برگزاری همایش «آسمان هفتم» در کانون رشت

هم‌زمان با روزجهانی نجوم، مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت میزبان همایش نجومی «آسمان هفتم» شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این همایش هم‌زمان با روزجهانی نجوم برگزارشد و مرکز علمی کانون پرورش استان گیلان در شهرستان رشت، میزبانی آن را برعهده‌داشت.

همایش «آسمان هفتم» که با هدف ارتقای آگاهی‌های علمی کودکان و نوجوانان و تقویت ‌باورهای دینی آنان با بهره‌گیری از علم نجوم صورت‌گرفت، حضور بیش از ۱۵۰ مخاطب کودک و نوجوان را شاهدبود و «داوودهمتی»، از کارشناسان برجسته علم نجوم استان گیلان نیز به عنوان میهم، نقش سازنده‌ای در برگزاری آن ایفاکرد.

همتی که از بانیان طراحی رصدخانه و آسمان‌نمای کوشیارگیلانی رشت است، به تشریح فایده و کاربردهای علم نجوم برای حاضران پرداخت و با نمایش چند فیلم کوتاه، بخش بزرگی از پیشرفت‌های بشر را ناشی از علاقه انسان به نجوم و اخترشناسی دانست .

داوود همتی،  میهمان همایش

وی برهمین اساس، آشنایی با تهدیدهای ناشی ازاجرام آسمانی، سیارک‌ها و دنباله‌دارها و شناخت راه‌های مقابله با آن، ایجاد اشتیاق در بشر برای ورود به فضا و استفاده از این دانش برای پیش‌بینی و پیش‌گیری از آسیب‌های بلایای طبیعی را بخش کوچکی از فایده‌های این علم برشمرد.

او در عین حال، جنبه‌های معنوی نجوم و ستاره شناسی را یادآورشد و پی‌بردن به شگفتی‌های طبیعت را نقطه‌ی آغازی برای خداشناسی و خداباوری عنوان‌کرد.

موسس نخستین تشکل نجومی استان گیلان هم‌چنین به اهمیت فراگیری و پرداختن به فعالیت‌های علمی از دوران کودکی و نوجوانی اشاره و در تشریح نقش و جایگاه مطالعه و کتاب‌خوانی در ارتقای آگاهی‌ها گفت: برای افزایش اطلاعات علمی لازم است از کتاب شروع کرده و اطلاعات پایه‌ای را از کتاب‌ها استخراج‌کنیم.

مشاور نجوم شهردار شهر رشت، بخش دیگربرنامه‌های خود را به معرفی کتاب‌های علمی و  آموزش ساخت برخی از ابزارهای ساده نجومی به مخاطبان اختصاص‌داد و در ادامه با حضور در بزرگ‌ترین آسمان‌نمای دیجیتال استان گیلان در کانون پرورش فکری رشت، پیرامون مفاهیم نجومی برای کودکان و نوجوانان سخن‌گفت.

برپایه این گزارش،کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان هم در این همایش، به تقارن روز جهانی و هفته نجوم با ماه مبارک رمضان اشاره و با علمی خواندن قرآن کریم گفت: در سایه پیشرفت‌های بشر، صفحه‌ای از ناگشوده‌های این کتاب آسمانی گشوده‌می‌شود و فرصتی برای تقویت باورهای دینی فراهم‌می‌کند.

صغری قامتی مقدم در ادامه با گسترده و روبه‌پیشرفت خواندن گستره‌ی فعالیت‌های علمی، از کودکان و نوجوانان دعوت‌کرد تا با مطالعه و بهره‌گیری از راهنمایی صاحب‌نظران،  به ارتقای آگاهی‌های علمی خود،  به ویژه درزمینه علم نجوم بپردازند.

قامتی مقدم، کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان

برپایی کارگاه کاردستی‌ و چهره‌آرایی کودکان و نوجوانان با صورت‌های نجومی، اجرای مسابقه با بهره‌گیری از مطالب مطرح شده در این همایش و تقدیر از برگزیدگان، پایان‌بخش همایش«آسمان هفتم» در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  رشت به‌شمارمی‌رفت.

گفتنی است، نخستین مرکز علمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم‌زمان با چهلمین سال‌گشت پیروزی شکوه‌مند  انقلاب اسلامی در رشت گشایش یافت و حضور مربیان توان‌مند و آسمان‌نمای دیجیتال آن که بزرگ‌ترینِ آسمان‌نمای استان است، فرصت مناسبی پیش‌روی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی فراهم‌ کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =