«معمار رویاها» رونمایی شد/ نکوداشت ۵۰ سال خلاقیت احمد جعفری‌نژاد در معماری

مراسم نکوداشت احمد جعفری‌نژاد با عنوان «نکوداشت ۵۰ سال خلاقیت در معماری» و رونمایی از کتاب «معمار رویاها» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم «نکوداشت ۵۰ سال خلاقیت در معماری» که به تجلیل از احمد جعفری‌نژاد معمار برجسته ایرانی و طراح شهرهای بازی کشورهای مختلف جهان اختصاص داشت با حضور حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی کشور و فاضل نظری مدیرعامل کانون و و چهره‌های عرصه معماری و فرهنگ روز یک‌شنبه ۲۳ تیر۱۳۹۸ در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سیدمحمدمهدی حجت در ابتدای این مراسم از استادان عرصه معماری به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: یکی از نکته‌هایی که در کار ما معمارها مهم است نگاه‌کردن و برگرفتن مجموعه چیزهایی است که در طبیعت و جهان اطراف‌مان وجود دارد؛ این کار مهمی است. دومین کار این است آنچه را برگرفته در ذهن خود ترکیب کند و سومین ویژگی توانایی عرضه کردن چیزهایی است که گرفته و ترکیب کرده است.

وی اظهار کرد: دکتر جعفری‌نژاد در برداشتن، ترکیب کردن و عرضه کردن با قدرت بالایی اقدام کرده است. بسیاری از معمارها در یکی از این سه نکته ضعف دارند ولی جعفری‌نژاد در هر سه بعد قدرت دارند.

حجت در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «هزار و یک شهر» که استاد طراحی کرده‌اند، برای نوجوانان و جوانان مملکت عرضه شده که بسیار تأثیرگذار است. در این طرح جوهر معماری ما استنباط و اجرا شده است.

سپس نماهنگی با عنوان «معمار رویاها» از زندگی و فعالیت‌های احمد جعفری‌نژاد برای حاضران در مراسم پخش شد.

سیدمحمد بهشتی نیز در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت. وی بیان کرد: امروزه آن‌قدر دانشگاه معماری داریم و معمار پرورش داده می‌شود که فکر کنم به اندازه کل جهان معمار داریم. اکثر این‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی ساختمان‌سازی می کنند ولی اندکی از آن‌ها واقعا معماری انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: قصه در معماری خیلی مهم است و معماران توقع دارند آثارشان قصه‌دار باشد. آقای جعفری‌نژاد تنها معماری است که کارش قصه‌گویی است. معماری او وظیفه‌ای قصه‌گویی است و در بین معماران ایرانی کسی را با چنین خصوصیتی نداریم. قصه‌گویی ایشان خاص و همراه با طنازی، بازی‌گوشی، شیطنت و لطافت است. قصه‌گویی او همه اقشار، نسل‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند، فانتزی در کار ایشان بسیار قدرت دارد.

بهشتی با ابراز خوشحالی از این‌که جامعه معماری ما چنین معماری را پرورش داده است، یادآور شد: کار ارزنده‌ای که آقای جعفری‌نژاد در طراحی «هزار و یک شهر» در سرزمین خودشان انجام داده جای قدردانی دارد. امیدوارم موانع برطرف شود و از نزدیک شاهد اجرای این طرح باشیم.

بعد از این سخنان، بخش دیگری از کلیپ «معمار رویاها» پخش شد.

پس از این بخش، شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران نیز درباره احمد جعفری‌نژاد بیان کرد: در طول فعالیت اقتصادی خود با مهندسان بزرگ کار کردم، به تجربه دریافتم مهندسان و معماران، روح و زندگی و نفس به پروژه می‌دهند. کارگاه بسیار زیبایی را دکتر جعفری‌نژاد طراحی کرد تا بتواند ایده‌ها و خلاقیت خود را برای طراحی و تبدیل ایده به عمل «هزار و یک شهر» انجام دهد. ما خوشحالیم در این پروژه مشارکت داریم و امیدواریم هر چه زودتر به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: دکتر جعفری‌نژاد، بزرگی را در شیوایی کلام و قلم، رفتار و چشم‌انداز مدرن در پروژه‌ها دارد.

پخش بخش سوم نماهنگ «معمار رویاها» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. نکته جالب در این نماهنگ‌ها پرداختن به فعالیت‌های احمد جعفری‌نژاد در دیزنی‌لند و طراحی مختلف او برای بخش‌های مختلف این کمپانی در آمریکا و اروپا بود، همچنین تصاویر و گفته‌هایی درباره طراحی پروژه «هزار و یک شهر».

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آخرین سخنران این مراسم بود.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: به شما برای حضورتان در کانون خیرمقدم می‌گویم. اگر که یک ایرانی به خارج از کشور برود و برای خلق زیبایی‌ها در کشورهای خارجی مورد تحسین قرار بگیرد، لذت‌بخش است ولی بیشتر از آن و لذت‌بخش‌تر این است که خالق این زیبایی‌ها به کشور خود آمده تا زیبایی‌ها را در کشور خود خلق کند.

رییس هیأت مدیره کانون تأکید کرد: کسی که به آینده فکر می‌کند به کودکان و نوجوانان اهمیت می‌دهد، آینده را نفت و گاز نمی‌سازد بلکه اصلی‌ترین سرمایه ما کودکان و نوجوانان هستند. آقای جعفری‌نژاد به این سرمایه که کودکان و نوجوانان هستند اهمیت به‌سزایی قائل هستند. ایشان خیال‌های ما را واقعی کردند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت بهرام شاه‌محمدلو با عنوان «آقای حکایتی» در سال گذشته و ابراز احساسات حاضران در مراسم، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم آقای جعفرنژاد زنده نگه‌داشتن قصه‌ها و خاطره‌ها است زیرا در معماری‌شان از قصه‌گویی استفاده می‌کنند.

نظری سخنان خود را با خوانش شعری درباره حال و هوای وطن به پایان رساند.

سپس آیین رونمایی از کتاب «معمار رویاها» برگزار شد. احمد جعفری‌نژاد در میان استقبال و تشویق بی‌وقفه حاضران در مراسم روی صحنه سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور پیدا کرد.

در پایان این مراسم احمد جعفری‌نژاد گفت: من با دستم صحبت می‌کنم و زیاد بلد نیستم با زبان صحبت کنم. تنها آرزوی من این است که بچه‌های ایران در هر جا هستند، چراغ آرزو را روشن نگه دارند تا خاموش نشود.

وی تأکید کرد: کانون با رساندن این کتاب به دست بچه‌ها در نقاط مختلف کشور خیلی به من کمک می‌کند. پروژه «هزار و یک شهر» باعث شد تا آرشیتکت‌های جوان ایرانی را گردهم جمع کرد و آخرین آرزوی من این است که پروژه «هزار و یک شهر» اجرا و ساخته شود.

در پایان گالری طراحی‌های احمد جعفری‌نژاد با حضور حاضران افتتاح شد و مورد بازدید قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =