کد خبر: 288636
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
بازدید 665
برگزاری کارگاه آموزشی تبیین حقوق کودک، کانون استان اردبیل

دومین کارگاه آموزشی الزامات تربیتی کودکان و نوجوانان با عنوان «تبیین حقوق کودک» ویژه مشاور امور بانوان دستگاه‌های اجرای و خانواده‌ها با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل در سالن آمفی‌تئاتر استاد جعفر ابراهیمی(شاهد) برگزار شد.

در این نشست فریبا محمدلو مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل، گفت: در راستای اهمیت موضوع حقوق کودکان و با توجه به فعال‌سازی کارگروه‌های مندرج در آیین‌نامه کنوانسیون حقوق کودک، در استان اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی به نقش پررنگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: در حوزه آموزش، کانون استان اقدامات مهمی را انجام می‌دهد و هم مسئولیت کارگروه پایش و ارزیابی این کنوانسیون است.

محمدلو با اشاره به برنامه سالانه اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه تربیتی کودکان و نوجوانان یکی از این ویژه‌برنامه‌ها است که مسئولیت اجرای آن را کانون بر عهده دارد.

در ادامه این کارگاه، داور شیخاوندی، متخصص در علوم جامعه‌شناسی و تعلیم و تربیت به ایراد نقطه نظرات در خصوص اهمیت آموزش حقوق کودکان و رعایت آنها پرداخت.

در پایان کارگاه، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در ارتباط با حقوق کودکان، انتقال مفاهیم و آموزش به این نسل سخن گفت و خاطرنشان کرد: بر اساس تعریف یونسکو از کودک، کلیه کودکان مدرسه رو و همچنین اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دامنه سنی قرار دارند و نیاز به برنامه‌ریزی مدوّن در این حوزه ضروری است.

وی ادامه داد: بر اساس همین تعریف، کودکان ۱۲ سال از عمر خود را در سیستم‌های آموزشی و پرورشی می‌گذرانند و این سیستم‌ها سرچشمه مناسبات، رفتارها و عملکردهای هر شهروندی است و در درازمدت جامعه محصول این سیستم خواهد بود.

احدزاده بابیان اینکه فرآیند یادگیری و تغییر رفتار در اثر تعامل والدین، سیستم آموزش و کودک صورت می‌گیرد، تأکید کرد: هر چه میزان این تعاملات مفید، منطقی و با برنامه باشد در فرآیند جامعه‌پذیری و خود شکوفایی کودکان مؤثر خواهد بود؛ بنابراین نباید فراموش کنیم که نقشی که والدین هم به عنوان والد و هم به عنوان مهم‌ترین، امن‌ترین و مؤثرترین پایگاه آموزش ایفا می‌کند در شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی فرزندانشان مؤثر است.

مدیرکل کانون استان به رویکرد مهم کانون در این حوزه اشاره و تصریح کرد: کانون در کنار رسالت ذاتی واصلی خود به آموزش مهارت‌های زندگی و شهروندی کودکان می‌پردازد و با توجه به شعار محوری «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» به دنبال تحقق همین موضوع در قالب آموزش مهارت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی هستیم و کارگاه‌های مختلف آموزشی برای سال جاری پیش‌بینی نموده و اجرا می‌کنیم.

احدزاده در پایان سخنان خود یادآور شد: کانون، همه کودکان استان را فرزندان خود می‌داند و باید هم والدین و هم مربیان این نکته بسیار مهم را فراموش نکنند که؛ با کودکان خود صحبت کنیم، پیش از آنکه دیگران صحبت کنند و باید در نظر داشته باشیم که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چه محتوایی را برای فرزندانمان تولید و عرضه کرده و سرنوشت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین دوره کودکی؛ دوره رشد و تأثیرپذیری و همچنین دوره تکوین و شکل‌گیری شخصیت او است، پس نباید این موضوع مهم و نکته کلیدی را فراموش کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =