گرامی‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی کیش

بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی کیش، با دعوت از کارشناسان فرهنگی و ادبی کانون استان خراسان رضوی جهت آموزش مربیان و برگزاری کارگاه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان، روز ادبیات کودک و نوجوان را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در این ویژه‌برنامه که از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ تیرماه ۹۸ در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی با محوریت داستان‌های شاهنامه برگزار شد؛ معصومه موسویان کارشناس فرهنگی و محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان به همراه آفرین میرشاهی سرگروه هنر هنرستان‌های استان خراسان رضوی با برگزاری کارگاه‌های ویژه شامل فعالیت‌های قصه‌گویی، نوشتن خلاق، نقاشی و کاردستی، کودکان و نوجوانان را با داستان‌های شاهنامه آشنا کردند.

در کارگاه‌های برگزار شده معصومه موسویان کارشناس فرهنگی استان، داستان‌های «کرم هفتواد»، «هفت‌خوان رستم»، «تهمینه و رستم»، «سیمرغ و زال»، «تولد رستم»، «انتخاب رخش»، «نبرد رستم و اسفندیار» و داستان «مرگ رستم» را برای کودکان با روش‌های مختلف استفاده از ابزار و بازی و سرگرمی قصه‌گویی کرد.

در ادامه با هدف «پرورش حواس» و «تقویت تخیل» و با تکیه بر «توصیف و جان‌بخشی» کارگاه نوشتن خلاق برای اعضا برگزار شد و ضمن گفت‌وگو در مورد صداها، بوها و رنگ‌ها در قصه‌هایی که اعضا شنیده بودند طرح‌های خلاقی با موضوعات مرتبط با داستان‌های شاهنامه در کارگاه پیاده شد.

طرح‌هایی چون توصیف ظاهری رستم و رخش و نوشتن با موضوع «اگر شما سه پر از سیمرغ داشتید چه آرزوهایی می‌کردید؟» برای گروه سنی کودک و تغییر آستانه و پایانه داستان «کرم هفتواد» و توضیح گره‌افکنی و گره‌گشایی در داستان پس از شنیدن قصه «هفت‌خوان رستم» و نوشتن با توجه به این موضوع از فعالیت‌های کارگاه ادبی بود.

فعالیت‌های اجرا شده در کارگاه هنری نیز شامل ساخت کرم هفتواد با تکنیک کلاژ و نصب آن داخل سیب مقوایی بود که تمام مراحل کار توسط اعضا انجام شد.

پیدا کردن تصویر اکوان دیو از سایه ایجاد شده با کاغذ مچاله و تکمیل آن جهت ساخت سنجاق سینه، طراحی و ساخت کلاه خود با تکنیک کلاژ، ساخت سرمدادی، طراحی سیمرغ در ابعاد بزرگ روی کاغذ متری همراه با نصب آرزوها و خواسته‌های بچه‌ها که روی پرهای رنگی نوشته شده بود از دیگر فعالیت‌های خلاقانه کارگاه هنری بود.

از دیگر برنامه‌های بزرگداشت روز ادبیات کودک و نوجوان برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مربیان کتابخانه‌های کیش بود. این برنامه شامل سه کارگاه «قصه‌گویی»، «نوشتن خلاق» و «نقاشی» بود که با حضور ۳۰ نفر از مربیان کودک برگزار شد.

گفت‌وگو درباره اهمیت استفاده از متون کهن به خصوص شاهنامه در قصه‌گویی، مرور اصول و تکنیک‌های قصه‌گویی در انتخاب قصه، شروع قصه، بیان حوادث و انتظار آفرینی، پایان قصه، نکات مهم در خصوص استفاده از ابزار، قصه‌گویی مشارکتی از جمله مباحثی بود که در کارگاه قصه‌گویی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 مباحثی پیرامون پرورش نگاه (دقت در به کارگیری حواس)، بازی و گفت‌وگو در کلاس ادبی، آشنایی با کلمه و کاربردهای آن به عنوان ابزار کار ادبی، پرورش خلاقیت (تخیل و تداعی) و مشاهده‌نویسی و خاطره‌نویسی نیز در کارگاه آموزش نوشتن خلاق مطرح شد.

کارگاه هنری نیز با تاکید بر خوب دیدن، پرهیز از مقایسه و تشویق در تولید آثار متفاوت با نگاه جدید، دقت در شناخت فردی، تقویت نگاه و خلاقیت با تشویق بجا برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =