برپایی نمایشگاه‌های کتاب برای توسعه فرهنگی جامعه امری ضروری است

شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون اردبیل در آستانه‌ی برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۳، گفت: برپایی نمایشگاه‌های کتاب برای توسعه فرهنگی جامعه امری ضروری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل؛ لیلا فرید، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون اردبیل، برپایی نمایشگاه کتاب را امری ضروری در توسعه فرهنگی جامعه عنوان کرده و اظهار داشت: عادت به مطالعه و کتاب‌خوانی مسیر رشد و بالندگی نسل نوپای جامعه را هموار می‌سازد و بر همین اساس انتظار می‌رود مسئولان امر توجه جدی برای برپایی نمایشگاه‌های پربار کتاب در استان فرهنگ دوست اردبیل نیز داشته باشند.

این مربی فرهنگی که فعالیت در کانون پروش فکری را موهبتی ارزشمند از سوی خداوند متعال توصیف می‌کند، در گفتگوی خود با روابط عمومی کانون استان بیان داشت: نفس کشیدن وزندگی در کنار کودکان، قصه‌گویی و خواندن شعر برای بچه‌ها در کسوت یک مربی، کودک درون مرا همیشه زنده نگه‌داشته است؛ همواره با کودکان می‌خندم، همبازی آن‌ها می‌شوم وبا آن‌ها فکر می‌کنم و این اتفاق فرصتی را برای ورود به دنیای پاک و زلال آن‌ها برایم رقم‌زده است.

وی خاطرنشان کرد: من عاشق کودکان و ادبیاتم و هر دوی این‌ها منجر به تولد شعرها و داستان‌هایی شده که به ادبیات کودک مربوط است.

فرید، بابیان اینکه کتاب‌خوانی در طرز تفکر و اندیشه افراد اثرگذار است، اظهار داشت: یک نویسنده کودک باید از ادبیات برای تأثیرگذاری مثبت بر مخاطبانش استفاده کند چراکه کودکان در هر جای دنیا که باشند، منتظر شعر و قصه و لالایی‌اند، آن‌ها باشخصیت‌های داستان همراه می‌شوند و در کشاکش حوادثی که در داستان رخ می‌دهد دنیاهای جدیدی را کشف و تجربه می‌کنند که درنهایت همین تجربه‌ها موجب تحول فکری و تربیتی در آنان می‌شود.

وی تصریح کرد: کودکی که از داستان خواندن و از شعر خواندن محروم باشد، هم چون بازیگری بدون متن و مضطرب است که در ایفای نقش خود به لکنت خواهد افتاد.

این نویسنده و شاعر اردبیلی، فعالیت در حوزه کودکان و نوجوانان را کاری حساس دانسته و گفت: کم نیستند بزرگان و افراد موفق و نامی که اذعان می‌دارند با خواندن یک داستان، زندگی و سرنوشت آنان متحول شده است. به همین جهت نوشتن داستان‌های خوب و سرودن شعرهایی متناسب با ذائقه‌ی کودک،  مسئولیت خطیری است که بر دوش مؤلفان کودک و نوجوان قرارگرفته است.

برپایی نمایشگاه‌های کتاب برای توسعه فرهنگی جامعه امری ضروری است

فرید با اشاره به اینکه شناخت از ویژگی‌های شخصیتی کودکان لازمه‌ی فعالیت در عرصه نویسندگی است، تأکید کرد: یک نویسنده و شاعر کودک باید مثل خود کودکان کنجکاو، پرنشاط و مهربان که با دیدن زیبایی‌های آفرینش، احساساتی و  هیجان‌زده شده، با آن می‌خندد و یا گاهی می‌گرید و یا درخت به‌گل‌نشسته در بهار را چون عروسی که لباس سپید بر تن کرده می‌بیند؛ باشد تا با تلفیق کردن این حس با محتوایی جذاب، متن‌های تأثیرگذار برای مخاطبان خود، بیافریند.

وی بابیان اینکه ادبیات کودک باید جذاب و آموزنده باشد، افزود: نویسندگان و شاعران کودک باید آثاری خلق کنند تا این عزیزان دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند و به رشد شخصیت و شکوفایی استعدادهای آن‌ها کمک کند.

گفتنی است، لیلا فرید که ۱۹ سال سابقه فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل را در کارنامه دارد تاکنون کتاب‌های داستان «می‌خوای تو رو یه جای قشنگ ببرم؟» و «قصه‌های من و لیلا» و کتاب شعر «کرگدن، مادر بود» را به چاپ رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =