پاسداشت روز ملی ادبیات در ۱۲۶‌مین انجمن ادبی آفرینش کانون استان تهران

آیین پاسداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و نکوداشت مهدی آذر یزدی، دریک صدوبیست و ششمین جلسه انجمن تخصصی شعر و داستان «آفرینش» با حضور «محمدرضا شمس»،«محمدرضا یوسفی» و« کمال شفیعی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، این آیین با حضور  بیش از ۱۰۰ نفر از  اعضای کودک و نوجوان کارگاه‌های ادبی و مربیان مراکز در مرکز تخصصی ادبی(مرکز۱۵) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که با نکوداشت مرحوم«مهدی آذریزدی» نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان همراه بود، جزوه شماره ۱۲۵-۱۲۶ انجمن شعر و داستان آفرینش که دربرگیرنده  نگاهی به تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان به قلم « شهرام اقبال زاده» و منتخب آثار شعر و داستان اعضای انجمن بود، در اختیار حاضران قرار گرفت.

بر همین اساس، چهره‌های نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان «محمدرضا شمس»، «محمدرضا یوسفی» و« کمال شفیعی» در دو بخش تخصصی داستان و شعر حضور داشتند.

این نامداران ادبیات کودک و نوجوان، در یادمان « مهدی آذر یزدی»  درباره‌ی شخصیت او و همچنین هنر بازنویسی متون کلاسیک صحبت کردند.

اعضای حاضر در این مراسم در بخش جمع خوانی به قرائت آثار شعر و داستان خود پرداختند که در بخش شعر، مهسا مددی از مرکز شماره ۲، محمدحسین نجمی از مرکز رباط‌کریم، نیروانا چاووشی از مرکز ۱۵، سارا رسولی از مرکز شماره ۳۵، ملیکا محمد هاشمی از مرکز شماره ۱۰ سروده های خود را خوانده و کارشناسان میهمان با بیان نکاتی در رابطه با قالب‌های مختلف شعر، آنها را در نگارش اشعار راهنمایی کردند.
همچنین در بخش داستان، زهره غنی پور از مرکز شماره ۳، مهشید رستمی از مرکز شماره ۱۱، حسام محمودی از مرکز شهر قدس به خوانش داستان‌های خود پرداختند.

تأکید بر تصویرسازی در شعر و داستان، تفاوت خبرنویسی و داستان‌نویسی، اهمیت فانتزی نویسی، نگاهی اجمالی به نوشته‌های کودکان در کشورهای دیگر جهان و بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها از مباحث مطرح‌شده از سوی چهره‌های مدعو در این انجمن بود که در دو بخش داستان و شعر بیان شد.


در بخش دیگر این انجمن ادبی مباحثی چون؛ کهن‌گرایی در شعر و بهره‌مندی از کهن‌الگوها، تفاوت ادبیات کلاسیک و مدرن، اهمیت فردیت و جز گرایی در ادبیات مدرن، پرهیز از تناقض‌گویی در شعر، تأکید بر پرداختن به دنیای نوجوانی در نوشته‌های ادبی ، توجه به محور هم‌نشینی و جانشینی، تفاوت موضوع، مضمون و سوژه، تأثیر زاویه دید در نو شدن یک اثر ادبی و کاربرد محاوره در دیالوگ و پرهیز از آن در نوشتن متن داستان توسط کارشناسان میهمان مطرح شد.

گفتنی است در این انجمن مرتضی نظری مدیرکل کانون استان و جمعی از معاونان و کارشناسان و مربیان ادبی و مربیان رابط ادبی مراکز نیز حضور داشتند. اجرای این انجمن را نگین صدری زاده و مریم عباسی کارشناسان ادبی استان بر عهده داشتند.    

                           

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =