درخشش اعضای مرکز علوم و نجوم کانون زنجان در چهاردهمین همایش دانش آموزی نجوم

چهاردهمین همایش دانش آموزی نجوم قطب های ۱، ۴ و ۶ کشوری با حضور استانهای تهران، البرز، ایلام، سمنان، مازندران، قم، همدان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و گیلان در زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکر استان زنجان به نقل از طلعت آقاجانلو مسوول مرکز فرهنگی هنری و علمی علوم و نجوم، مقارن با آغاز برنامه های هفته جهانی نجوم در ایران، ویژه برنامه های مرکز علوم و نجوم زنجان نیز با برگزاری چهاردهمین همایش دانش آموزی نجوم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ کلید خورد.

بخش اول همایش در مرکز علوم و نجوم زنجان شامل برنامه رصد خورشید در محوطه مرکز با استفاده از تلسکوپ خورشیدی بود. در این بخش میهمانان که منجمانی از سراسر کشور بودند در کنار والدین و معلمان و اساتید راهنما، به تماشای لکه ها و زبانه های خورشیدی از دریچه تلسکوپ کرونادوی مرکز پرداختند.

بخش دوم حضور در مرکز، با اجرای ویژه برنامه آسمان نما همراه بود؛ در این بخش منجمان مشتاق و علاقه مند با وجوه متفاوتی از مباحث سفر به فضا، شناخت اجرام اعماق کیهان، شناخت صور فلکی، اصول جهت یابی به کمک ستارگان آشنا شدند. اجرای گزیده ای از اشعار شور انگیز عطار نیشابوری با موضوع "شگفتی های خلقت کائنات" و نیز جلسه پرسش و پاسخ نجومی، پایان بخش این برنامه بود.

روز دوم همایش در محل سالن سهروردی زنجان برگزار شد؛ این روز اختصاص به ارائه های شفاهی مقالات منتخب بهمراه ارائه پوستر در کریدور ورودی سالن همایش های سهرودی بود. این همایش که عرصه رقابت ۷۱۹ دانش‌آموز  بخش­های ارائه شفاهی، پوستر، دست سازه های نجومی، و نرم افزارهای نجومی برگزار شد.

از میان این ۷۱۹ مقاله ارسالی به همایش، ۳۸۵ مقاله مربوط به دانش آموزان زنجانی بود که ازین میان منجمان مرکز علوم و نجوم زنجان موفق به کسب رتبه اول در بخش شفاهی شدند.

«محمد زلفخانی» دانش آموخته نجوم مرکز علوم و نجوم زنجان با ارائه مقاله ای با عنوان"سیاهچاله ها، اجرام اسرارآمیز" در بخش کیهان شناسی در میان شرکت کنندگان مقطع متوسطه اول، حائز رتبه اول در این همایش شد.

برگزیده دیگر در بخش شفاهی از مرکز علوم و نجوم زنجان، «فاطمه محمدی» بود که با مقاله ای با عنوان "لوله های نوری و کاربرد آن در بهینه سازی مصرف انرژی" توانست رویکردی متفاوت در معرفی تکنولوژی های نوین بهینه سازی مصرف انرژی برای مخاطبان ارائه کند.

همچنین در بخش ارائه پوستر، اعضای مرکز علوم و نجوم زنجان با ارائه موضوعات مختلف شامل: سیاهچاله ها توسط «علی بلوری» و نحوه ی شکل گیری زمین و سیارات توسط «مهسا خلفی» توانستند در عرصه رقابت میان شرکت کنندگان بدرخشند.

داوران این همایش از اساتید دانشگاه و همکاران مرکز علوم و نجوم  کانون بودند.

در پایان مراسم اختتامیه همایش، از دانش‌آموزان و معلمان راهنمای مقالات برتر تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =