ایده‌پردازی نوجوانان سمنانی برای فیلم‌سازی

نشست ایده‌یابی برای فیلم به عنوان پیش زمینه‌ای برای مشارکت بیشتر اعضای کانون پرورش فکری در المپیاد فیلم‌سازی نوجوان در سمنان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست پیش‌زمینه‌ای برای حضور فعال اعضای مراکز کانون سمنان در سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران بود که در آن ۴۰ عضو نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان، حضور داشتند.

سعید خجسته‌فر نویسنده، کارگردان و رئیس انجمن سینمای جوانان استان در این نشست با نوجوانان سمنانی به گفت‌وگو پرداخت و تجربه‌هایش را در اختیار این اعضای علاقه‌مند کانون  قرار داد.

او در همین حال به بیان تفاوت فیلم کوتاه و فیلم بلند و انواع فیلم کوتاه پرداخت و درباره‌ی ویژگی‌های یک داستان دراماتیک نمایشی برای فیلم یا سینما و تئاتر، و باورپذیری، جذاب و نامعمول ‌بودن آن تأکید کرد.

وی در ادامه با بیان این‌که در نوشتن هر داستان دراماتیک به شخصیت یا قهرمان و نقش اصلی نیاز است که دارای ویژگی‌هایی مانند قدرت انتخاب، انگیزه و جالب توجه باشد، گفت: ساختار داستان دراماتیک شامل شخصیت (قهرمان اصلی)، حادثه محرک (هدف)، مانع، نقطه‌ی بحران، نقطه‌ی اوج و گره‌گشایی است.

راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون استان سمنان نیز در این نشست اظهار داشت: این نشست در دو بخش ایده و فیلم کوتاه برگزار شد و بر اساس آن از اعضای نوجوان ۱۲ تا ۱۶ سال دعوت شد تا در این رویداد شرکت کنند.

وی هدف از این نشست را علاوه بر طرح موضوع‌های اصلی در حوزه فیلم‌سازی، کمک به تقویت مهارت‌ها و ترویج نگاه امیدوارانه به زندگی در بین نوجوانان عنوان کرد.

ایده‌پردازی و مشارکت در تولید فیلم، یافتن ایده‌های نو در سینمای کودکان و نوجوانان، ایجاد شرایط مناسب برای کشف و معرفی استعدادهای هنری نوجوانان در حوزه‌ی تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان و زمینه‌سازی برای گسترش فعالیت در حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان به گفته‌ی این کارشناس هنری کانون از دیگر هدف‌های برگزاری این نشست در سمنان است.

دانایی توضیح داد: اعضای نوجوان شرکت‌کننده در این نشست که در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد، طرح‌ها و ایده‌های خود را بیان و آن را به داستان کوتاه دراماتیک تبدیل کردند.

بنیاد سینمایی فارابی سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران را هم‌زمان با برپایی سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت  انجمن سینمای جوانان ایران، کانون پرورش فکری، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، و شهرداری اصفهان ۲۶ تا ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =