آغاز راه‌اندازی انجمن‌های عکاسی نوجوانان کانون از سیستان و بلوچستان

کلید راه‌اندازی انجمن‌های عکاسی نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سیستان و بلوچستان زده شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا کریمی‌صارمی در زاهدان با بیان این‌که این انجمن‌ها قرار است در مراکز کانون تمامی استان‌های کشور ایجاد شود بر اهمیت فعالیت در حوزه‌ی کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: ما باید کودکان و نوجوانان را برای آینده پرورش دهیم تا هنرمندانی لایق و اندیشمند برای فردای کشور آماده شوند.

دبیر انجمن عکاسی نوجوانان کانون که نخستین شعبه آن در کانون سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است در این آیین «دوربین» را قوی‌ترین رسانه‌ی تصویری جامعهی امروز عنوان کرد که انسان‌ها را با وجود داشتن فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون، به هم پیوند می‌زند.

طراح و بنیانگذار آژانس عکس ایران افزود: هنرمند عکاس برای ایجاد فکری نو در جامعه تلاش می‌کند و می‌تواند جامعه را متحول کند و زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

کریمی‌صارمی در ادامه گفت: آینده‌ی عکاسی ایران به دست کودکان و نوجوانان است؛ از این‌رو باید برای آن روز آماده شوند و ما این حرکت را از سیستان و بلوچستان آغاز کردیم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با توجه به جایگاهی که در فرهنگ و هنر ایران دارد، مرکز مناسبی برای شروع این رویداد بزرگ است.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی دنیای امروز و برای نفوذ در ذهن کودک و نوجوان باید از تلفن همراه، به عنوان یک پدیده‌ی جهانی، استفاده کنیم تا بتوانیم اندیشه را وارد آن کنیم و با فرهنگ‌سازی، در میان مخاطبان خود ایجاد انگیزه کنیم و به آنان اندیشیدن بیاموزیم.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان «عکس» را یک ابزار مطمئن برای معرفی این ظرفیت‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد هنرمندانِ پرورش ‌یافته در این انجمن «آیینه‌داران» شناساندن این توانایی‌ها به دیگر مناطق باشند.

بر همین اساس پیش از سخنان کریمی‌صارمی، رییس گروه هنرهای تجسمی کانون نیز در سخنانی هدف از تشکیل انجمن عکاسی نوجوانان را  کشف و پرورش استعداد، توسعه‌ی هنر عکاسی و کاربرد آن در زندگی نوجوانان عنوان کرد و گفت: از این رهگذر نوجوانان با نگاه خلاق و و جستجوگر، «خود» را بیان و مهارت زندگی را از این راه تمرین می‌کنند.

مامک یحیی‌پور در پایان افزود: امروز تکنولوژی در زندگی نوجوانان نقش مهمی دارد و عکاسی می‌تواند بخشی از نیازهای آنان را تامین کند و از سویی حضور آنان را در مراکز فرهنگ‌هنری کانون تداوم ببخشد.

مدیرکل کانون استان نیز در این‌باره گفت: در دنیای امروز ثبت و ماندگار کردن خاطرات و فعالیت‌ها، به ویژه برای نسلی که هر روز در معرض فن‌آوری‌های جدید قرار دارد، بسیار با اهمیت است و اگر ما نتوانیم داشته‌های‌مان را ثبت کنیم رد پایی از ما نخواهد ماند.

معصومه هادی در ادامه عنوان کرد: وسعت و غنای سوژه‌های طبیعی، جغرافیایی و هنری مبنایی واقعی برای معرفی ظرفیت‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی استان است و هنر عکاسی با اندیشه و زاویه‌ی نگاه مناسب فرصتی است برای نشان دادن چهره‌ی واقعی سیستان و بلوچستان.

وی در پایان با اشاره به شعار کانون (خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد) گفت: یکی از راه‌های داشتن زندگی خوب، «خوب دیدن» است و عکاسی تمرین مناسبی برای «دیدنِ خوب» است؛ از زاویه‌ی خوب به زندگی نگاه کردن را به ما آموزش می‌دهد و لحظه‌های زندگی ما را بهبود می‌بخشد.

انجمن عکاسی نوجوانان یکی از ۱۰ انجمن ادبی و هنری است که راه‌اندازی و توسعه آن از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال پیگیری است.

انجمن‌های ادبی پیشگامان این حرکت فرهنگی‌اند که از نزدیک به دو دهه فعالیت خود را در برخی استان‌های کشور آغاز کردند اما در حال حاضر انجمن‌های جدیدی نیز مانند نمایش، قصه‌گویی، سرود، هنرهای تجسمی و... به این مجموعه افزوده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =