سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت حماسه سوم خردادماه، مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری با محوریت آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس بود.

  • کانون نیر

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و باهدف گرامیداشت این ایام، طبق هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با هلال‌احمر شهرستان، ویژه‌برنامه‌ای باهدف تجلیل از بهمن مهدویان جانباز جنگ تحمیلی و نقل خاطره توسط ایشان، در مرکز فرهنگی هنری کانون نیر به اجرا درآمد.

در ابتدا پس از خوش‌آمد گویی توسط مربی مسئول مرکز، بهمن مهدویان خاطرات خود از جنگ تحمیلی را برای کودکان بازگو کرد. در ادامه هدیه‌ای  به رسم یادبود از طرف عسگر فرجی رییس هلال‌احمر اهدا شد. معرفی وقایع و ایام مربوط به سالروز آزادسازی خرمشهر، ساخت گل لاله به روش کاغذ و تا، نقل قصه مثل چشم‌های بابا، معرفی کتاب‌های قمقمه آب، حلزون من گم‌شده است و روخوانی این کتاب‌ها ازجمله فعالیت‌هایی بود که توسط مربیان مرکز اجرا شد.

  • کانون دولت‌آباد

هم‌زمان با فرارسیدن روز گرامیداشت حماسه‌ آزادسازی خرمشهر، مربیان و اعضای مرکز دولت‌آباد با تدارک برنامه‌ی فرهنگی هنری این روز بزرگ را جشن گرفتند.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز ضمن تبریک به اعضا و مربیان، روز آزادسازی خرمشهر را یکی از روزهای پرافتخار و ارزشمند تاریخ ایران اسلامی عنوان کرد. وی افزود: خرمشهر تاریخ گویای پایداری انقلاب اسلامی و آینه تمام‌نمای دفاع مقدس است.

ایستگاه نقاشی(لاله‌های خونین) باهدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان بافرهنگ ایثار، مقاومت و گرامی داشت حماسه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر یکی دیگر از برنامه‌های این جشن بود.

در ادامه اعضای کودک و نوجوانان مرکز به همراه مربیان خود با حضور در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س)، ضمن آشنایی با رشادت‌های رزمندگان اسلام با آرمان‌های شهدا، میثاقی دوباره بستند.

  • کانون اصلاندوز

کانون پرورش فکری اصلاندوز هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی اجرا کرد.

طی این ‌ویژه‌برنامه، کودکان و نوجوانان به شیوه‌ی روایت پرسش و پاسخ با رخدادهای این حماسه ملی آشنا شدند و همچنین با شرکت در کارگاه ادبی با عنوان «مسابقه زیباترین جمله در زمینه‌ی آزادسازی خرمشهر» جملات خود را به حماسه‌آفرینان تقدیم کردند.

در این روز  شخصیت شهید «محمد جهان‌آرا» و شهید نوجوان «بهنام محمدی» در قالب فعالیت معرفی شخصیت و حماسه آزادسازی خرمشهر در قالب طرح دیواری به اعضا معرفی شد.

اجرای نشریه کاغذی با مضمون آزادسازی خرمشهر، روخوانی کتاب حلزون من گم‌شده، ساخت کارت تبریک آزادی، ازجمله برنامه‌هایی بود که به همین مناسبت اجرا شد.

در ادامه اعضا در کارگاه هنری شرکت کردند و تصویری از روز آزادی خرمشهر را نقاشی کشیدند. همچنین نمایشگاه عکس نیز به همین مناسبت به مدت یک هفته در مرکز دایر بود.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره یک کوثر

به مناسبت سالروز حماسه سوم خرداد برنامه‌های متنوعی با اعضای کودک و نوجوان در مرکز یک کانون کوثر برگزار شد. اعضای کانون با وقایع سالروز  فتح خرمشهر و شخصیت شهید سید محمدعلی جهان‌آرا آشنا شدند.

اعضای پسر با استفاده از سفال ابزارهای جنگی ساختند. وصیت‌نامه‌های چند شهید شهرستان که برگرفته از کتاب جرعه نوشان کوثر بود با همراهی اعضا روخوانی شد.

نمایشگاه عکس از صحنه‌های مقاومت خرمشهر در سال ۱۳۶۱ در مرکز دایر شد که مورد بازید اعضای کودک و نوجوان قرار گرفت. همچنین اعضا از نمایشگاه فصلی آثار خود و دوستانشان که در زمینه نشریه دیواری، کاردستی، نقاشی و کلاژ برگزارشده بود، بازدید کردند.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره دو پارس‌آباد

اعضای مرکز شماره۲ کانون پارس‌آباد از حماسه خرمشهر درس ایثار و مقاومت آموختند.

در این برنامه، مربی مسئول مرکز با ذکر سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدای حماسه سوم خرداد، ضمن گرامیداشت این روز، یادآوری کرد: یکی از روزهای به‌یادماندنی و حماسه‌ساز در تاریخ کشورمان، سوم خرداد سال ۱۳۶۱ است که رزمندگان سلحشور کشورمان طی عملیات پیروزمندانه‌ی بیت‌المقدس توانستند در طی یک جنگ نامتقارن و نابرابر به دشمن تادندان‌مسلح غلبه کرده و خرمشهر را از چنگال دشمن بعثی آزاد کنند.

وی از اعضای حاضر در ویژه‌برنامه سوم خرداد با عنوان «روزهای به‌یادماندنی» خواست تا ادامه‌دهنده راه شهدای عزیز سوم خرداد بوده و از شهدای اسلام و انقلاب، درس ایثار و مقاومت بگیرند و باصلابت و قدرت ایمان خود، هراس در دل دشمنان این مرز و بوم ایجاد کنند.

ویژه‌برنامه روزهای به‌یادماندنی سوم خرداد باهدف آشنایی افزون‌تر با رخدادها و مناسبت‌های ملی در سالن کتابخانه مرکز برگزارشده؛ در همین راستا مربیان فرهنگی به معرفی حماسه سوم خرداد و هم‌چنین شخصیت تأثیرگذار در آزادسازی خرمشهر همچون شهید محمد جهان‌آرا پرداختند.

در ادامه مربی ادبی ویژه‌برنامه‌ای را با عنوان«شعری برای تو» با انتخاب اشعاری با موضوع فتح خرمشهر جهت مشاعره و همچنین شعرخوانی برگزار کرد. همچنین کلیپ ویدئویی به همراه تصاویر مربوط به فتح خرمشهر برای اعضا پخش شد. در پایان اعضا شرکت‌کننده با خواندن فاتحه و ذکر صلوات با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس پیمان میثاق بستند.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون مشگین شهر

«شهری به استقامت نخل‌ها در مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر»

به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر ویژه‌برنامه‌های متنوعی در مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر با حضور اعضا و مربیان برگزار شد.

تشکیل کارگاه بحث کتاب با معرفی کتاب «سقوط خرمشهر» برای اعضای نوجوان دختر یکی از برنامه‌های اجراشده در این مناسبت بود.اعضای نوجوان با هدایت معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز، کتاب را از قبل مطالعه کرده بودند و در این جلسه به نقد محتوایی کتاب پرداخته و نقد و بررسی کتاب توسط خود اعضا علاوه بر ثبت کامپیوتری، به صورت مکتوب نیز بایگانی شد.

برپایی کارگاه کاردستی با عنوان «ساخت لاله‌های آسمانی» با اعضای دختر از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته در این هفته  بود.اعضا هر کدام چندین گل لاله سه‌بعدی به رنگ سرخ و پرچم سه رنگ ایران با راهنمایی مربیان ساخته و داخل سبد که از نخل‌های چوبی ساخته‌شده بود، قراردادند.

برپایی کارگاه نشریه دیواری برای اعضای نوجوان پسر با عنوان «استقامت نخل‌ها» از دیگر برنامه‌های اجراشده به همین مناسبت بود. اعضا پسر با راهنمایی معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز طرحی مناسب روی مقوای کشیده و با استفاده از کتاب‌ها، مجلات  و مقالات مطالبی را آماده کرده و در کادربندی‌های انتخاب‌شده نوشتند.

غبارروبی مزار شهدای گمنام توسط اعضا و مربیان آخرین برنامه جهت گرامیداشت حماسه خرمشهر بود. اعضا کودک و نوجوان با در دست داشتن گل لاله که در کارگاه کاردستی درست کرده بودند، به مزار شهدا رفتند. در این مراسم لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز به همراه اعضا به یاد شهدای خرمشهر فاتحه‌ای را نثار روح پاک شهدای گمنام کردند.در ادامه عسگر جعفری مربی فرهنگی مرکز از شهید علی خالقی برای اعضا صحبت کردند با این توضیح که ایشان جزء شهدای گمنام زمان جنگ بوده و بعد از بررسی‌های انجام‌شده، هویت اصلی این شهید شناسایی‌شده و خانواده این شهید که اهل کرمانشاه بودند، اجازه دادند تا این شهید در کنار شهدای گمنام مشگین شهر قرار بگیرد. در پایان اعضا گل‌های کاغذی و طبیعی را بر مزار شهدای قرار داده و با سلام و صلوات مزار را ترک کردند.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون مشگین شهر

ایستگاه پوستر دفاع مقدس و معرفی شهید نوجوان «ابراهیم نیازی» در مرکز ۳ کانون مشکین‌شهر برگزار شد.

این ایستگاه به مناسبت گرامیداشت ۳ خرداد و با موضوع دفاع مقدس، در محل سالن مطالعه جهت بازدید اعضای کودک و نوجوان و سایر مراجعین دایر شده بود. پوسترها دارای مضامین حماسی با موضوع جهاد، ایثار، شهادت و آیات الهی مرتبط با این مضامین و توسط هنرمندان ایرانی خلق‌شده بودند.

به همین مناسب ویژه‌برنامه معرفی شهید نوجوان «ابراهیم نیازی» با حضور اعضای پسر کودک و نوجوان نیز برگزار شد. در ابتدای برنامه نیر پیکام سرپرست مرکز، به جهاد و شهادت و معانی این کلمات و انواع جهاد در راه وطن اشاره کرد و اعضا را با شهید نوجوان ابراهیم نیازی آشنا کرد. سپس ابراهیم حسین زاده، پسر عمه و همکلاسی این شهید نوجوان، در مورد او و خصوصیات اخلاقی و سن و سال شهید نیازی در هنگام شهادت صحبت کرد.

در ادامه علی‌اکبر میرزاجانی، مربی فرهنگی مرکز و جانباز دفاع مقدس در رابطه باتجربه جنگ و جانبازی و اثرات آن بر خانواده‌ها و نزدیکان جانبازان و شهدا اشاره کرد.

سپس خاطره‌ای از دوران جنگ را برای اعضا نوجوان تعریف کرد و به سؤالات آن‌ها در مورد جنگ و مناطق جنگی پاسخ داد. پایان‌بخش برنامه  قرائت فاتحه برای شادی ارواح شهدای دفاع مقدس بود.

  • مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون اردبیل

به مناسبت گرامیداشت آزادی خرمشهر و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و آشنایی هر چه بیشتر اعضا بافرهنگ  ایثار و شهادت، برنامه‌هایی پیرامون موضوع «خرمشهر خونین» یعنی سوم خرداد ۱۳۶۱ در مرکز ۴ کانون پرورش فکری اردبیل  به اجرا گذاشته شد.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام ۸ سال دفاع مقدس و حماسه‌سازان فتح خرمشهر، با فعالیت معرفی ایام توسط مربی فرهنگی مرکز انجام گرفت. مربی بعد از یادآوری رشادت‌ها و معرفی شهدای خرمشهر، خاصه شخصیت و نقش تأثیرگذار شهید «محمد جهان‌آرا» در آزادسازی خرمشهر پرداخت.

معرفی کتاب شعر «شبیه صبح خرداد» همراه با خوانش شعرهای این کتاب که به توصیف وضیعت جانبازان عزیز که در راه دفاع از خاک وطن از جان خود گذشتند، باعث آشنایی هر چه بیشتر اعضا با این عزیزان شد.

 همچنین برگزاری کارگاه کاردستی با استفاده از تکنیک کاغذ و برش با موضوع کبوتر انجام شد. شایان‌ذکر است که کارگاه‌های هنری و ادبی مرکز هم با موضوع گرامیداشت پیروزی خرمشهر در قالب ساخت ماکت صحنه‌های جنگی با استفاده از سفال و نوشتن قطعه ادبی با عنوان «سلام خرمشهر» به اجرا درآمد.

  • کانون انگوت

به مناسبت روزهای به‌یادماندنی سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر قهرمان، کانون پرورش فکری انگوت با اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری این ایام را گرامی داشت. ابتدا سرودهای مربوط به این ایام در مرکز طنین‌انداز شد. سپس مربی مسئول مرکز به معرفی وقایع و ایام و به ذکر بیانات و سخنانی از رهبر انقلاب درباره شهدا پرداخت.

اعضا پسر مرکز در کارگاه نقاشی با عنوان قهرمانان جنگ شرکت کردند و آنچه را که از شهیدان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در ذهن داشتند به تصویر کشیدند. سپس قصه قمقمه آب برای اعضا بازگو و همچنین کتاب حلزون گمشده برای شرکت‌کنندگان معرفی شد. در ادامه برنامه عضو نوجوان مرکز امیرمحمد فیروزی وصیت‌نامه  عموی خود شهید پرویز فیروزی را برای حاضران قرائت کرد و در پایان با نثار صلوات و فاتحه یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس  گرامی داشته شد. 

  • کانون بیله سوار

برنامه‌های اجراشده به مناسبت سوم خرداد ۱۳۹۸ در کانون پرورش فکری بیله سوار:

برگزاری نمایشگاه عکس جنگ در سالن مرکز، حضور در مزار شهدا و ذکر صلوات و فاتحه‌خوانی و تجدید میثاق با آن عزیزان، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع خرمشهر، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع آزادی خرمشهر، اجرای فعالیت معرفی وقایع و ایام(سالروز آزادی خرمشهر)، معرفی شخصیت، ساخت گل لاله به یاد شهیدان ۸ سال دفاع مقدس و دیدار با مادر شهید حبیب اسلامی با همکاری حوزه مقاومت بسیج شهرستان.

  • کانون جعفرآباد

برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر با نواختن زنگ مقاومت و پیروزی در مرکز آغاز شد.

با دعوت از ایثارگران و جانبازان ۸ سال دفاع مقدس، خاطره گویی برای اعضا انجام شد. همچنین اعضا و مربیان مرکز با حضور در گلزار شهدا و فاتحه‌خوانی، به مقام والای شهدا ادای احترام کردند. مربیان برای اعضا با موضوع دفاع مقدس و روز ملی استقامت و پایداری قصه‌گویی کردند و مربی ادبی مرکز با موضوعات دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر در قالب دل نوشته‌های ادبی کارگاه برگزار کرد که در پایان از نوشته‌های برتر تقدیر شد.

 در سالن مرکز اعضا با راهنمایی مربیان، کارگاه هنری با موضوع دفاع مقدس در قالب تصاویر برگزار کردند و در ادامه با گوشه‌هایی از وقایع و ایام دوران دفاع مقدس آشنا شدند.  اجرای نمایش خلاق با توسط اعضا با راهنمایی مربیان در مرکز اجرا و از گروه‌های برتر اجراکننده تقدیر به عمل آمد. همچنین در سالن مرکز اعضا با راهنمایی مربیان کارگاه نشریه دیواری با موضوع دفاع مقدس برگزار کردند.

  • کانون گرمی

آئین‌ بزرگداشت سوم خرداد «روز ملی مقاومت و پیروزی» در مرکز گرمی برگزار شد.

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، شهر خون و قیام و به منظور ارج‌نهادن به دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی خرمشهر، هم‌چنین پاسداشت یاد و خاطره‌ی شهدای هشت سال دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌هایی در مرکز فرهنگی هنری گرمی برگزار شد.

طی این ویژه‌برنامه، مربیان با همراهی اعضا به فعالیت‌هایی چون معرفی وقایع مربوط به آزادسازی خرمشهر،  معرفی و روخوانی کتاب، برگزاری نمایشگاه از عکس شهدا، پوستر ویژه آزادی خرمشهر و بازدید سایر اعضا از این نمایشگاه، معرفی شخصیت شهید محمدعلی جهان‌آرا پرداخته و یاد و خاطره‌ی رزمندگان اسلام را در خلق این حماسه‌ی عظیم گرامی داشتند.

آشنایی اعضا با سخنان حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون حماسه سوم خرداد، هم‌چنین معرفی شخصیت‌هایی که نقشی برجسته در آزادی خونین‌شهر داشتند از دیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری گرمی در این روز بود که به منظور ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و مقاومت صورت گرفت.

شایان‌ذکر است، این برنامه‌ها باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان بااهمیت این مناسبت و فرهنگ ایثار و شهادت اجرا شد.

  • کانون نمین

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز نمین، ایستگاه نقاشی و خوشنویسی برگزار شد. برنامه‌های گرامی داشت، سالروز آزادسازی خرمشهر، به منظور احیای ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و انتقال آن به نسل کودک و نوجوان بود.

در مورخه‌ی ۱۳۹۸/۰۳/۵، روز یکشنبه، مربیان با اجرای ویژه‌برنامه‌ای با همکاری بسیج خواهران شهرستان و با حضور ۳۵ نفر از اعضای دختر نوجوان مرکز، به اجرای ایستگاه نقاشی و خوشنویسی در سالن مطالعه‌ی مرکز پرداختند و آثار اعضا به صورت نمایشگاهی چیده شد و از طرف بسیج خواهران هدیه‌ای به رسم یادبود اهدا شد.

فضاسازی سالن مطالعه‌ی مرکز، برپایی نمایشگاهی از تصاویر شهدای شهرستان و نصب شعارنوشته باهدف معرفی وقایع و ایام و رویدادهای آزادی خرمشهر، معرفی کتاب‌های مرتبط با این ایام، برگزاری کارگاه ادبی و نوشتن متن‌های زیبا و داستان کوتاه با موضوع حماسه‌ی سوم خرداد، قصه‌گویی و معرفی شخصیت‌های بزرگ انقلابی و... ازجمله ویژه‌برنامه‌هایی است که در این راستا به مدت یک هفته برگزار شد.  

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا مشاهده فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =