نشست کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک

کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با حضور اعضا در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل تشکیل جلسه داد.

کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل با حضور نمایندگانی از استانداری، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، مشاوره و مددکاری پلیس، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و امنیتی، ورزش و جوانان، آموزش‌وپرورش و کانون برگزار شد.

فریبا محمدلو، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با تشکر از متصدیان و عوامل برگزاری کارگاه‌های حقوق شهروندی، پیشنهاد کرد: با حضور چهار کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک، نشستی در صداوسیما مرکز اردبیل برگزار شود تا نمایندگان مربوطه برنامه‌های مناسب جهت شناساندن حقوق کودک به خانواده‌ها ارائه دهند.

وی همچنین گزارشی از اقدامات انجام‌شده در مورد کودک‌آزاری و کودک همسری ارائه داد.

سپس زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری و رئیس کارگروه پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل ضمن خیرمقدم گویی به شرکت‌کنندگان در جلسه، ابراز امیدواری کرد برگزاری جلسات منظم اولین گام در پیشبرد پایش و ارزیابی حقوق کودکان باشد و تأکید کرد: آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری رسالت مهم‌تری در خصوص تبیین حقوق کودکان دارند.

او گفت: آگاهی از حقوق کودک و آشناسازی کودکان در این خصوص، از الزامات زندگی اجتماعی پیچیده حال حاضر است و باید متولیان امور کودکان به این امر مهم اهتمام بیش از پیش داشته باشند.

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: اگر کودکان با حقوق خود آشنا شوند و رعایت کنند و بزرگ‌ترها نیز به این حقوق احترام بگذارند، دنیای کودکان شیرین‌تر و رؤیایی‌تر خواهد شد.

مسئول کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک استان در ادامه افزود: دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات غیردولتی مرتبط با کودک ملزم به ارائه آموزش‌های لازم بوده و کارگروه پایش و ارزیابی نیز عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات غیردولتی را باید مورد ارزیابی مستمر و پایش قرار دهد و پیشنهادت خود را به دبیرخانه مرجع ملی ارائه کند.

احدزاده همچنین به برنامه‌های سال جاری کانون پرورش فکری استان اشاره و تأکید کرد: در همین راستا برنامه‌های مدونی پیش‌بینی کرده‌ایم و اجرا می‌شود، بحث مهارت‌های زندگی و همچنین مهارت‌های شهروندی در سه سطح (مربیان، والدین و اعضای کودک و نوجوان) اجرا و همچنین، باهدف آشناسازی بیش از پیش مشاوران بانوان دستگاه‌های اجرایی استان هرماه کارگاه آموزشی برگزار می‌شود که در همین راستا کارگاه آموزشی با عنوان «تبیین حقوق کودک» با دعوت از پروفسور شیخاوندی، از نخبه‌ها و بزرگان کشور در حوزه فرهنگ و حقوق شهروندی، در ۲۲ خردادماه در سالن استاد جعفر ابراهیمی(شاهد) کانون استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل کانون استان در خاتمه اظهار امیدواری کرد: بر اساس تعریف سازمان علمی فرهنگی یونسکو از کودک، همه اعضای کانون و دانش آموزان مدرسه، کودک محسوب می‌شوند و لزوم توجه به کودکان امروز در همه ابعاد رشدی و تربیتی به عنوان شهروندان فردای جامعه با جدیت فراوان و دیدگاه‌های کارشناسی دنبال خواهد شد.

همچنین در این جلسه به کودکان کار، حاشیه شهر و فقر فرهنگی آن‌ها اشاره شد و توجه به نیازهای آموزشی آن‌ها و برگزاری جشنواره فیلم و عکس جهت شناساندن معضلات اجتماعی آن‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده از سوی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی تشریح شد و موردنقد و بررسی قرار گرفت.

- مصوبات جلسه:

مقرر شد جلسه مشترک کارگروه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، حمایتی، حقوقی، پایش و ارزیابی جهت هماهنگی‌های بیشتر در استانداری اردبیل تشکیل شود.

- مقرر شد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل قوانین مربوطه در خصوص حقوق کودکان کار را تدوین و ارائه دهد.

- مقرر شد اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل جهت پرورش اندیشه و ذهن کودکان، پیشنهادها و برنامه‌های اجرایی خود را ارائه دهد.

- مقرر شد برگزاری نشست در صداوسیمای مرکز اردبیل با حضور نمایندگان گروه‌های چهارگانه با موضوعات مطروحه برگزار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =