بازخوانی حماسه‌ای ماندگار، با شعار«ماپیروزیم»

مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، سال‌گشت حماسه‌ی ماندگار آزادسازی خرمشهر را گرامی‌داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، سوم خرداد ۱۳۶۱ تداعی‌کننده واژه‌های ایثار، مقاومت، پیروزی  و حماسه‌ای جاری در اندیشه تمامی نسل‌هاست.

 با گذشت بیست و هفت‌سال از آزادسازی خونین‌شهر، این حماسه هنوز جاری در اندیشه‌هاست و فعالان عرصه‌ی فرهنگ نیز با تکیه بر این رویداد افتخارآمیز، در مسیر ایجاد بسترهای مناسب ذهنی برای نسل کودک و نوجوان حرکت‌می‌کنند.

برهمین اساس و به‌منظور انتقال ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس به آینده‌سازان و نهادینه‌سازی فرهنگ  ایثار و مقاومت در میان نسل آینده‌ساز، معرفی الگوهای مناسب و پرورش حس مهین‌دوستی‌ کودکان و نوجوانان، مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان گیلان میزبان ویژه‌برنامه‌های سال‌گشت حماسه آزادسازی خرمشهربود.

برپایه این گزارش، مرکز فرهنگی هنری کانون تالش میزبانی کودکان، نوجوانان و رزمنده هشت سال‌دفاع مقدس را برعهده‌داشت و با ویژه‌برنامه «بهشت جای توست، خرمشهر» به استقبال سال‌روز آزادسازی خونین‌شهر رفت.

مربیان این کانون در آغاز به معرفی رویدادهای عملیات «بیت المقدس» پرداختند و ضمن معرفی کتاب‌های «دا»، اثر سیده زهرا حسینی، «سقوط خرمشهر» از محمود جوانبخت و «کتابی پُر از شکوفه و شاپرک»، نوشته، مجید ملامحمدی، به دلاورمردی‌های ملت مسلمان ایران در رقم‌زدن این حماسه بزرگ اشاره‌کردند.

امین زنجانی، میهمان برنامه و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز، پیرامون دلایل سقوط و عوامل آزادسازی خرمشهر قهرمان برای کودکان ونوجوانان سخن گفت.

وی در ادامه، جاری‌بودن آثار این حماسه را در تمامی دوران‌ها خاطرنشان‌کرد و با اشاره به رسالت‌های نسل حاضر از منظر مقام معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) افزود: این‌روزها، توجه به اهمیت رسانه و مقابله با هجمه‌های بیگانگان وظیفه‌ای است که بر دوش تمامی افراد جامعه، به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان احساس‌می‌شود.

 امین زنجانی، رزمنده هشت سال دفاع مقدس در ویژه برنامه سوم خرداد کانون تالش

مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون رشت هم با چراغ‌راه قراردادن گذشته‌ی پرافتخار ایران اسلامی، به تشریح رشادت‌های مردان و زنان این سرزمین در صیانت از کشور و باورهای انقلابی آن پرداختند.

برپایی نمایشگاه عکس از رویدادهای عملیات بیت‌المقدس، معرفی کتاب و آشناسازی هرچه‌بیش‌تر کودکان ونوجوانان با شخصیت‌های تاثیرگذار آن روزها، قصه‌گویی و هم‌چنین، روایت نخل‌های سربریده، معابر مین‌گذاری شده و شهامت مردمان خرمشهر برای آینده‌سازان، دیگر برنامه‌های این مرکز فرهنگی هنری به‌شمارمی‌رفت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لشت‌نشاء هم با حضور اعضای نوجوان خود به بازخوانی وقایع روزهای ایثار و مقاومت پرداخت و در سایه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، درمسیر آشناسازی آینده‌سازان ایران اسلامی با گذشته پُرافتخارشان گام‌برداشت.

برپایی نشست پرسش و پاسخ با موضوع «گذشته، چراغ آینده»، از دیگر برنامه‌های این مرکز در سال‌روز حماسه سوم خرداد بود.

مرکز فرهنگی هنری کانون کومله نیز ویژه‌برنامه‌ حماسه سوم خرداد را با هدف آشنایی افزون تر اعضا با اصول و ارزش‌های انقلابی و مرور سخنان امام خمینی(ره) در ارتباط با اهمیت ادامه‌یافتن راه‌شهیدان برگزارکرد.

مربیان در این برنامه، از عملیات بیت‌المقدس به عنوان یکی از مهم‌ترین حرکت‌های نظامی کشور در دوران دفاع مقدس یادکردند و رهبری امام راحل (ره)، یک‌دلی و همراهی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از دلایل این پیروزی بزرگ عنوان‌کردند.  

برپایی کارگاه ساخت «گُل‌های لاله کاغذی» و برگزاری کارگاه آموزش خوشنویسی با موضوع حماسه سوم خرداد، از دیگر برنامه‌های مربیان بود که با همراهی اعضای کودک و نوجوان این کانون صورت‌گرفت.

مرکز فرهنگی هنری کانون فومن در سال‌روز آزادسازی خرمشهر، ویژه‌برنامه‌ای را باعنوان«حماسه بزرگ»، برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشت.

در این ویژه‌برنامه، مربیان به خوانش شعر، معرفی وقایع آزادسازی خرمشهر و تشریح اهمیت خونین شهر در ایام دفاع مقدس پرداختند. برگزاری مسابقه نقاشی و اهدای بسته‌های فرهنگی به کودکان، از دیگر برنامه‌های این روز مرکز فرهنگی هنری شهرستان فومن به‌شمارمی‌رفت.

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منجیل نیز ضمن فضاسازی مناسب و دعوت از کودکان و نوجوانان، از روزهای ایثار و مقاومت برای آینده‌سازان سخن ‌گفتند.

پرده‌خوانی وقایع ماندگار انقلاب اسلامی، خاطرنشان‌کردن اهمیت حماسه‌ی آزادسازی خونین شهر به عنوان یکی از نقطه‌های روشن انقلاب برای حاضران و برپایی کارگاه ادبی با عنوان«به‌خاطرکشورم»، ازجمله برنامه‌های مربیان این مرکز بود که با معرفی کتاب، قصه‌گویی و برپایی کارگاه نقاشی همراه‌شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سیاهکل هم «جشن حماسه» را با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از اعضا و خانواده‌های آنان برگزارکرد.

بیان رشادت‌های فرزندان ایران اسلامی در پاسداری از سرزمین مادری، تکیه ایرانیان بر توان‌مندی‌های داخلی و تشریح نقش رزمندگان اسلام درصیانت از باورهای دینی و اسلامی، محور برنامه‌های مربیان این کانون بود و در این میان حاضران ضمن هم‌خوانی پیمان‌نامه، با شهیدان هشت سال دفاع مقدس پیمانی دوباره بستند.

خوانش دل‌نوشته‌های اعضا باموضوع جایگاه و نقش رهبری امام راحل(ره) در نیل به اهداف و نقش‌آفرینی همه افراد جامعه در دست‌یابی به پیروزی‌ها، از دیگر برنامه‌های«جشن حماسه» بود که با نمایش فیلم، معرفی کتاب و اجرای مسابقه‌ی حضوری همراه‌شد.

برپایه این گزارش، معرفی وقایح حماسه آزادسازی خرمشهر، قصه‌گویی از کتاب «پسر بچه شجاع» و معرفی کتاب‌های«هستی»، «تانک آرزوها» و «صدای پای لک لک‌ها» و برپایی کارگاه نقاشی و نشریه نگاری با محوریت سوم خرداد نیز از برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری کانون کیاشهر در این روز محسوب‌می‌شد.

هم‌زمان با سال‌روز حماسه سوم خرداد، مربیان و  اعضای کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان شهرستان شفت با حضور در «مراسم شب خاطره»، یاد و نام شهدای آزادسازی خرمشهر را گرامی داشتند .

این مراسم با اولین شب از لیالی با فضیلت قدر مقارن بود و اعضای این مرکز فرهنگی هنری، پس از حضور در کنار سفره‌های افطار،  اقامه نمازجماعت در مسجد اباصالح (عج) شفت و شنیدن خاطرات هم‌رزم شهدای آزادسازی خرمشهر، دلاوری‌و ایثارگری‌های شهدا را در کارگاه نقاشی به تصویرکشیدند.

پایان بخش این مراسم نیز اهدای لوح سپاس و بسته‌های فرهنگی به خالقان پنج اثر برگزیده بود.

شایان‌ذکر است، به‌همین مناسبت ویژه‌برنامه‌هایی نیز به میزبانی مراکز فرهنگی هنری شماره ۳ و مجتمع کانون رشت به‌مرحله‌اجراگذاشته‌شد.

ویژه برنامه«ما پیروزیم » در مرکز فرهنگی هنری مجتمع
گرامی داشت حماسه سوم خرداد در مرکز شماره 3 کانون رشت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =