ویژه‌برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم در مراکز تخصصی کانون برگزار شد

ویژه‌برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم در مراکز تخصصی علوم و نجوم و دیگر مراکز کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، به مناسبت روز و هفته‌ی جهانی نجوم، کودکان و نوجوانان در چندین شهر کشور و با هدف آشنایی با زیبایی‌های آسمان از برنامه‌های نجومی کانون استقبال چشم‌گیری کردند.

رصدخانه سی‌ساله‌ی تهران میزبان علاقه‌مندان ستاره شناسی

مرکز شماره ۱۶ (رصدخانه زعفرانیه) کانون تهران به همت مدرسان و دانش‌آموختگان خود، ویژه‌برنامه‌ی روز جهانی نجوم را زیر گنبد نقره‌ای رصدخانه برای علاقه‌مندان به علم نجوم برگزار کرد.

بر همین  اساس، این مرکز روز جمعه ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۳۹۸، با برگزاری روز جهانی نجوم در دور نوزدهم، شاهد حضور پرشور و پر تکاپوی اعضا و دانش‌آموختگان قدیمی و باسابقه‌ی خود در این مناسبت بود.

بر اساس این گزارش مدرسان این مرکز که از اعضای باسابقه و قدیمی این مجموعه علمی- فرهنگی بودند، با برپایی غرفه‌های متنوع و تدارک برنامه‌های جذاب علمی، میزبان کودکان و نوجوانان و سایر علاقه‌مندان به علم نجوم بودند.

بر همین اساس، «آشنایی با منظومه شمسی، صورت‌های فلکی، ابزارهای نجومی و گرانش» از غرفه‌های برپاشده در این ویژه‌برنامه بود که توسط اعضای کودک و نوجوان این مرکز و زیر نظر مدرسان و اعضای قدیمی پذیرای علاقه‌مندان به علم ستاره‌شناسی بودند.

همچنین غرفه‌های «شناسنامه نجومی، معرفی ایستگاه‌های فضایی مهم جهان، آلودگی‌های نوری، تاریخ نجوم، نقاشی از آسمان و گریم» از دیگر غرفه‌های فعال در این روز به شمار می‌رفت.

در گوشه‌ای از این نمایشگاه که در سالن اصلی کتاب‌خانه برپاشده بود، دیانا گودرزی با سابقه‌ی ۵ سال عضویت در این مرکز، گرانش را با بیانی شیوا به بازدیدکنندگان توضیح می‌داد و با ابزارهای ساده‌ی خود چگونگی جاذبه در منظومه شمسی را به تصویر می‌کشید.

ریحانه حسینی که به گفته‌ی خودش از ۴ سالگی عضو این مجموعه بوده، با ماکتی از یک پارک، درباره آثار مخرب آلودگی‌های نوری بر گیاهان و جانوران می‌گفت و ضمن بیان آرزوی خود برای دیدن آسمان پرستاره  در شب، از والدینی که برای بازدید به غرفه‌ی او می‌آمدند می‌خواست با خاموش کردن یک لامپ درشب، به جلوگیری از آلودگی نوری شهری کمک کنند.

آرتین غیاثوند، امیرعلی قطبی و دانیال نادری ۱۱ ساله، که ۳ سال عضو مرکز شماره ۱۶ کانون تهران بودند با نشان دادن تصاویری مستند از ایستگاه‌های فضایی، درباره مأموریت‌های فضایی فضانوردان و چگونگی زندگی آنان در ایستگاه‌های فضایی اطلاعات خوبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دادند.

همچنین در بخش دیگر این برنامه و بر بام رصدخانه، رصد خورشید با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان مواجه شد و کودکان به همراه والدین خود ضمن بازدید از گنبد رصدخانه و شنیدن افسانه‌ی صورت‌های فلکی که توسط اعضای نوجوان بر دیواره گنبد نقش بسته بود، با تجهیزات نجومی این مرکز آشنا شدند.

برگزاری نشست‌های علمی با موضوع‌های «حال و هوای منظومه شمسی، سفر به اعماق آسمان، سیاه‌چاله‌های شگفت‌انگیز و آشنایی با تلسکوپ‌های رادیویی و چگونگی عکاسی از اجرام دور» از بخش‌های دیگر این رویداد در رصدخانه زعفرانیه کانون تهران بود که ویژه کودکان و نوجوانان در چهار سانس به اجرا درآمد.

این نشست‌ها از سوی «زهرا عرفانیان، سعید نظریه، مارال کوشکی، سپیده شعرباف و حامد سلیمانی» مدرسان این مجموعه و اعضای باسابقه که دارای تحصیلات تخصصی در رشته‌های مرتبط با علم نجوم هستند برگزار شد که با استقبال بسیار زیادی همراه بود.

این رصدخانه در مرکز شماره ۱۶ کانون تهران در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌ و به عنوان نخستین مرکز آموزش علم ستاره‌شناسی آماتوری در ایران به شمار می‌رود و تاکنون جمع زیادی از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم آماتوری را در خود پرورش داده‌ است.

امسال مسئولیت اجرای این برنامه بر عهده مربیان این مرکز «فریبا یزدانی، زهرا عرفانیان و فروغ جمعی» و مدرسان و اعضای با سابقه و قدیمی این مرکز علمی بود.

آسمان مرکز تخصصی علوم تهران آبی بود

اعضا انجمن نجوم و مربیان مرکز علوم کانون استان تهران، ویژه‌برنامه روز جهانی نجوم را روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دو بخش نجوم و زیست‌شناسی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در این ویژه‌برنامه علمی- فرهنگی کودکان و نوجوانان با همراهی والدینشان از ساعت ۱۷ تا ۲۱ شب از غرفه‌های مرکز علوم که باهدف آموزش علوم زیستی و نجومی در این مرکز تخصصی برپا شده بود بازدید کردند.

پلانتاریوم «آسمان‌نما» یکی از بخش‌های جذاب این رویداد علمی بود که علاقه‌مندان دقایقی در زیر چتر پرستاره آن، خود را به ژرفای عمیق آسمان سپرده و با توضیحات «مرصاد جعفری» کارشناس نجوم مرکز علوم با ستارگان مهم کهکشان راه شیری، صورت‌های فلکی و افسانه‌های آن آشنا شدند.

تلاش برای جلوگیری از آلودگی‌های نوری در شهرهای بزرگ و ایجاد فرصت برای کشف شگفتی‌ها و زیبایی‌های آسمان شب به کودکان و نوجوانان، از توصیه‌های این کارشناس نجوم به خانواده‌ها بود.

همچنین در محوطه‌ی بیرونی این مرکز تخصصی، دو تلسکوپ مجهز به فیلترهای هیدروژنی در اختیار بازدیدکنندگان قرارگرفته بود تا علاقه‌مندان ضمن رصد خورشید، سطح تنها ستاره‌ی منظومه شمسی را با دو رنگ نارنجی و خاکستری که نشان‌دهنده دمای اصلی آن بود تماشا کنند.

«امیرعباس مختاری و آرشا علیجانی» دو تن از اعضای ارشد این مرکز راهنمای بازدیدکنندگان در این بخش بودند و هنگام رصد خورشید، اطلاعات مفیدی در رابطه با لکه‌ها و شراره‌های خورشید به خانواده‌ها ارائه می‌دادند.

«سفر به اعماق آسمان» یکی دیگر از بخش‌های پرمخاطب در این برنامه بود.

کودکان و نوجوانان بازدیدکننده ضمن شنیدن توضیحات کارشناسان این بخش، با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی، به سفری کوتاه و هیجان‌انگیز به درون سحابی‌ها و کهکشان‌ها رفته و تولد و مرگ یک ستاره و تبدیل شدن آن را به کوتوله قرمز به صورت مجازی مشاهده کردند.

غرفه قصه‌گویی با اجرای «پاییزه طاهری» و غرفه‌های «اهله ماه، افسانه‌های نجومی، کیهان‌شناسی، بررسی وزن و سن در سیارات، معرفی انواع تلسکوپ و تجهیزات نجومی، منظومه شمسی، اخترشناسی، معرفی کتاب‌های نجومی و آشنایی با فضانوردان» از دیگر غرفه‌های برپاشده در این برنامه بود که توسط اعضای نوجوان انجمن نجوم کانون تهران اداره می‌شد.

ویژه‌برنامه «آبی مثل آسمان» در بخش زیست‌شناسی نیز شاهد حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌های بازدیدکننده بود. «مهتاب خورشیدی و روشنک احمدزاده» مربیان این بخش، انواع میکروسکوپ و روش‌های تهیه نمونه گیاهی و جانوری را به صورت عملی به مخاطبان نشان می‌دادند. سپس هر خانواده با تهیه نمونه‌ای از پوست پیاز و سلول‌های پوششی روی پوست خود، با دنیای عجیب و شگفت‌انگیز سلول‌ها در زیر میکروسکوپ آشنا می‌شد.

از دیگر غرفه‌های بخش زیست‌شناسی غرفه «معرفی میکروسکوپ‌ها، بدن انسان، اختراعات علمی نوجوانان، کتاب‌های نجومی، کاردستی و غرفه‌ی بازی‌های زیستی و نجومی» بود.

ویژه‌برنامه روز جهانی نجوم با موضوع ستاره‌شناسی و آسمان در اصفهان

ویژه‌برنامه روز و هفته جهانی نجوم در مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۰ و مرکز نجوم کانون اصفهان با هدف افزایش دانش و آگاهی اعضا و ترویج علم نجوم و زیست شناسی و قدردانی از اعضای فعال در زمینه فعالیت‌های علمی برگزار شد.

در این برنامه مسابقه مدارهای رنگی آسمان، بر اساس اطلاعات استفاده شده در فضاسازی مرکز نجوم و اجرای پاورپوینت با موضوع آلودگی نوری برگزار شد.

از جمله برنامه‌های ویژه این روز حضور اعضای تخصصی نجوم در بین اعضا بود که با اجرای نمایش به همراه لباس و ماسک ویژه به معرفی اجرام آسمانی و ... پرداختند.

در این ویژه‌برنامه مربیان کانون فعالیت‌هایی با عنوان کارگاه کاردستی، برای ورود به فضا آماده شوید، کارگاه ادبی هدیه من از آسمان، بازی و سرگرمی با نام سیاره‌ها و نمایش اولین سفر به فضا، برگزار کردند.

برگزاری روز جهانی نجوم در مرکز تخصصی علوم و نجوم سنندج

برنامه رصد ماه به مناسبت هفته نجوم به همت مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبیدر سنندج شامگاه چهارشنبه با حضور علاقه‌مندان به این علوم برگزار شد.

بر همین اساس، مرکز تخصصی علوم و نجوم سنندج برنامه رصد عمومی را در محل آبیدر جنب مسجد پارک امیریه برگزار کرد.

برگزاری غرفه‌ها و کارگاه‌های نجوم مقدماتی، رصد با تلسکوپ، مسابقه نقاشی و عکاسی از بخش‌های دیگر این برنامه علمی بود.

رصد هلال ماه رمضان ۱۴۴۰ در مرکز علوم و نجوم زنجان

مرکز علوم و نجوم زنجان نیز در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه شاهد برگزاری رصد رویت هلال ماه مبارک رمضان با حضور مربیان نجوم و اعضای مرکز بود.

مرکز علوم و نجوم شاهد برگزاری رصد رویت هلال با حضور مربیان نجوم و اعضای مرکز بود. ابزار گروه رصدی مرکز علوم و نجوم زنجان برای رویت هلال، دوربین‌های دو چشمی و تلسکوپ ۱۴ اینچی سلسترون مستقر در رصدخانه بود.

در کنار اجرای برنامه‌های رصدی، کارگاه آموزش مبانی اولیه استهلال نیز از سوی مربیان نجوم مرکز برای اعضا برگزار شد.

کارگاه نجوم برای بچه‌های شهر آبگرم استان قزوین

مربیان مرکز فرهنگی و هنری کانون آوج استان قزوین برای کودکان و نوجوانان شهر آبگرم (از توابع شهرستان آوج) کارگاه نجوم برگزار و آنان را با علم نجوم، سیاره‌های منظومه شمسی و... آشنا کردند.

هم‌چنین مرکز فرهنگی و هنری محمدیه کانون قزوین نیز به مناسبت هفته نجوم، یک ویژه برنامه برگزار کرد.

کارگاه کاردستی ستاره‌های کاغذی، بحث آزاد با عنوان تاثیر ستارگان و اجرام آسمانی بر محیط زیست، کارگاه نقاشی با عنوان «من و آسمان»، کارگاه ادبی با عنوان «ستاره آسمانی من تو را دوست دارم! تو چطور!»، کارگاه نشریه کاغذی و روخوانی کتاب از جمله فعالیت‌هایی بود که بیش از ۱۰۸ عضو مرکز و دانش‌آموز از آن بهره‌مند شدند.

در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین نیز ویژه برنامه «آسمان زیبای من» برای بیش از ۳۰ نفر از اعضا برگزار شد و فعالیت‌هایی مانند برپایی نمایشگاه کتاب‌های مربوط به نجوم و معرفی آن‌ها، معرفی منظومه شمسی و توضیح درباره سیارات آن، قصه‌گویی «ماه من، ماه ما»، کارگاه کاردستی ستاره، نمایش خلاق «خورشید خانم و سیاره هایش» و معرفی منجمان ایرانی اجرا شد.

مرکز فرهنگی هنری شماره دو آبیک کانون قزوین هم به مناسبت هفته نجوم برنامه‌های مختلفی اجرا کرد.

برنامه رصد عمومی زیر آسمان بجنورد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی نیز با همکاری معاونت فرهنگی و هنری شهرداری بجنورد و انجمن جوانان پارثاوا به بهانه هفته نجوم، دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۸ ساعت ۹ شب آسمان شب بجنورد را در پارک شهربازی این شهر رصد خواهد کرد.

برگزاری همایش «آسمان هفتم» در کانون رشت

هم‌زمان با روزجهانی نجوم، مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت میزبان همایش نجومی «آسمان هفتم» شد.

این همایش هم‌زمان با روزجهانی نجوم برگزارشد و مرکز علمی کانون پرورش استان گیلان در شهرستان رشت، میزبانی آن را برعهده‌داشت.

همایش «آسمان هفتم» که با هدف ارتقای آگاهی‌های علمی کودکان و نوجوانان و تقویت ‌باورهای دینی آنان با بهره‌گیری از علم نجوم صورت‌گرفت، حضور بیش از ۱۵۰ مخاطب کودک و نوجوان را شاهد بود و «داوودهمتی»، از کارشناسان برجسته علم نجوم استان گیلان نیز به عنوان میهمان، نقش تاثیرگذاری در برگزاری آن ایفا کرد.

همتی که از بانیان طراحی رصدخانه و آسمان‌نمای کوشیارگیلانی رشت است، به تشریح فایده و کاربردهای علم نجوم برای حاضران پرداخت و با نمایش چند فیلم کوتاه، بخش بزرگی از پیشرفت‌های بشر را ناشی از علاقه انسان به نجوم و اخترشناسی دانست .

وی برهمین اساس، آشنایی با تهدیدهای ناشی ازاجرام آسمانی، سیارک‌ها و دنباله‌دارها و شناخت راه‌های مقابله با آن، ایجاد اشتیاق در بشر برای ورود به فضا و استفاده از این دانش برای پیش‌بینی و پیش‌گیری از آسیب‌های بلایای طبیعی را بخش کوچکی از فایده‌های این علم برشمرد.

او در عین حال، جنبه‌های معنوی نجوم و ستاره شناسی را یادآورشد و پی‌بردن به شگفتی‌های طبیعت را نقطه‌ی آغازی برای خداشناسی و خداباوری عنوان‌کرد.

موسس نخستین تشکل نجومی استان گیلان هم‌چنین به اهمیت فراگیری و پرداختن به فعالیت‌های علمی از دوران کودکی و نوجوانی اشاره و در تشریح نقش و جایگاه مطالعه و کتاب‌خوانی در ارتقای آگاهی‌ها گفت: برای افزایش اطلاعات علمی لازم است از کتاب شروع کرده و اطلاعات پایه‌ای را از کتاب‌ها استخراج‌کنیم.

روز و هفته جهانی نجوم در اراک

اعضای کودک و نوجوان کانون اراک استان مرکزی نیز در پشت بام مرکز نجوم این استان آسمان زیبای شب را رصد کردند.

مهدی عسگری مدرس نجوم و عضو انجمن نجوم استان در این مراسم برای اعضا از کره ماه، مریخ و زیبایی‌های علم نجوم گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =