رایزنی مسئولان کانون و منطقه آزاد قشم برای راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار روستایی

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس از داشتن یک کتاب‌خانه سیار روستایی که بتواند خدمات کانون پرورش فکری را در اختیار کودکان و نوجوانان آن جزیره قرار دهد محروم است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرستان قشم به‌عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری و اقتصادی ایران در آب‌های خلیج فارس شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک و دارای ۵۸ و حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت است درحالی که کانون تنها با دارا بودن یک مرکز فرهنگی هنری ثابت در مرکز این جزیره می‌تواند تعداد محدودی از کودکان و نوجوانان را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار دهد.

در این زمینه مدیرکل کانون استان هرمزگان در سفر به این جزیره بزرگ و در نشستی با معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد قشم، همچنین با شرکت در جلسه شورای اداری قشم بر ضرورت راه‌اندازی مراکز سیار روستایی کانون در این مناطق و حمایت مسئولان جزیره از توسعه امکانات فرهنگی تاکید کرد.

این در حالی است که هر کتاب‌خانه سیار کانون که اکنون تعداد آن‌ها در سراسر کشور به ... رسیده است تنها می‌تواند در طول ماه، ۲۰ روستا را در نهایت تحت پوشش قرار دهد.

در همین زمینه ناهید سلیمانی‌احمدی مدیرکل کانون هرمزگان در دیدار با مرتضی شیخ‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد قشم اولویت‌بندی خدمات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان مناطق روستایی را حائز اهمیت دانست و خواستار حمایت همه‌جانبه منطقه آزاد از فعالیت‌های کانون شد.

او با بیان این که رسالت کانون پرورش فکری توزیع عادلانه امکانات فرهنگی بین کودکان و نوجوانان است، اظهار امیدواری کرد تعامل بیشتر بین کانون و منطقه آزاد قشم موجب بسترسازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و تامین اعتبارات لازم برای راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار روستایی شهرستان قشم شود.

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد قشم نیز در این نشست حمایت همه جانبه خود را از فعالیت‌های کانون اعلام کرد و گفت: فرهنگ‌سازی در جامعه امروز نیازمند هم‌افزایی و هم‌دلی است که این مهم به دست توانمند مربیان کانون پرورش فکری عملی و اجرا خواهد شد.

شیخ‌زاده با قدردانی از مسوولان و مربیان کانون پرورش فکری و بیان این‌که برای رفع مشکلات تنها مرکز فرهنگی هنری کانون قشم نیز تلاش خواهد کرد افزود: با پیگیری و حمایت مسوولان تلاش می‌کنیم تا تامین اعتبار مالی و فرهنگی لازم در این زمینه‌ها را به سرعت در دستور کارخود قرار دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده با جامعه کودک و نوجوان انجام شود، بی‌گمان این موضوع امکان حضور فعال تمامی کودکان و نوجوانان را در فضاهای مختلف فرهنگی جامعه ایجاد می‌کند که این مهم باعث رشد فردی و اجتماعی آن‌ها در جامعه می‌شود.

روستاهای قشم به خدمات کانون دسترسی ندارند

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان در جلسه شورای اداری قشم نیز، نیاز به راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار روستایی را به دلیل وسعت جزیره و پراکندگی روستاها و نبود دسترسی مردم و به ویژه کودکان به کتاب، نیاز فوری این منطقه عنوان کرد.

سلیمانی توضیح داد: هم‌اکنون کانون پرورش فکری در قشم به روش مکاتبه‌ای، به چند روستا از جمله درگهان، دولاب، سوزا، برکه‌خلف خدمات رسانی می‌کند، اما این خدمات به بخش ادبی محدود می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت ایجاد کتاب‌خانه سیار، امکان ارایه سایر خدمات کانون از جمله امانت کتاب، شعرخوانی، داستان‌خوانی، کاردستی و غیر آن ممکن می‌شود.

جلسه شورای اداری شهرستان قشم با حضور امام‌جمعه شهرستان، علیرضا نصری فرماندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =