«آبی مثل آسمان» در مرکز تخصصی علوم کانون تهران برگزار شد

اعضا انجمن نجوم و مربیان مرکز علوم کانون استان تهران، ویژه‌برنامه روز جهانی نجوم را روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دو بخش نجوم و زیست‌شناسی برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز علوم در عصر پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ به مناسبت روز و هفته جهانی نجوم میزبان کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به علم نجوم و زیست‌شناسی بود.

بر اساس این گزارش، در این ویژه‌برنامه علمی- فرهنگی کودکان و نوجوانان با همراهی والدینشان از ساعت ۱۷ تا ۲۱ شب از غرفه‌های مرکز علوم که باهدف آموزش علوم زیستی و نجومی در این مرکز تخصصی برپاشده بود بازدید کردند.

پلانتاریوم «آسمان‌نما» یکی از بخش‌های جذاب این رویداد علمی بود که علاقه‌مندان دقایقی در زیر چتر پرستاره آن، خود را به ژرفای عمیق آسمان سپرده و با توضیحات «مرصاد جعفری» کارشناس نجوم مرکز علوم با ستارگان مهم کهکشان راه شیری، صورت‌های فلکی و افسانه‌های آن آشنا شدند.

تلاش برای جلوگیری از آلودگی‌های نوری در شهرهای بزرگ و ایجاد فرصت برای کشف شگفتی‌ها و زیبایی‌های آسمان شب به کودکان و نوجوانان، از توصیه‌های این کارشناس نجوم به خانواده‌ها بود.

همچنین در محوطه‌ی بیرونی این مرکز تخصصی، دو تلسکوپ مجهز به فیلترهای هیدروژنی در اختیار بازدیدکنندگان قرارگرفته بود تا علاقه‌مندان ضمن رصد خورشید، سطح تنها ستاره‌ی منظومه شمسی را با دو رنگ نارنجی و خاکستری که نشان‌دهنده دمای اصلی آن بود تماشا کنند.

«امیرعباس مختاری و آرشا علیجانی» دو تن از اعضای ارشد این مرکز راهنمای بازدیدکنندگان در این بخش بودند و هنگام رصد خورشید، اطلاعات مفیدی در رابطه با لکه‌ها و شراره‌های خورشید به خانواده‌ها ارائه می‌دادند.

«سفر به اعماق آسمان» یکی دیگر از بخش‌های پرمخاطب در این برنامه بود. کودکان و نوجوانان بازدیدکننده ضمن شنیدن توضیحات کارشناسان این بخش، با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی، به سفری کوتاه و هیجان‌انگیز به درون سحابی‌ها و کهکشان‌ها رفته و تولد و مرگ یک ستاره و تبدیل شدن آن را به کوتوله سفید به صورت مجازی مشاهده کردند.

غرفه قصه‌گویی با اجرای «پاییزه طاهری» و غرفه‌های « اهله ماه، افسانه‌های نجومی، کیهان‌شناسی، بررسی وزن و سن در سیارات، معرفی انواع تلسکوپ و تجهیزات نجومی، منظومه شمسی، اخترشناسی، معرفی کتاب‌های نجومی و آشنایی با فضانوردان» از دیگر غرفه‌های برپاشده در این برنامه بود که توسط اعضای نوجوان انجمن نجوم کانون تهران اداره می‌شد.

ویژه‌برنامه «آبی مثل آسمان» در بخش زیست‌شناسی نیز شاهد حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌های بازدیدکننده بود. «مهتاب خورشیدی و روشنک احمدزاده» مربیان این بخش، انواع میکروسکوپ و روش‌های تهیه نمونه گیاهی و جانوری را به صورت عملی به مخاطبان نشان می‌دادند. سپس هر خانواده با تهیه نمونه‌ای از پوست پیاز و سلول‌های پوششی روی پوست خود، با دنیای عجیب و شگفت‌انگیز سلول‌ها در زیر میکروسکوپ آشنا می‌شد.

از دیگر غرفه‌های بخش زیست‌شناسی غرفه «معرفی میکروسکوپ‌ها، بدن انسان، اختراعات علمی نوجوانان، کتاب‌های زیستی، کاردستی و غرفه‌ی بازی‌های زیستی و نجومی» بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =