کد خبر: 288584
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
بازدید 432
گزارش فعالیت‌های زیست‌محیطی مرکز سه کانون مشگین‌شهر

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره سه کانون پرورش فکری مشگین‌شهر با اجرای ویژه‌برنامه‌های علمی و پژوهی به استقبال هفته محیط‌زیست رفتند.

  • محیط‌زیست را مطالعه کردند

معرفی کتاب‌های علمی درباره طبیعت، حیات وحش، حفاظت از محیط‌زیست، زباله‌ها و راه‌های بازیافت و دفع زباله از برنامه‌های فرهنگی اجراشده در هفته محیط‌زیست بود. این برنامه جهت آشنایی با مفاهیم علمی و شیوه‌های حفاظت از محیط‌زیست انجام شد و اعضا به توصیه مربیان و طبق علاقه خود به مطالعه کتاب‌های علمی و پژوهشی موردنظر پرداختند.

  • با کاغذ باطله نقاشی کردند

هدف از این برنامه آشنایی با صرفه‌جویی در استفاده از کاغذ و استفاده بهینه از آن بود. اغلب کودکان به محض آنکه بتوانند قلم‌به‌دست بگیرند، نقاشی می‌کشند، بنابراین نخستین آموزش‌ها باید از همین سن کودکی آغاز شود.

در این برنامه نیِّر پیکام سرپرست مرکز ضمن یادآوری هفته محیط‌زیست به اعضا، در رابطه با تولید کاغذ و سایر ابزار نقاشی مانند: مداد رنگی و قلم مویی توضیحاتی ارائه و یادآوری کرد که با استفاده بهینه از مداد رنگی‌ها و نتراشیدن بی‌رویه آن‌ها، می‌توانند به حفاظت از جنگل‌ها و درختان کمک کند.

گام بعدی برگه‌های نقاشی بود. علاوه بر اینکه کاغذهای در اختیار اعضا قرار گرفت، برگه‌های باطله که یک روی آن‌ها سفید و قابل‌استفاده بود روی میز، کنار سایر لوازم نقاشی قرار گرفت تا برای نقاشی استفاده کنند. در ادامه شیوه درست شدن کاغذ  برای آن‌ها توضیح داده شد و سپس به آن‌ها شرح داده شد که با استفاده مناسب از کاغذها می‌توانند مانع از قطع درختان برای تولید کاغذ شوند که موضوع«گلدان خانه‌ی ما» با تکنیک خراش و ترکیب آن با مداد رنگی در این برنامه اجرا شد.

  • از انرژی حفاظت کردند

در ابتدای این برنامه اعضا به سالن سینمای مرکز راهنمایی شدند تا فیلمی را به تماشا بنشینند. با هماهنگی مربیان مرکز و تعدادی از  اعضای نوجوان، چند لحظه پس از شروع فیلم، ناگهان برق‌های مرکز قطع شد و اعضای حاضر در سالن سینما اظهار نارضایتی و ناراحتی کردند. در جواب سؤالات اعضا به آن‌ها توضیح داده شد  که اگر انرژی برق یا هر انرژی دیگری را بی‌رویه استفاده کنیم، هنگام نیاز ضروری به آن این انرژی در اختیار ما نخواهد بود. سپس پروژکتور روشن شد تا نبودن برق و لذت دوباره داشتن برق و تماشای فیلم در ذهن آن‌ها ماندگار شود. بعد از تماشای فیلم، در مورد انواع انرژی و شیوه‌های تولید آن با اعضا بحث و گفتگو شد.

  • کاشتند، وجین کردند و برداشتند

اعضای مرکز آلنی در آغازین روزهای بهار، باغچه‌ای را در محوطه مرکز ایجاد کرده بودند که در هفته محیط‌زیست، اقدام به وجین کردن مزرعه سبزی‌ها و گیاهان باغچه‌ای خود کردند. با توجه به فصل برداشت میوه‌های سردرختی در دهستان آلنی، اعضا اقدام به برداشت آلبالو، گیلاس و توت‌فرنگی‌های رسیده محوطه مرکز کردند و در جمعی دوستانی دورهم نشستند و لذت طبیعت زیبای مرکز آلنی و باغچه را باهم تجربه کردند.

  • خاک پاک و آلوده را بررسی کردند

فعالیت علمی بررسی خاک پاک و آلوده، در ادامه‌ی برنامه‌های هفته محیط‌زیست و باهدف آشنایی با مفهوم حفاظت از خاک و آب اجرا شد. در این برنامه اعضا همراه با مربیان و دوستان خود  باغبانی کردند. ابتدا مربیان مرکز، گلدان و تخم سبزی‌ها یا دانه‌هایی مثل آفتابگردان را در اختیار آن‌ها قراردادند تا هر کدام گیاه موردعلاقه خود را بکارند، خودشان در طول رشد گیاه از آن نگهداری کنند و با مراحل رشد گیاه، نیاز گیاه به خاک خوب، آب سالم، نور خورشید و... آشنا شوند. برای درک بهتر اعضا، یک نمونه دانه با خاک نامناسب (خاک آغشته به نفت) و آب ناسالم (آب مخلوط شده با مواد شوینده) کاشته شد تا اعضا به خوبی تأثیر آلودگی آب و خاک بر گیاهان را ببیند. مقایسه گیاه سالم و بیمار و بررسی ویژگی‌های آن‌ها از اهداف اصلی این برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =