هشتمین نشست انجمن ادبی شعر سیستان(کانون پرورش فکری) برگزار شد

کارشناس انجمن ادبی شعر سیستان: واژگانی که برای شعر انتخاب می‌کنیم باید در راستای فهم ما از زندگی و بیان کننده‌ی حس ما باشد

به گزارش روابط عمومی کانون سیستان و بلوچستان، هشتمین نشست انجمن ادبی شعر سیستان برگزار شد

نشست پویای انجمن شعر سیستان با حضور فعال اعضای هنرمند مراکز فرهنگی‌هنری این حوزه و همکاران پیگیر ادبی در کنار احساس مسئولیت عباس باقری، شاعر و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل، روزهای شکوفایی استعدادهای شعری را نوید می‌دهد و این مهم با برگزاری هشتمین نشست ادبی بار دیگر جلوه‌گری کرد.

عباس باقری در ابتدای این نشست گفت: آنچه که از درون شما خیزش نامعلومی دارد «شعر» است؛ در یک لحظه یک حس زیبا شما را فرامی‌گیرد و این لحظه‌ای است که شعر متولد می‌شود و این همان شاعرانه سرودن است که مخاطب نیز آن را می‌پسندد.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل در ادامه عنوان کرد: شعر باید از درون خود شما باشد نه اینکه شما را به تفکری منسوب کند زیرا در این صورت دیگر قدرت جادویی خود را در جذب مخاطب از دست می‌دهد.

شاعر «بیانیه» سپس در خصوص آفت‎هایی که شاعر را از شاعرانگی دور می‌کند، عنوان کرد: گاهی می‌خواهیم فلسفی یا روشنفکرانه شعر بگوییم، که با جریانات فکری و ذهنی ما متفاوت است و به همین خاطر شعر ما از حوزه‌ی «شعار» سر درمی‌آورد زیرا واژه‌ها، واژه‌های ما نیستند؛ با آنها زندگی نکرده‌ایم و حس و حال ما را بیان نمی‌کند که نتیجه‌ی آن راضی نکردن مخاطب است.

وی، که دکترای ادبیات فارسی است و پیش از برگزاری نشست آثار اعضا را خوانده بود، به شاعران حاضر در جلسه توصیه کرد: واژگانی انتخاب کنید که در راستای فهم شما از زندگی است؛ گاهی یک واژه‌ی ساده می‌تواند «آفرینشگر» و «خلاق» باشد که این کار ممکن است از هزاران واژه‌ی فیلسوفانه برنیاید.

پس از سخنان باقری اعضا اثرخوانی کردند و به نقد آثار دوستان خود پرداختند و در ادامه یکی از اعضای شاهنامه‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حاضران نقالی کرد.

قابل ذکر است در این نشست هم‌چنین از سه عضو انجمن که آثارشان نسبت به نشست پیشین رشد چشمگیری داشته و یک عضو که بهترین نقد را در مورد آثار اعضا نوشته بود، تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =