ایجاد هیجان در مخاطب مبنای قصه‌گویی تعاملی است

مصطفی رحماندوست مبنای شیوه‌ی قصه‌گویی تعاملی را ایجاد هیجان در مخاطب دانست که موجب به‌هوش‌یاری و خلاقیت در آن‌ها می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رحماندوست در کارگاهی که با عنوان تبیین و تعریف  قصه‌گویی تعاملی برای رابطان جشنواره و نمایندگان انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد، گفت: قصه‌گویی تعاملی گونه‌ای است که شیوه‌های مختلف قصه‌گویی را شامل می‌شود و در آن قصه‌گو در تعامل با مخاطبان قصه‌ای را خلق و روایت می‌کند.

وی با بیان این‌که قصه‌گویی تعاملی با قصه‌گویی خلاق متفاوت است افزود: قصه‌گویی خلاق بر قدرت خلاقیت ذهنی و مهارت قصه‌گو متکی است در حالی که در قصه‌گویی تعاملی به بازی نزدیک می‌شویم، ضمن این‌که باید حواس‌مان باشد به تئاتر پهلو نزنیم.

شاعر و نویسنده‌ی صاحب‌نام کتاب‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: در قصه‌گویی تعاملی برخلاف شیوه‌های معمول به مخاطب می‌گوییم که قرار است با هم قصه‌ای را بسازیم اما نکته مهم چگونه آغاز کردن قصه است تا بتوان مخاطب را با خود همراه کرد.

وی دو شیوه را برای آغاز قصه‌گویی تعاملی به مربیان کانون پیشنهاد کرد و گفت: در شیوه‌ی نخست بچه‌ها می‌توانند خطوطی روی کاغذ یا تخته وایت‌برد ایجاد و از شکل‌هایی که ساخته می‌شود به عنوان عناصر داستان استفاده کنند و قصه‌ای آغاز شود و شیوه دوم این‌که مربی می‌تواند درون کیسه‌ای اشکال و اجسام مختلفی بریزد و از بچه‌ها بخواهد هرکدام یکی را بیرون بیاورند و تلاش‌کنند قصه‌ای بسازند که این عناصر در آن وجود داشته باشد.

رحماندوست با بیان این‌که قصه‌گویی تعاملی علاوه بر کارکردهای شیوه‌های دیگر، قدرت نگارش داستان را نیز در بچه‌ها تقویت می‌کند، خاطرنشان کرد: مربی در این گونه قصه‌گویی ضمن جلوگیری از بیراهه رفتن مخاطب می‌تواند از خلاقیت بچه‌ها برای قصه‌سازی کمک بگیرد.

وی اضافه کرد قصه‌گویی تعاملی اگرچه قرار است با بازی همراه باشد اما جدی است چرا که در آن خلق کردن وجود دارد و خلق کردن از ترکیب به‌وجود می‌آید و قاعده دارد پس گمان نکنیم بی‌پایه و اساس است.

شاعر کودک و نوجوان در پایان اظهار امیدواری کرد همان‌طور که مربیان کانون ۲۲ سال پیش جرقه‌ی شکل‌گیری جشنواره قصه‌گویی را زدند تلاش کنند قصه‌گویی تعاملی را نیز تکامل ببخشند.

کارگاه تبیین و تعریف قصه‌گویی تعاملی در دومین روز از گردهم‌آیی سراسری رابطان جشنواره و نمایندگان انجمن قصه‌گویی روز ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =