رصد توان‌مندی‌های علمی کودکان در هفته‌نجوم

فعالیت‌ علمی، به ویژه علم «نجوم»، در سایه‌ تعلق خاطر دیرینه‌ انسان به کشف ناشناخته‌ها و علاقه‌ی نسل کودک و نوجوان به این دانش، جایگاه خاصی درمراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری دارد. روز و هفته جهانی نجوم نیز بهانه‌ای ارزش‌مند برای مربیان کانون است تا علاوه بر آشناسازی آینده‌سازان با زوایای پیدا و پنهان آفریده‌های پروردگار، به تربیت نسلی پویا کمک‌کنند.

همراه‌سازی نسل کودک و نوجوان با فن‌آوری‌های نوین، ارایه‌ی آگاهی‌های علمی با تاکید برگرایش‌های تربیتی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی، از رسالت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب‌می‌شود و  روز و هفته جهانی نجوم نیز امکانی مناسب برای برداشتن گامی بلند درجهت آموزش حقایق و مفاهیم علمی به مخاطبان، آشناسازی نسل کودک و نوجوان با روند فعالیت علمی و ارتقای تفکر خلاق و کسب مهارت برای آنان بود.

مربیان کانون پرورش فکری در این روزها با دعوت از کودکان و نوجوانان، برگزاری نشست‌ها و برپایی کارگاه‌های علمی، به رشد استعدادهای مخاطبان وتوان‌مندی‌های این نسل برای بهتر زیستن کمک‌کرده و ضمن آشناسازی آنان با شگفتی‌های جهان خلقت، زمینه‌های تعمیق باورهای دینی در آنان را فراهم‌کردند.

برهمین اساس، مرکز فرهنگی هنری اسالم با دعوت از دانش‌آموزان مدارس، نسبت‌به آشناسازی کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های علمی این مجموعه‌ی فرهنگی اقدام‌کرد و ضمن برپایی نمایشگاهی از تصاویر کهکشان راه‌شیری، منظومه شمسی و صورفلکی، گامی برای علاقه‌مندسازی مخاطبان با علم نجوم و ستاره‌شناسی برداشت.

برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ علمی، آموز نجوم به زبان ساده و انجام فعالیت‌های تحقیقی در ارتباط با اخترشناسی، از جمله فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان اسالم محسوب‌می‌شد.

مرکز شماره یک کانون بندرانزلی هم به‌ مناسبت هفته نجوم، برنامه‌های هدف‌مندی را برای اعضا و دانش‌آموزان مدارس تدارک‌دید.

این برنامه‌ها، تلفیقی از فعالیت‌های علمی، نمایش فیلم‌های آموزشی، نمایش خلاق با موضوع «سفر به فضا»، شعرخوانی، نقاشی از منظومه شمسی، معرفی کتاب‌ در ارتباط با نجوم و اجرای مسابقه حضوری ‌بود و طی اجرای این فعالیت‌ها، کودکان و نوجوانان با پیدایش جهان، سیارات منظومه شمسی و دست‌آوردهای بشر در زمینه علم نجوم، بیش از پیش‌آشناشدند.

به‌همین‌بهانه، مرکز فرهنگی هنری چوکا میزبان ویژه‌برنامه‌ی «آسمان‌من» شد و مربیان این کانون  درسایه حضور کودکان، نوجوانان و اولیای مدارس، به معرفی شگفتی‌های خلقت پروردگار پرداختند.

فراهم‌سازی زمینه‌های شناخت افزون‌تر مخاطبان از منظومه شمسی، ستارگان، سیاره‌ها وهم‌چنین، ایجاد پیوندی هدف‌مند میان شگفتی‌های طبیعت با باورهای دینی اعضا، از دیگر اولویت‌های مربیان در این ویژه‌برنامه‌ بود که با پخش کلیپ، معرفی کتاب و اشاره به آیات قرآن کریم و بیان احادیثی از معصومین (ع) در ارتباط با عالم هستی همراه‌شد.

مرکز فرهنگی هنری شهرستان لاهیجان نیز به‌ همین مناسبت، بااجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و پژوهشی، میزبان اعضا و دانش‌آموزان مدارس بود.

در این برنامه‌ها، دانش‌آموزان‌ با کهکشان راه شیری، منظومه شمسی،  صورفلکی، ستاره قطبی و چگونگی جهت‌یابی با آن آشناشدند.

پخش فیلم‌های آموزشی با موضوع سیاره زمین و مشاهده ستاره قطبی، خورشید و صورفلکی با بهره‌گیری از آسمان‌نما، دیگر برنامه‌های مربیان کانون پرورش فکری لاهیجان برای کودکان و نوجوانان به‌شمارمی‌رفت.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون رشت نیز با برپایی کارگاه آموزش نجوم، دانش‌آموزان کلاس پنجم و ششم  مدارس هم‌جوار را میزبانی‌کرد.

 توجه به استعدادیابی و جذب کودکان و نوجوانان برای حضور در کارگاه‌های آموزش نجوم، از محورهای مهم این فعالیت ترویجی بود و مربیان با نگاهی ویژه به تاثیرگذاری دانش نجوم در ارتقای شخصیت فردی و علمی کودکان و نوجوانان، در قالب فعالیت نمایش فیلم‌، معرفی کتاب‌ و مسابقۀ نجومی، به تقویت روحیه پرسش‌گری در مخاطبان کمک‌کردند.

کانون پرورش فکری شهرستان رودسر هم به‌منظور معرفی هرچه بیش‌تر فعالیت‌های مرکز به جامعه و افزایش علاقه کودکان و نوجوانان نسبت به نجوم، ویژه‌برنامه‌هایی را با حضوردانش‌آموزان مدارس، اعضا و خانواده‌ها به مرحله اجراگذاشت.

برپایه این گزارش، دانش‌افزایی آینده‌سازان و تقویت باورهای دینی آنان با بهره‌گیری ازشیوه‌های آموزش غیرمستقیم، ازدیگر اهداف این برنامه‌ها محسوب‌می‌شد و مربیان در این میان با برپایی نمایشگاه دست‌سازه‌های نجومی، معرفی ستاره‌شناسی به زبان ساده، آشناسازی مخاطبان با مباحث علمی نجوم با استفاده از آسمان‌نما، معرفی کتاب و هم‌چنین، برپایی کارگاه‌ آموزش کاردستی نجومی، یاری‌رسان ذهن جستجوگر نسل کودک و نوجوان برای تحقیق و دست‌یابی به آگاهی‌های تازه شدند.

به همین مناسبت، مرکز فرهنگی هنری کانون رستم آباد میزبان دانش آموزان  مدارس این بخش بود. آشناسازی حاضران با سیاره‌های منظومه شمسی، روخوانی و معرفی کتاب‌های مرتبط با علم نجوم، برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع «آسمان شب» و نمایش فیلم‌های آموزشی، از جمله برنامه‌هایی بود که از سوی مربیان این مرکز به مرحله‌ی اجراگذاشته شد.

مرکز فرهنگی هنری شماره یک  کانون رشت نیز روزجهانی و هفته نجوم را فرصتی ارزشمند برای ایجاد ارتباط تزدیک‌تر کودکان و نوجوانان با پروردگاردانست.

یادآورشدن نظم موجود در آفرینش و خاطرنشان‌کردن این موضوع که خداوند بزرگ بر هرکاری تواناست، موضوع‌ محوری برنامه‌ها محسوب می‌شد و مربیان در عین‌حال با خوانش آیات قرآن کریم و اشاره به احادیث معصومین(ع)، کودکان و نوجوانان را به تعقل در آفریده‌های خداوند دعوت‌کردند.

مرکز فرهنگی هنری آستانه اشرفیه هم با مغتنم شمردن این ایام، به معرفی شخصیت‌های برجسته‌علم نجوم هم‌چون: ابن‌هیثم، ابوریحان بیرونی، عمرخیام نیشابوری، خواجه نصیر الدین طوسی، غیاث الدین کاشانی، نیکلای کوپرنیک، یوهانس‌کپلر و...  به کودکان و نوجوانان پرداخت.

صحبت درباره‌ی تازه‌های نجوم در سال ۱۳۹۸، ازدیگربرنامه‌ها بود که به «بارش شهابی بدون حضورماه» اختصاص داشت و در این میان مربیان  در ارتباط با کهکشان راه شیری، شهاب‌سنگ‌ها و نقش علم‌نجوم در پیشرفت بشر، مطالبی را به حاضران ارایه‌کردند.

برپایی کارگاه کاردستی و نمایش پویانمایی علمی تولیدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ازجمله این برنامه‌ها محسوب‌می‌شد.

مرکز فرهنگی هنری املش هم با هدف افزایش آگاهی‌های مخاطبان نسبت به قدرت بی‌کران پروردگار و با اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب‌های نجومی و برگزاری جلسه‌های پرسش و پاسخ، به استقبال روز و هفته جهانی نجوم رفت.

برگزاری کارگاه ادبی با موضوع« اگر ستاره‌ای درکنارماه بودم...» و آماده‌سازی صورفلکی با استفاده از شیوه‌ی کاغذ و تا، از برنامه‌های این روزهای کانون املش بود.

به مناسبت روز جهانی و هفته نجوم مرکز فرهنگی هنری ۲ کانون بندرانزلی ضمن فضاسازی مناسب، فعالیت‌هایی را برای علاقمند سازی کودکان و نوجوانان و شناخت استعدادهای آنان در زمینه ی نجوم,  برنامه‌ریزی و به مرحله‌اجرا گذاشت.

تبیین اهمیت علم نجوم و نقش آن در زندگی انسان‌ها و هم‌چنین، تشریح  جایگاه این علم در ادبیات فارسی، ازجمله این برنامه‌ها بود. برگزاری اردوی ساحلی و ساخت سازه های شنی صورت‌های فلکی، از دیگر برنامه‌های این مجموعه‌ی فرهنگی به‌شمارمی‌رفت که با استقبال خوب اعضا و خانواده‌ها روبروشد.

مرکز فرهنگی هنری فومن هم همایش «آشنایی با صورت‌های فلکی» را با حضور امیرحسین عاشوری و عسل اقبال‌دار، از فعالان عرصه‌ی نجوم این شهرستان برگزارکرد.

مرور پیشینه‌ی علم نجوم و اخترشناسی درجهان، ارایه‌ی تعریفی از این علم  و تبیین مفاهیم نجومی و دلایل نام‌گذاری صورت‌های فلکی، از مطالب ارایه‌شده توسط میهمانان این برنامه محسوب‌می‌شد.

گفتنی است، در این برنامه معاون فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان حضورداشتند و دراین میان نیز رضا یوسفی مطلق، رئیس تبلیغات اسلامی فومن پیرامون جایگاه نجوم ازمنظر دین مبین اسلام  و بزرگان دین مطالبی را به حاضران ارایه‌کرد.

مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت نیز ویژه ‌برنامه‌ی «شگفتی‌های آفرینش» را با حضور  اعضا و دانش‌آموزان مدارس برگزارکرد.

برپایی نمایشگاه و معرفی کتاب‌های نجومی برای کودکان و نوجوانان، آموزش ساخت«ستاره» با روش کاغذ و تا (اوریگامی) و ارایه‌ی آموزش‌های نجومی با استفاده از آسمان‌نما، بسته‌ی فعالیت‌های این مرکز فرهنگی هنری در روزجهانی و هفته ملی نجوم محسوب‌می شد.

این برنامه‌ها در مراکز فرهنگی هنری شفت، شاندرمن و منجیل نیز با حضور پرشورکودکان و نوجوانان برگزارشد و مربیان این مراکز ضمن اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی مرتبط با علم نجوم، زمینه‌های لازم را برای عمق‌بخشی به باورهای دینی و انتقال آموزه‌های اسلامی به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی فراهم‌کردند.

مرکز تخصصی علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان گیلان در مرکز شماره ۳ کانون رشت نیز در این ایام، نقش خود را در ارایه خدمات علمی به آینده‌سازان به خوبی ایفاکرد و ضمن میزبانی همایش نجومی«آسمان هفتم»، پذیرای کودکان و نوجوانان علاقمند بهفعالیت‌های علمی و خانواده های آنان شد.

روز و هفته جهانی نجوم در مرکز فرهنگی هنری شفت
روز و هفته نجوم در کانون منجیل
روز و هفته جهانی نجوم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاندرمن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =