رصدخانه سی‌ساله‌ی کانون تهران میزبان علاقه‌مندان به علم نجوم شد

مرکز شماره ۱۶ (رصدخانه زعفرانیه) کانون استان تهران به همت مدرسان و دانش‌آموختگان خود، ویژه‌برنامه‌ی روز جهانی نجوم را زیر گنبد نقره‌ای رصدخانه برای علاقه‌مندان به علم نجوم برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز شماره ۱۶ (رصدخانه زعفرانیه) کانون استان روز جمعه ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۳۹۸، با برگزاری روز جهانی نجوم در دور نوزدهم، شاهد حضور پرشور و پر تکاپوی اعضا و دانش‌آموختگان قدیمی و باسابقه‌ی خود در این مناسبت بود.

بر اساس این گزارش مدرسان این مرکز که از اعضای باسابقه و قدیمی این مجموعه علمی- فرهنگی بودند، با برپایی غرفه‌های متنوع و تدارک برنامه‌های جذاب علمی، میزبان کودکان و نوجوانان و سایر علاقه‌مندان به علم نجوم بودند.

بر همین اساس، «آشنایی با منظومه شمسی، صورت‌های فلکی، ابزارهای نجومی و گرانش» از غرفه‌های برپاشده در این ویژه‌برنامه بود که توسط اعضای کودک و نوجوان این مرکز و زیر نظر مدرسان و اعضای قدیمی پذیرای علاقه‌مندان به علم ستاره‌شناسی بودند.

همچنین غرفه‌های «شناسنامه نجومی، معرفی ایستگاه‌های فضایی مهم جهان، آلودگی‌های نوری،تاریخ نجوم، نقاشی از آسمان و گریم» از دیگر غرفه‌های فعال در این روز به شمار می‌رود.

در گوشه‌ای از این نمایشگاه که در سالن اصلی کتابخانه برپاشده بود، دیانا گودرزی با عضویت ۵ ساله‌ی خود در این مرکز، گرانش را بابیانی شیوا به بازدیدکنندگان توضیح می‌داد و با ابزارهای ساده‌ی خود چگونگی جاذبه در منظومه شمسی را به تصویر می‌کشید.

ریحانه حسینی که به گفته‌ی خودش از ۴ سالگی عضو این مجموعه بوده، با ماکتی از یک پارک، درباره آثار مخرب آلودگی‌های نوری بر گیاهان و جانوران می‌گفت و ضمن بیان آرزوی خود برای دیدن آسمان پرستاره  در شب، از والدینی که برای بازدید به غرفه‌ی او می‌آمدند می‌خواست با خاموش کردن یک لامپ درشب، به جلوگیری از آلودگی نوری شهری کمک کنند.

آرتین غیاثوند، امیرعلی قطبی و دانیال نادری ۱۱ ساله، که ۳ سال عضو مرکز شماره ۱۶ کانون تهران بودند با نشان دادن تصاویری مستند از ایستگاه‌های فضایی، درباره مأموریت‌های فضایی فضانوردان و چگونگی زندگی آنان در ایستگاه‌های فضایی اطلاعات خوبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دادند.

همچنین در بخش دیگر این برنامه و بر بام رصدخانه، رصد خورشید با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان مواجه شد و کودکان به همراه والدین خود ضمن بازدید از گنبد رصدخانه و شنیدن افسانه‌ی صورت‌های فلکی که توسط اعضای نوجوان بر دیواره گنبد نقش بسته بود، با تجهیزات نجومی این مرکز آشنا شدند.

برگزاری نشست‌های علمی با موضوعات «حال و هوای منظومه شمسی، سفر به اعماق آسمان، سیاه‌چاله‌های شگفت‌انگیز و آشنایی با تلسکوپ‌های رادیویی و چگونگی عکاسی از اجرام دور» از بخش‌های دیگر این رویداد در رصدخانه زعفرانیه کانون تهران بود که ویژه کودکان و نوجوانان در چهار سانس به اجرا درآمد.

این نشست‌ها توسط «زهرا عرفانیان، سعید نظریه، مارال کوشکی،سپیده شعرباف و حامد سلیمانی» مدرسان این مجموعه و اعضای باسابقه که دارای تحصیلات تخصصی در رشته‌های مرتبط با علم نجوم هستند برگزار شد که با استقبال بسیار زیادی همراه بود.

در این ویژه‌برنامه که تا ساعت ۱۶ عصر ادامه داشت، مرتضی نظری مدیرکل کانون استان و حسن صفدریان معاون اداری و مالی ضمن بازدید از بخش‌های متنوع آن، از نزدیک با اعضای فعال این مرکز به گفتگو پرداختند.

این رصدخانه در کتابخانه شماره ۱۶ کانون تهران در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌ و به عنوان نخستین مرکز آموزش علم ستاره‌شناسی آماتوری در ایران به شمار می‌رود و تاکنون جمع کثیری از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم آماتوری را در خود پرورش داده‌ است.

امسال مسئولیت اجرای این برنامه بر عهده مربیان این مرکز«فریبا یزدانی، زهرا عرفانیان و فروغ جمعی» و مدرسان و اعضای باسابقه و قدیمی این مرکز علمی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =