کد خبر: 289169
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
برگزاری اولین انجمن نقد ادبی آفتاب

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی،  این نشست صبح پنجشنبه ۶ تیر با حضور ۲۱ عضو نوجوان برگزار شد و با آشنایی مهمان جلسه –دکتر یداللهی- با اعضا و شناخت آنها از نقد و مباحث مرتبط با آن ادامه یافت.

محبوبه بزم آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: انجمن نقد ادبی در ادامه سلسله جلسات انجمن ادبی آفتاب در مشهد و مهتاب در شهرستان ها که به نقد و بررسی آثار اعضای نوجوان در حوزه شعر و داستان می پردازد؛ شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در کنار کارشناسان میهمان انجمن‌های ادبی که از شاعران و نویسندگان مطرح کشور و استان هستند؛ اعضا نیز مشارکت دقیق و تعامل جدی در نقد و بررسی آثار یکدیگر دارند بر آن شدیم تا اعضای نوجوان را با قواعد و اصول نقد علمی آشناتر کنیم.

دکتر رویا یداللهی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو کارگروه ادبیات کودک و نوجوان این دانشگاه، وی در شروع جلسه خطاب به اعضای نوجوان گفت: نقد از نگاه شما رفع اشکال و تلاش برای بهتر شدن متن است که تا حدودی این تصور درست است چون یکی از کارکردهای نقد، پیدا کردن و رفع اشکالات است. البته نقد نوازشگر هم هست و فقط نقاط ضعف را نمی‌گوید. در نقد این دو شاخه به هم مربوط هستند: شاخه خوانش و تحلیل و شاخه ارزیابی در نقد. که شاخه خوانش، مقدم بر ارزیابی است.

نقد به ما کمک می‌کند که فهم بهتری از متن داشته باشیم و روش‌مندتر کار کنیم.  علم نقد از فیزیک و علوم قاعده مند گرفته شده است با این تفاوت که در علوم انسانی با انسان سر وکار داریم و نمی‌توانیم صدردصد حرف بزنیم.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه فردوسی افزود: نقد مثل چراغ قوه عمل می‌کند. بخش‌هایی از متن را روشن می‌کند اما بخش‌هایی دیگر مغفول می‌ماند یا سایه بر آنها می افتد. بنابراین نقد ادبی صد درصد درست نیست. گاه نابینایی ایجاد می‌کند. نقدهایی که چند نظریه را ترکیب می‌کنند بینایی بهتری برای مخاطب ایجاد می‌کند.

نویسنده مجموعه کتاب «فیلسوفان یونان چه می‌گویند» افزود: نقدها محصور زمان و مکان می‌شوند. ما موقتی هستیم اما باید سعی کنیم موقتی‌های خوبی در ظرف زمان و مکان خودمان باشیم اینگونه است که شانس حضور در آینده را خواهیم داشت.

این جلسه هشتاد و دومین انجمن ادبی آفتاب بود که با محوریت نقد ادبی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =