راه ورود به داستان را پیدا کنید بعد دست‌به قلم شوید

اولین جلسه انجمن ادبی «سروناز» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در سال ۱۳۹۸ با محوریت داستان و با حضور هوشنگ مرادی‌کرمانی در شیراز برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، انجمن ادبی «سروناز» با همراهی ۶۰ نفر از اعضا ومربیان مراکز فرهنگی هنری شیراز، صدرا، خرامه و مرودشت، در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون شیراز برگزار شد.

در این نشست پس از دورخوانی قسمتی از کتاب «خمره» و صحبت در خصوص این کتاب، هوشنگ مرادی‌کرمانی درباره جایگاه پرسش‌گری در ادبیات داستانی سخن  گفت.

نویسنده کتاب «خمره» گفت: انسان با پرسیدن به اوج آگاهی می‌رسد و کسی که نپرسد مثل این است که از دنیا رفته باشد. به اعتقاد مرادی‌کرمانی پرسش منشأ همه دانش‌های جهان است و وقتی پرسش ایجاد می‌شود انسان به سمت هوشمندی پیش می‌رود و در خلال همین پرسش و پاسخ‌ها به میزان زیادی نسبت به اطرافش آگاهی پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که جایگاه پرسش‌گری در ادبیات داستانی کجاست؟ گفت: اساس هر داستانی چراها هستند. اگر یک نفر داستانی را بخواند و با پی‌نبردن به چرایی‌های داستان نتواند به آگاهی برسد، آن داستان، داستان خوبی نبوده است. میزان ایجاد پرسش در ذهن خواننده توسط داستان خیلی مهم است.

به گفته نویسنده کتاب «مربای شیرین» داستان تمام نمی‌شود بلکه هر داستان مقدمه یک داستان بزرگ دیگر است. مرادی‌کرمانی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به اعضا و مربیان گفت: وقتی نویسنده موضوع تازه و شوق نوشتن ندارد بهترین کار برای کمک به خودش این است که ننویسد.

وی از اعضا خواست به دنبال ایده‌های نو باشند و با لذت بنویسند. او نوشتن را مانند موجودی دانست که باید به او غذا داد و از او مراقبت کرد؛ بر این اساس خیلی از موضوع‌ها به ذهن می‌رسد اما ممکن است نویسنده نتواند آن را به داستان تبدیل کند.

مرادی‌کرمانی اضافه کرد: تا راه ورود به داستان را پیدا نکرده‌اید داستان ننویسید.

در حاشیه برگزاری انجمن ادبی «سروناز»، غرفه فروش کتاب‌های مرادی‌کرمانی برپا شد و اعضا با ۱۰ درصد تخفیف، کتاب‌ها را خریداری و با امضای نویسنده به خانه بردند.

بر اساس این گزارش قرار است نشست انجمن ادبی «سروناز» کانون فارس به صورت ماهانه برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =