حمایت از صنعت اسباب‌بازی یک اولویت است

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری از ایده ایجاد یک شهرک صنعتی ویژه تولید اسباب‌بازی در ایران با هدف ایجاد رونق تولید و اشتغال‌زایی حمایت کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد نهاوندیان روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در دیدار با مدیرعامل و تعدادی از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان اسباب‌بازی در ایران از این‌که تولید اسباب‌بازی در کشور در سال‌های اخیر رونق بیشتری گرفته است، اظهار خوشحالی کرد و گفت: اگر سرانه اشتغال‌زایی صنعت اسباب‌بازی -آن طور که تولیدکنندگان این صنعت می‌گویند- حدود ۱۰‌میلیون تومان برآورد شده باشد، باید برای ایجاد ۲۰هزار شغل در سال جاری هدف‌گذاری کرد.

وی با بیان این‌که دولت برای ایجاد شغل‌های کوچک و متوسط از طریق صندوق‌های کارآفرینی و امید همچنین بحث شکوفایی و نوآوری از طریق صندوق توسعه تعاون اختصاص داده است، تاکید کرد با وزیر صنعت هم در این‌باره گفت‌وگو خواهم کرد و شما می‌توانید از این طریق و با ایجاد کارگاه‌های متعدد به دنبال ایجاد یک شهرک یا منطقه ویژه صنعتی برای اسباب‌بازی باشید ‌در عین حال از ظرفیت‌های مناطق ویژه اقتصادی به‌ویژه منطقه آزاد چابهار به‌دلیل موقعیت و مزایای واردات و طرح‌های دولت برای توسعه آن منطقه، می‌توان استفاده کرد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری در بحث توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، به ایجاد این امکان و حمایت‌های دولت از طریق صندوق شکوفایی و نوآوری از شرکت‌های بازی‌سازی رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها در گذشته دانش بنیان تلقی نمی‌شدند اما با حمایت معاونت علمی فن‌آوری ریاست‌جمهوری و از راه دریافت تسهیلات اعطایی در شمار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفتند و با همین پول‌ها این صنعت در سال‌های اخیر با رشد خوبی روبرو شده است به نظرم صنعت اسباب‌بازی نیز می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی توجه بیشتر دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی به بازارهای کشورهای همسایه، همچنین بازارچه‌های مرزی را ضروری دانست و گفت: برای صادرات هر کالایی از جمله اسباب‌بازی باید مرغوبیت آن کالا بالا باشد اگر این تصویر شکل‌گرفته در ذهن مردم که صنعت اسباب‌بازی ایران از نظر سطح فن‌آوری و کیفیت نسبت به کالاهای خارجی پایین‌تر است، باید برای تغییر آن تصویر تلاش بیشتری کنید.

برگزاری نمایشگاه‌های اسباب‌بازی در کنار جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ مانند نمایشگاه‌های کتاب و در درون مدارس به‌عنوان یک کار ترویجی پیشنهاد نهاوندیان برای تغییر این تصور رایج در ذهن مردم بود.

معاون رییس‌جمهوری با طرح این مشکل که متولی حوزه اقتصادی صنعت اسباب‌بازی در ایران هیچ سازمان یا وزارت‌خانه‌ای نیست، از ایده ایجاد یک اتحادیه یا صنف ویژه برای اسباب‌بازی نیز حمایت کرد و توضیح داد: باید بخش ویژه‌ای در وزارت صنایع برای این صنعت و حمایت از آن ایجاد شود اگر شما به دنبال ایجاد یک تشکل تجاری صنعتی و قرارگرفتن در کنار تولیدکنندگان هستید متولی آن اتاق بازرگانی و اگر مساله شما ایجاد اسباب‌بازی فروشی و فروشگاه است اتحادیه صنفی و اتاق اصناف است.

نهاوندیان با اشاره به حمایت‌های مؤثر کانون از فعالان عرصه اسباب‌بازی، درعین حال تصریح کرد: صنعت اسباب‌بازی حتما باید متولی اقتصادی داشته باشید و از سوی یک وزارت‌خانه یا سازمان اقتصادی دولتی حمایت شود.

او همچنین درخواست کانون پرورش فکری به‌منظور حذف مالیات بر ارزش افزوده بر روی این کالاها را ایده‌ی قابل بررسی و حمایت دانست.

بخشی از سخنان نهاوندیان نیز به بحث اهمیت اقتصاد فرهنگ اختصاص داشت و او با بیان این‌که هرگاه بحث فرهنگ در کشور ما مطرح می‌شود تصور می‌کنند باید به این بخش پول صدقه بدهیم در حالی که باید هدف فرهنگی داشته باشیم اما با توجیه اقتصادی اقتصاد فرهنگ پا می‌گیرد.

او افزود: ما به اقتصاد فرهنگ و اوقات فراغت در مدیریت اقتصادی کشور کم توجه هستیم. هم اصحاب فرهنگ به جنبه اقتصادی‌اش هم اصحاب اقتصاد به بعد فرهنگی آن کم توجهی می‌کنند و تا زمانی که رابطه اهل اقتصاد و فرهنگ درست نشود کشور ما با این مشکلات روبرو خواهد بود.

نیاز صنعت اسباب‌بازی به نظام نوآوری فراسازمانی

در این دیدار که در دفتر معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری برگزار شد فاضل نظری مدیرعامل کانون نیز حاضران در این نشست را جمعی از اثرگذارترین و نقش‌آفرینان اصلی عرصه اسباب‌بازی کشور معرفی و تاکید کرد: صنعت اسباب‌بازی به ایجاد یک نظام نوآوری فراتر از یک دستگاه و تشکیلات نیازمند است که حوزه قوانین و مقررات، فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری و ارزش‌آفرینی اقتصادی و بازارسازی را دربر بگیرد.

وی افزود: دولت بی‌تردید می‌تواند به رشد این صنعت کمک کند اما باید درنظر گرفت که این، یک صنعت مستقل نیست و به صنایع دیگر و حوزه‌ی صنایع فرهنگی وابستگی دارد.

رییس هیات مدیره کانون هدف از این نشست را برجسته‌سازی اهمیت حوزه اسباب‌بازی عنوان کرد و یادآور شد: اتفاق عجیب در ایران، پرداخت پول از سوی مردم برای استفاده از فرهنگ غیرخودی است و ما باید برای حل این مشکل از صنعت اسباب‌بازی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در این حوزه حمایت کنیم. شاید این شهرک‌ها در سال‌های آینده ارزش گردش‌گری و نمایشگاهی هم پیدا کنند.

فاضل نظری در همین حال عرصه اسباب‌بازی را یک عرصه بکر برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت نگاه ما به این عرصه باید نگاه نهادی باشد و برای هر یک از بازی‌گران این عرصه نقش ایجاد کنیم چرا که این صنعت به بخش‌های دیگری مثل انیمیشن و تلویزیون هم وابسته است و این ارتباط بین محصولات فرهنگی مثل کتاب، فیلم، انیمیشن، اسباب‌بازی و... می‌تواند راهگشای صنعت محصولات فرهنگی باشد.

اهمیت ایجاد یک رشته دانشگاهی در کشور، توجه به ایجاد شفافیت مالی در این صنعت و توجه بیشتر به بازی‌گران جدی و فعال این عرصه از دیگر موضوع‌هایی بود که فاضل نظری در این جلسه مطرح کرد.

در این نشست حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون خواستار تقویت بیشتر شورای نظارت بر اسباب‌بازی و حمایت دولت از آن شد تا این شورا بتواند فراتر از نظارت به یک مرکز علمی و پژوهشی تبدیل شود.

در ابتدای این نشست آیدین مهدی‌زاده دبیر رویداد ملی ایده آزاد اسباب‌بازی، غلام‌رضا دیزجی رییس و محسن رجبی نائب رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و محمدحسین نخ‌چی، جاوید مقدمی و حسن سیرانی از تولیدکنندگان و نادر محمدپور از واردکنندگان اسباب‌بازی همچنین محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با ارایه گزارش‌ها و آمارهایی از این حوزه به بیان خواسته‌هاو پیشنهادهای خود پرداختند.

ویدا ملکی رییس جدید دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز در این نشست حضور داشت.

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نیاز بازار به تولیدات داخلی اسباب‌بازی نسبت به سال‌های گذشته با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها بر علیه ایران، افزایش میزان صادرات اسباب‌بازی به کشورهای همسایه به ویژه عراق، پایین‌بودن سرانه مصرف اسباب‌بازی در کشور، کوتاه بودن زمان بازگشت سرمایه در این صنعت نسبت به بسیاری از صنایع، نداشتن اتحادیه مستقل اسباب‌بازی و افزایش کیفیت محصولات ایرانی که باعث استقبال کشورهای مختلف جهان از برخی از این کالاهای باکیفیت شده است، از جمله سرفصل‌های مطرح شده از سوی حاضران در این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =