و تصویر، بیشتر به صداوسیما و کتاب‌های درسی بازمی‌گردد و به نظر من نباید کارهای ادبی و تصویری ضعیف که جنبه بازاری دارد تبلیغ شود هم اکنون در صدا و سیما فرهنگ محاوره‌ای بیشتر از فرهنگ ادبی فاخر تبلیغ می‌شود.

نویسنده و تصویرگر کتاب «از آن طرف نگاه کن» برخی مشکلات و ناهنجاری‌های جاری در زندگی روزمره مانند ریختن زباله در خیابان و رعایت نکردن قوانین را به عنوان ایده‌ها و سوژه‌هایی مطرح کرد که یک نویسنده و تصویگر می‌تواند به آن‌ها بپردازد.

وی البته با بیان این‌که  برخورد و نگاه او به حوزه تصویرگری بیش از آن که بیرونی باشد درونی است توضیح داد: حتی ممکن است بین آن چه که من تولید می‌کنم و چیزی که جامعه می‌خواهد، جدایی وجود داشته باشد اما من عضوی از جامعه هستم و دریافت‌هایم را به صورت متن یا تصویر ارایه می‌دهم.

«خدایی» در باره‌ی کیفیت آثار کانون در نمایشگاه نیز اظهار نظر کرد و افزود: همواره از نظر بصری آثار کانون پرورش فکری جذاب و سنگین بود و با ناشران دیگر تفاوت داشت. به نظرم اکنون کمی نسبت به برخی از ناشران دور افتاده، کانون همیشه خوشنام و مرجعی برای همه حوزه‌ها مثل سینما، ادبیات و تصویر بوده است و امیدوارم دوباره به جایگاه خودش برگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =