برنامه‌ریزی برای آموزش زبان فارسی به کودکان و نوجوانان ایرانی خارج از کشور/ راه‌اندازی مراکز ویژه برای توسعه و ترویج زبان فارسی در ایران

برنامه‌هایی از سوی کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران برای گسترش آموزش زبان فارسی در بین کودکان و نوجوانان ایرانی داخل و خارج از کشور تدارک دیده شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌المل کانون کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون در آیین آغاز به‌کار دهمین گردهم‌آیی موسسه‌ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در تهران تاکید کرد که این آموزش به کودکان و نوجوانانی - که از مادر و پدر ایرانی در خارج از کشور متولد شده‌اند - همچنین توجه به المپیادهای زبان فارسی در برنامه‌ریزی‌های کانون از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در این گردهم‌آیی که از سوی بنیاد سعدی و به میزبانی و با مشارکت کانون پرورش فکری در تهران برگزار شده است، از راه‌اندازی مراکزی ویژه در سطح کشور و در مراکز کانون برای توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی همچنین توجه به برگزاری المپیادهای زبان فارسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

علامتی اهمیت بالای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه را یادآور شد و گفت: در این زمینه باید چند کار محوری در کانون انجام دهیم که نخستین کار ما حرکت فکری است. همان‌ چیزی که از نام و ماموریت‌های کانون پرورش فکری برمی‌آید و ما در این زمینه مسئولیت سنگینی برعهده داریم. ابتدا باید خودمان و مجموعه‌مان را به‌خوبی بشناسیم که چه هستیم و چه نقشی در حوزه ترویج زبان ادبیات فارسی داریم؟ سپس باید برای این که به کجا برسیم برنامه‌ریزی کنیم ما این را «حرکت فکری» می‌گوییم.

برنامه‌ریزی کانون برای آموزش زبان فارسی به کودکان و نوجوانان ایرانی خارج از کشور

مدیرعامل کانون در ادامه، شناسایی «مسئولیت» و نقش کانون در این زمینه به‌صورت شفاف، ریز و دست‌یافتنی، همچنین شناسایی ظرفیت‌های خود و دیگر دستگاه‌ها و نهادها و طراحی یک نقشه جامع برنامه‌ریزی برای آگاهی نسبت به میدان و نسبت به عمل و برداشتن گام‌های عملیاتی در مسیر توسعه زبان و ادب فارسی را از دیگر اقدام‌هایی بیان کرد که کانون باید در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: به‌طورمعمول آن چیزی که در فکر ماست و دوست داریم و می‌خواهیم به آن برسیم همیشه با آن‌چه در میدان است یک فاصله‌ای دارد و باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم در عین حال در کنار آموزش زبان فارسی که برای همه ما یک اصل است حتما بایستی به سراغ قانون‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید برویم.

علامتی در پایان، استفاده مناسب از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی را ضروری دانست و گفت: کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران در این مسیر گام‌هایی برداشته‌اند.

برنامه‌ریزی کانون برای آموزش زبان فارسی به کودکان و نوجوانان ایرانی خارج از کشور

در این گردهم‌آیی که روز یک شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در تهران برگزار شد، مهدی ذوالفقاری رییس کانون زبان ایران نیز در سخنانی از راه‌اندازی کلاس‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در این کانون از بهار سال آینده خبر داد و گفت: همین امروز آزمون جذب مدرس برای آموزش زبان فارسی در مجتمع کانون در شهرک قدس تهران در حال برگزاری است.

وی اجرای پروژه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های بین‌المللی با بنیاد سعدی را از دیگر اقدام‌های کانون زبان ایران در توسعه آموزش زبان فارسی در دیگر کشورهای جهان برشمرد.

ذوالفقاری در پایان گفت: بسیاری از موسسه‌های خارجی برای آموزش زبان‌های خود در ایران به ما مراجعه می‌کنند اما شرط ما برای برگزاری این دوره‌ها در کانون زبان، پذیرش آموزش زبان فارسی از سوی این موسسه‌های بین‌المللی در کشورهای طرف مذاکره است.

 دهمین گردهم‌آیی موسسه‌ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان صبح و بعدازظهر روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ در تهران از سوی بنیاد سعدی با همکاری کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران در حال برگزاری است.

برنامه‌ریزی کانون برای آموزش زبان فارسی به کودکان و نوجوانان ایرانی خارج از کشور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =