خانواده‌ها از تئاتر کانون استقبال می‌کنند/ روایت فانتزی خرس آرکانسا از موضوع مرگ

این روزها تالار بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان اجرای «خرس آرکانسا» با روایتی فانتزی از موضوع مرگ است که با استقبال خانواده‌ها به صحنه می‌رود.

فریبرز داراییموضوع مرگ همیشه برای کودکان و نوجوانان یکی از سؤال‌های اساسی بوده و خانواده‌ها در پاسخ به پرسش فرزندان خود در این خصوص با چالش‌ مواجه می‌شوند. شاید یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ گویی به این پرسش کودکان و نوجوانان، از طریق تولید اثر یا آثار هنری به ویژه آثار تئاتری باشد.

این روزها تالار بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان نمایش «خرس آرکانسا» نوشته اوراند هریس و ترجمه بهزاد نژادقنبر است که با کارگردانی مهدی مقیمی‌اسفندآبادی اجرا می‌شود.

«خرس آرکانسا» از جمله آثار موفق تولید و اجرا شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که ۵ سال پیش با استقبال قابل توجه مخاطبان و خانواده‌ها به صحنه رفت و اکنون در اجرایی مجدد پذیرای خانواده‌ها و فرزندان‌شان در گروه‌های سنی کودک و نوجوان است.

وقتی وارد لابی تالار بوستان و گلستان کانون می‌شویم، حضور قابل توجه کودکانی که به همراه پدر یا مادر خود به این مجموعه مراجعه کرده‌اند تا تماشاگر «خرس آرکانسا» باشند قابل توجه است.

طبق گفته اکثر مادرانی که به همراه فرزندان‌شان در این مجموعه حضور پیدا کرده‌اند، از مخاطبان همیشگی تئاترهای به صحنه رفته در کانون هستند و همواره پی‌گیر آثاری هستند که در تالارهای بوستان و گلستان ویژه کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

همچنین به گفته این خانواده‌ها، کودکان با حضور در سالن نمایش و دیدن آثاری که به موضوع‌ها و دغدغه‌های آن‌ها می‌پردازد، ارتباط خوبی با این آثار برقرار می‌کنند.

مهدی مقیمی‌اسفندآبادی کارگردان «خرس آرکانسا» که در راستای پاسخ‌گویی به پرسش کودکان و نوجوانان درباره موضوع مرگ تولید و اجرا می‌شود، در این باره می‌گوید: پرسش درباره مرگ و چرایی این‌که باید بزرگترها و موجودات بمیرند، وجود دارد. ما مخاطبان متعددی چه در اجرای ۵ سال پیش و چه در اجرای کنونی داشته و داریم که بعد از تماشای نمایش به من گفته‌اند که حالا راحت‌تر می‌توانند درباره موضوع مرگ به کودکان خود توضیح و پرسش آن‌ها را توضیح بدهند.

وی درباره دلیل اجرای مجدد «خرس آرکانسا» بعد از گذشت ۵ سال، تأکید می‌کند: یکی از دلایل اجرای مجدد این اثر پرسشی است که هیچ‌وقت برای کودکان کهنه نمی‌شود و همیشه درباره مرگ پرسش می‌کنند. دلیل دیگر سیاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مبنی بر اجرای مجدد آثار موفق گذشته است.

مقیمی درباره نوع ارتباط کودکانی که اجرای کنونی «خرس آرکانسا» را تماشا می‌کنند با کودکانی که اجرای ۵ سال پیش این اثر نمایشی را دیده بودند، چنین توضیح می‌دهد: متأسفانه در این ۵ سال به دلیل حوادث مختلفی که باعث مرگ و میر در سنین مختلف به ویژه جوان‌ها شده و وسعت اطلاعات و اخبار و فضای مجازی، دیگر بچه‌ها نسبت به موضوع مرگ حساسیت قبل را ندارند ولی پرسش‌هایشان درباره چرایی مرگ همچنان وجود دارد.

کارگردان «خرس آرکانسا» درباره استقبال مخاطبان از اجرای این نمایش، می‌افزاید: من مخاطبانی دارم که اجرای ۵ سال پیش نمایش را هم دیده بودند و حال بار دیگر با فرزندانشان که بزرگ‌تر شده‌اند به تماشای این اثر می‌نشینند. خوشبختانه کار به پختگی لازم رسیده و مخاطبان از اجرای آن استقبال می‌کنند. ما صبح‌ها برای مهدها و مدارس نیز اجرا داریم که استقبال خوبی از این اجراها نیز شده است.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود خطاب به خانواده‌ها می‌گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نازل‌ترین قیمت بلیت در پایتخت، نمایش‌های خود را اجرا می‌کند و این فرصت بسیار خوبی برای خانواده‌ها است تا سبد کالای فرهنگی خود را با این محصولات تخصصی و با کیفیت پر کنند.

«خرس آرکانسا» داستان دختربچه‌ای است که وقتی آرزو می‌کند پدربزرگش را هرگز از دست ندهد ماجراهای شگفت‌انگیزی را پشت سر می‌گذارد. قهرمان داستان این نمایش در جهان تخیل با خرسی که در سیرک هنرنمایی می‌کند، آشنا می‌شود و در مسیر آرزوی خرس پیر، تصویری امیدبخش و زیبا از ارتباط نسل‌های مختلف و زندگی خلق می‌کند.

محسن صفری، ملیحه و مهدی و سماء مقیمی‌اسفندآبادی، محسن قصری، سمیه سلمانی، دانیال بلوری، حمید فضل‌ا... و رامین زنگنه در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

اکرم دهقانی طراحی لباس، سمیه سلمانی و علیرضا حسین‌پور طراحی صحنه، لیلی حسینی طراحی حرکات فرم و محمدرضا شاملو طراحی نور این نمایش را بر عهده دارند. همین‌طور رضا حق‌گو به عنوان آهنگ‌ساز، محسن شاهچراغی به عنوان دستیار کارگردان و مدیر صحنه، علیرضا حسین‌پور و محمدرضا شاملو به عنوان سازنده دکور و ریحانه مطهری به عنوان روابط عمومی با نمایش «خرس آرکانسا» همراهی می‌کنند.

«خرس آرکانسا» از روز اول اردیبهشت تا پایان خرداد ۱۳۹۸ صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مهدهای کودک و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۸ برای عموم در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید بلیت اینترنتی به سایت www.tiwall.com مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =