ناشران دولتی از تالیف حمایت کنند

تصویرگر کتاب‌های کودک ، توجه به نشر آثار تالیفی را حمایت از تصویرگر و نویسنده دانست و افزود: وقتی کتابی نوشته نشود، نیازی هم به تصویر و تصویرسازی وجود ندارد و این چرخه متوقف می‌شود. بنابراین خوب است ناشران دولتی به حوزه تالیف بپردازند.

به‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حدیثه قربان هم‌زمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اهمیت برپایی رویدادهایی چون این نمایشگاه اشاره و بیان کرد: چند سال پیش، یک خانواده چهارنفره به نمایشگاه آمده بودند. مشخص بود اولین بار است فضایی این‌چنین را تجربه می‌کنند و هدف‌شان در درجه نخست، تفریح و سرگرمی ارزان‌تر بوده است. اما بچه‌هاشان با چنان اشتیاقی کتاب‌ها را ورق می‌زدند و داستان هر کتاب را برای هم تعریف می کردند که خود من به وجد آمدم و بیشتر از گذشته متوجه اهمیت نمایشگاه کتاب و فرصت‌های مشابه شده و با خودم گفتم: حتما سال‌های بعد، این خانواده باز هم به نمایشگاه می‌آیند و این بار، چند جلدی کتاب می‌خرند و هر طور شده کتاب را، هر چند اندک در سبد خانوار خود قرار می‌دهند.

به گفته تصویرگر مجموعه «اسمت چیه؟» که از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده، خوب است که در سالن کودک نمایشگاه‌های کتاب، بخشی به مسابقه و کارگاه اختصاص پیدا کند تا بچه‌ها دور هم جمع شوند و با هم بازی کنند و کارهای خلاقه انجام دهند. از طرفی مهم است که نمایشگاه‌های کتاب به آگاه کردن خانواده‌ها بپردازند. همه افراد، توان رفتن نزد مشاور را ندارند؛ چه اشکالی دارد که هم نمایشگاه‌ها و هم فروشگاه‌ها و ناشران بزرگ کودک و نوجوان، بخشی از فعالیت خود را به آگاهی رساندن اختصاص دهند و مثلا به پدر و مادرها بگویند با کودکان خود چگونه رفتار کنند؟

حدیثه قربان به پیشی گرفتن ترجمه از تالیف اشاره و بیان کرد: امروز بسیاری از ناشران، به خاطر مسایل  اقتصادی، ترجمه را به تالیف ترجیح می‌دهند. درست است که ترجمه، درهای جدیدی را به روی ما می‌گشاید و ما را با دنیای دیگری آشنا می‌کند و نوجوان‌ها و جوان‌ها این جهان تازه را دوست دارند اما خود من برای گروه سنی خردسال و کودک با تالیف موافق‌ترم چراکه کودکان در گام نخست باید با فرهنگ و آداب و رسوم خود آشنا شوند پس از آن، سرزمین‌های دیگر را بشناسند.

تصویرگر مجموعه «بیزبیز پشه»، توجه به کتاب‌های تالیفی را حمایت از تصویرگر و نویسنده دانست و افزود: وقتی کتابی نوشته نشود، نیازی هم به تصویر و تصویرسازی وجود ندارد و این چرخه متوقف می‌شود. بنابراین خوب است ناشران دولتی و نیمه دولتی چون کانون پرورش فکری، بیش از پیش به تالیف بپردازند. البته کانون در تمام این سال‌ها از شعرها و داستان‌های تالیفی پشتیبانی کرده است.

حدیثه قربان کارشناس رشته ارتباط تصویری و عضو انجمن تصویرگران ایران است. اولین کار تصویرگری او در سال ۱۳۸۳ در مجله «سروش کودکان» منتشر شد؛ از آن زمان تاکنون به همکاری خود با نشریات و کودک و خردسال ناشران ادامه داده و بیش از ۳۰ عنوان کتاب برای این گروه سنی طراحی کرده است. کتاب‌های «خارپشت کوچولو و کاغذ عجیب و غریب، زرد نخودی سبز کشمشی، خواهرم پرنده شد، کلید کلید دسته کلید و اسمت چیه؟» با تصویرگری حدیثه قربان و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =