غنی‌سازی قفسه‌های مراکز کانون در فصل گرم کتاب

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر افزایش تعداد و تنوع کتاب‌ در مراکز کانون بر اساس نیاز استان و از محل درآمدها یا توافقات استانی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌المللی کانون، محمدرضا زمردیان در نشست فصلی مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در مورد خرید کتاب برای مراکز فرهنگی هنری گفت: مدیران کل استان‌ها باید بر مبنای نیاز مراکز، نوع مخاطب و با توجه به شاخص‌های کانون و لیست کتب مورد تائید شورای کتاب نسبت به خرید و تجهیز کتابخانه‌ها اقدام کنند.

او در این نشست که روزهای 29 و 30 خرداد 1398 در مشهد برگزار شد، همچنین افزود: در ارزیابی استان‌ها علاوه بر شاخص‌های آماری به شاخص‌های کیفی توجه ویژه داریم؛ از این رو با همکاری اداره‌های کل‌ ارزیابی عملکرد و آفرینش‌های فرهنگی کانون، شاخص‌هایی مبتنی بر برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی مدیرعامل، برنامه‌های اعلامی معاونت فرهنگی و چشم‌انداز کانون تدوین شده است. که امیدواریم این شاخص‌ها به رفع مشکلات استان‌ها کمک کند. ارزیابی ما از استان‌ها مبتنی بر عدد و رقم نیست بلکه مبتنی بر واقعیت‌هاست. وی با تاکید بر این‌که در سازمان فرهنگی نباید بوروکراسی بر فعالیت‌ها سایه افکند، تاکید کرد تا مدیران کل تلاش کنند با کم کردن از کاغذبازی و گزارش‌های اداری برای خدمات‌رسانی بهتر و حل مشکلات راه‌ مناسب پیدا کنند.

مشارکت استان در برنامه‌های کشوری، توجه به بازدیدهای استانی، توجه به شعار سال کانون با محوریت مهارت‌های زندگی، طراحی و اجرای مهرواره‌های استانی، میزبانی رویدادهای فرهنگی و اجرای کارگاه‌های مهارتی از جمله مواردی بود که زمردیان بر آن تاکید کرد.

او با اشاره به پویش «فصل گرم کتاب» گفت: در این پویش باید کانون و فعالیت‌های آن را معرفی و سپس اقدام به جذب عضو کنیم واستان‌ها بر مبنای وضعیت جغرافیایی، آب‌وهوایی و فرهنگی در مراکز گردشگری ایستگاه‌های مختلف این پویش را برپا کنند.

زمردیان در مورد برگزاری کارگاه‌های تخصصی نیز خاطرنشان کرد: همانند سال گذشته علاوه بر برگزاری کارگاه‌های دوره‌ای و شهریه‌ای، باید از ظرفیت هنرمندان و اساتید نیز بهره ببریم. این کارگاه‌ها باید بر مبنای سرفصل‌هایی که انجمن‌ها ارسال می‌کنند برگزار شود چراکه یکی از ملاک‌های جذب عضو در انجمن‌ها، طی کردن این دوره‌هاست.

او در عین حال بر اهمیت تبلیغ کارگاه‌های مهارت‌های زندگی با توجه به شعار سال کانون تاکید کرد و گفت: این کارگاه‌ها با عنوان‌هایی همچون معنویت، شادی و نشاط، روابط مثبت، ابراز وجود، عزت‌نفس، خوش‌بینی، امید، هوش هیجانی و با الهام از تعالیم دینی و منابع علمی توسط دپارتمان مهارت‌های زندگی کانون تدوین شده است و به زودی طرح‌هایی همچون مهارت‌های هوش اقتصادی و استعدادیابی هنری و فرهنگی نیز برپا خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون گفت: شیوه‌نامه بیست ‌و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به زودی اعلام می‌شود. در سال‌های گذشته میزبانی استان‌ها امتیاز محسوب نمی‌شد، ولی امسال این موضوع مدنظر قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به این‌که کانون متولی قصه‌گویی است، از مدیران کل کانون خواست آموزش قصه‌گویی برای پدران و مادران را مدنظر قرار دهند.

زمردیان همچنین بر توجه جدی به آموزش و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در کنار نمایش‌های عروسکی در مراکز کانون به عنوان یکی از سیاست‌های جدید این معاونت تاکید کرد.

او با اشاره به این‌که مراکز سیار شهری و روستایی یکی از برندهای کانون است، افزود: سیاست فعلی کانون پرهیز از گسترش مراکز ثابت و افزایش تعداد مراکز سیار در سطح کشور است و از این مساله استقبال می‌کنیم.

معاون فرهنگی کانون در مورد گستره‌ی اجرای طرح امداد فرهنگی «پیک امید» توضیح‌هایی ارایه کرد و از مدیران استان‌ها خواست در راستای اجرای طرح پیک امید در محدوده استانی، مناطق کم‌برخوردار و محروم را شناسایی کنند تا دست‌کم ماهی یک‌بار مراکز سیار کانون به همراه مربیان فرهنگی داوطلب هم‌زمان در این مناطق حضور یابند و به برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و کارگاه‌های مختلف بپردازند.

او با تاکید بر توجه به سرمایه انسانی در سازمان، به مدیران استانی توصیه کرد نسبت به نوع رفتار با پرسنل باید سعه‌صدر بیشتری داشته باشند. وی در این زمینه تاکید کرد: بنابر آئین‌نامه‌ای که ابلاغ خواهد شد جذب و به کارگیری مربی در اختیار مدیران استان‌هاست اما دلایل این انتقال یا جذب باید مشخص باشد و در مورد آن مجوز ستاد گرفته شود و در عین حال به این مساله توجه کنیم که نیروهای کارشناس و متخصص برای ما بسیار مهم هستند و در مورد جابه‌جایی آنان باید با ستاد مکاتبه شود و نظر اداره کل مرتبط در این زمینه درنظر گرفته شود.

او در مورد وضعیت انجمن‌ها نیز توضیح داد که آن‌ها به صورت سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) کشوری عمل خواهند کرد و به زودی نیز یکی از کارگردان‌های صاحب‌نام سینمای ایران به‌عنوان دبیر انجمن سینمایی معرفی می‌شود.

زمردیان با بیان این‌که شرط عضویت در انجمن‌ها طی کردن دوره‌ها است؛ گفت: برای شکل‌گیری انجمن‌ها باید کارگاه‌ها برگزار شود. دست‌کم در هر استان و در سه حوزه سه کارگاه برگزار شود.

به گفته‌ی او هدف کانون در انجمن سرود؛ تولید سرود مدرسه‌ای از طریق نوجوانان برای بزرگ‌سالان نیست. بلکه به‌دنبال سرودهای تلفیقی یعنی سرود نمایش با ترانه‌های مناسب نوجوان - که بتواند مفاهیم فرهنگی و مباحث آموزشی را حمایت کند - هستیم.

توزیع کتاب در مراکز اولویت کانون است

افسون امینی مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی یادآوری کرد اگر استانی یک مرکز را به‌عنوان الگو انتخاب می‌کند، اولویت آموزشی با کسانی است که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

او بر اولویت توزیع کتاب در مراکز، ارتباط بیشتر معاونان فرهنگی استان‌ها با مراکز فرهنگی هنری و ارسال مفاد تفاهم‌نامه‌ها برای معاونان فرهنگی تاکید کرد.

جشنواره هنرهای نمایشی ادامه جشنواره عروسکی کانون

امیر مشهدی‌عباس دبیر انجمن هنرهای نمایشی معاونت فرهنگی کانون نیز با بیان این‌که امسال جشنواره هنرهای نمایشی کانون برگزار خواهد شد، گفت: برای تدریس دوره‌های آموزشی انجمن‌ها اساتید درجه یک را اعزام خواهیم کرد که برای حضور آنان در این دوره‌ها برنامه‌ریزی شده است.

مدیر مرکز تئاتر کانون همچنین بر سرعت‌بخشیدن به ارسال درخواست تشکیل انجمن‌ها از سوی استان‌ها، معرفی نماینده‌ای از استان به انجمن و الزامی نبودن حضور کارشناسان هنری به عنوان نماینده و همکاری در زمینه آموزش نمایندگان انجمن تاکید کرد.

تشکیل ستاد آموزش و پژوهش در استان‌ها

نسرین سجادیان مدیر کل آموزش و پژوهش کانون از تشکیل ستاد آموزش و پژوهش در استان‌ها خبر داد و با بیان این‌که آموزش‌های استانی 40 ساعت است، در عین حال توضیح داد: آموزش‌هایی که برای کارگاه‌ها و انجمن‌های تخصصی در نظر گرفته می‌شود، ضرورت دارد در مورد تایید محتوا و سرفصل آموزشی با ستاد هماهنگ شود.

دیجیتالی کردن بایگانی‌های هنری مراکز کانون

سودابه امینی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در این نشست بر مواردی هم‌چون بازدیدهای مدیریتی و کارشناسی به ویژه در زمان برگزاری کارگاه‌های ادبی و هنری، توجه به بهره‌وری نیروی انسانی و به کارگیری مجموعه‌ی همکاران مراکز، لزوم بایگانی‌کردن آثار هنری به صورت دستی و دیجیتال، اطلاع‌رسانی به ستاد در مورد تغییرات پایان هر ماه، توجه به معیارهای انتخاب و معرفی نماینده‌های انجمن، انتقال آموزش هر انجمن به رابطان از سوی دبیر انجمن، داوطلبی میزبانی مهرواره‌ها و جشنواره‌ها، توجه بر حضور اعضای شرکت کننده در کارگاه‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ها، توجه به مربیان مکاتبه‌ای، برگزاری نشست‌های منظم فصلی مربیان ادبی و هنری و عملیاتی کردن‌ نشست‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان روزهای 29 و 30 خرداد 1398 در مشهد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =