نخستین باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران آغاز به کارکرد

نخستین باشگاه نقد ادبی نوجوانان هم‌زمان با برگزاری یک‌صد و بیست و چهارمین انجمن شعر و داستان نوجوانان کانون استان تهران، با حضور کارشناسان، منتقدان ادبیات نوجوان و چهره‌های نقد آکادمیک کلید خورد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش کانون تهران با حضور بیش از ۶۰ عضو نوجوان مراکز کانون استان، در مرکز تخصصی ادبی (شماره ۱۵) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این دور از انجمن «محمدرضا یوسفی» نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان و «کمال شفیعی» شاعر نام‌آشنای ادبیات نوجوان در جمع اعضا حضور داشتند و به نقد و بررسی آثار ادبی نوجوانان در دو حوزه داستان و شعر پرداختند.

بر همین اساس، از مهم‌ترین بخش‌های این انجمن، معرفی باشگاه نقد ادبی نوجوانان و سپس عضویت‌پذیری از اعضای علاقه‌مند برای عضویت در این باشگاه بود که این طرح با استقبال اعضا، مربیان و رابطان ادبی روبه‌رو شد.

به گفته مهرنوش قربانعلی کارشناس‌مسئول واحد آفرینش‌های ادبی کانون تهران، باشگاه نقد ادبی با رویکرد آشنایی نوجوانان با ترویج مطالعه، آشنایی با کتاب‌ها و صاحب‌نظران حوزه نقد ادبی و آموزش شیوه‌های علمی نقد و بررسی ادبیات نوجوانان و با هدف پرورش تفکر ساختارمند و انتقادی در نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرده است.

او توضیح داد: هیئت‌علمی این باشگاه متشکل از کارشناسان باتجربه‌ی کانون تهران در عرصه ادبیات، نظریه‌پردازان و منتقدان ادبیات نوجوان و چهره‌های نقد آکادمیک دانشگاهی است و تمامی اعضای نوجوانان مراکز کانون استان تهران می‌توانند با عضویت در این باشگاه در جلسات نقد و بررسی این باشگاه حضور داشته و از آموزش کارشناسان و مدرسان فن نقد ادبی بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش در بخش خوانش آثار یک‌صد و بیست و چهارمین انجمن شعر و داستان نوجوانان، اعضا ضمن جمع‌خوانی شعر و داستان خود، از توضیحات جامع و روان کارشناسان در مورد آثارشان بهره‌مند شدند.

محمدرضا یوسفی با ارائه مباحثی درباره انواع داستان، به شرح برخی مکاتب ادبی همچون رئالیسم و سمبلیسم پرداخت و به اعضا توصیه کرد در حین مطالعه به سبک داستان‌ها نیز توجه کنند.

معانی ثانویه برخی متون، فضاسازی، شخصیت‌های فانتزی، نحوه حادثه‌پردازی و شخصیت‌پردازی رئالیسم و سمبلیک، چگونگی پایان بندی در داستان واقع‌گرا، اصول شکسته‌نویسی در داستان از دیگر مباحثی بود که نویسنده کتاب «وقت قصّه من را صدا کن» در این گفت‌وگو به آن‌ها اشاره کرد.

همچنین در این انجمن «کمال شفیعی»، شاعر نام‌آشنای نوجوان، پیرامون موسیقی شعر توضیح‌های جامعی را برای حاضران  ارائه داد.

شاعر کتاب «در سکوت ماسه‌ها» توجه به موسیقی جاری در تمامی وجوه زندگی و آشنایی بیشتر نوجوانان شاعر با وزن عروضی، بدون در نظر گرفتن قالب شعری که در پیش‌گرفته‌اند را از نکات مهم سرودن شعر توسط نوجوانان عنوان کرد.

شفیعی ضمن اشاره به بسامد معنایی واژگان، انرژی کلمات، پارادوکس، هنجارشکنی، بینامتنی، تفاوت انگاره‌ها و پنداره‌های شعر با شعر و عنصر خیال به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر شعر، بر لزوم توجه به مضمون و اندیشه شاعرانه تأیید کرده و به شاعران نوجوان ایجاز و خودداری از  تتابع اضافات را توصیه کرد.

در پایان این نشست، نشریه شماره ۱۲۳ و ۱۲۴ انجمن ادبی کانون استان که به مناسبت بزرگداشت حکیم خیام، با مقدمه‌ای با عنوان «خیام؛ فصل شکوفایی رباعی» و شرحی اجمالی از رباعیات خیام به چاپ رسیده بود، با ۲۵ اثر از اعضای کارگاه‌های شعر و داستان در ۴۰ صفحه به حاضران اهدا شد.

این نشست با حضور برخی از اعضای بخش مکاتبه‌ای و اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی مراکز ۲، ۳، ۸، ۱۰،۹، ۱۱، ۱۲، ۲۵،۲۰، ۲۷و۳۹ تهران و مراکز رباط‌کریم، شهر قدس و مرکز تخصصی ادبی (مرکز شماره ۱۵) از ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ برگزار شد.

گفتنی است اجرای این جلسه بر عهده نگین صدری‌زاده کارشناس ادبی و مریم عباسی مربی ادبی مراکز کانون استان تهران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =