اهمیّت نقد ادبی کمتر از ادبیّات نیست

هشتادمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان و با حضور ۱۹ عضو نوجوان، عصر روز پنج‌شنبه۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۸در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، هشتادمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان، با حضور الهام دهقان، مربی داستان‌نویسی کانون برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در این نشست دوساعته، تعدادی داستان که از قبل در اختیار اعضای انجمن قرار گرفته بود خوانده شده و مورد نقد و بررسی کارشناس میهمان و اعضا داستان‌نویس حاضر در جلسه قرار گرفت.

الهام دهقان کارشناس میهمان این جلسه ضمن بیان این پرسش که بالندگی و رشد ادبیات به عهده‌ی نظریه‌پردازها است یا توسط شاعران و نویسندگان اتفاق می‌افتد؟ به اهمیت نقد ادبی اشاره کرد و توضیح داد: شاعران و نویسندگان در این بالنگی پیش‌روتر هستند ولی این به معنای کم اهمیت بودن مقوله‌ی نقد ادبی نیست.

دهقان ادامه داد: ظهور نظریه‌پردازهای ادبی و رواج جریانی تحت عنوان نقد ادبی به دوره مدرنیسم برمی‌گردد؛ دوره‌ای که بشر به همه‌ی پدیده‌ها از زاویه علم نگاه کرد و به عبارتی همه چیز را به وادی علم دعوت کرد.

 مربی ادبی استان در ادامه افزود: ادبیات به عنوان پدیده‌ای منحصر به فرد با این جریان همراه شد و با دیدگاهی علمی و موشکافانه مورد بررسی قرار گرفت؛ همین امر بهانه‌ای شد که منتقدین ادبی به منصه‌ی ظهور برسند.

مربی داستان‌نویسی اظهار داشت: خیلی از منتقدین ادبی در درجه اول نویسنده‌ها و شاعرها بودند.

وی در پاسخ به لزوم بروز جریانی تحت عنوان «نقد ادبی» گفت‌: یکی از چیزهایی که در دوره‌ی نوگرایی پدید آمد رسانه بود؛ روزنامه، چاپ، تلویزیون...اینها باعث شدند که یک پدیده‌ی بشری فرصت بسط و انتشار بیشتری پیدا کند، به همین دلیل آدم‌های زیادی با آن مقوله آشنا شدند. از طرفی بالا رفتن سطح سواد جامعه باعث شد افراد زیادی دست به قلم شوند. بنابراین یکی از ضرورت‌های ایجاد نقد ادبی این بود که‌ سره و ناسره بودن ادبیات مشخص شود و مخاطبان جامعه ادبیات به تشخیص بهتری برسند.

دهقان ادامه داد: آیتم‌ها و پارامترهایی که نقد ادبی را شکل داد از آثار برجسته ادبیات گرفته شد. به عبارتی شناسایی رمز ماندگاری برخی آثار ادبی منجر به پیدایش پارامترهای نقد ادبی شد.

وی با بیان این نکته که هر نویسنده جزئی از پیکره‌ی ادبیات است افزود: در جریان نقد ادبی فردیت نویسنده مدنظر نیست و ما اگر قرار است در ساختن این پیکره نقشی داشته باشیم، بایستی به نویسنده‌ی اثر به عنوان جزئی از کل نگاه کنیم؛ بنابراین اگر در جایگاه منتقد ادبی هدفمان تخریب نویسنده باشد، در حقیقت به کل ادبیات لطمه وارد کرده‌ایم.  

دهقان پس از شنیدن داستان فاطمه ارزه‌گر تحت عنوان «خاله سیمرغ است» گفت : برای نوشتن یک داستان خوب لازم نیست به‌ دنبال سوژه‌های عجیب و غریب باشیم؛ این داستان با وجود داشتن موضوع و سوژه‌ی تکراری ولی به واسطه‌ی برخورداری از یک بیان زیبا بسیار موفق و شنیدنی بود.

مربی داستان‌نویسی کانون پس از خوانده شدن داستان مرتضی چزگی که کل داستان را با لهجه‌ی بومی روایت کرده بود، اظهار داشت: وقتی فقط دیالوگ‌ها با زبان بومی است و متن اصلی راوی با زبان معیار است، این یک امتیاز خوب برای نویسنده است چرا که نویسنده توانسته است در اثرش یک لهجه‌ی بومی را احیا کند  اما زمانی که راوی کل داستان را با لهجه‌ بومی روایت می‌کند، کار خاصی نکرده است.

هشتادمین انجمن ادبی آفتاب با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =