کانون باید به خلق ادبیات ماندگار بپردازد

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده و تصویرگر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید آگاهانه به خلق کتاب‌ها و ادبیات ماندگار بپردازد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جمال‌الدین اکرمی با حضور در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب و غرفه کانون بر ضرورت حمایت از تالیف تاکید و بیان کرد: امروز، بسیاری از ناشران به دلایل مختلف به سمت ترجمه می‌روند و به تالیف بی‌توجه شده‌اند؛ پس ضروری است ناشران دولتی، بیش از گذشته به کتاب‌های تالیفی بپردازند.

نویسنده کتاب «بنفشه و گل»،  دلایل روی آوردن ناشران به ترجمه را برشمرد و افزود: واقعیت این است که کتاب‌های ترجمه، هم تصویرگری شده‌اند هم کتاب‌سازی. پس ناشر، وجهی بابت تصویر پرداخت نمی‌کند ضمن این که حق‌التالیف بالاتر از ترجمه است و همه این دلایل موجب استقبال ناشران از ترجمه می‌شود و نه تالیف.

به گفته اکرمی، اشتیاق کودکان و نوجوانان به مهاجرت و شناخت فضاهای تازه یکی دیگر از دلایل گرایش بیشتر به ترجمه است. بچه‌ها دوست دارند درباره دنیای تازه بخوانند و شخصیت‌های داستان‌شان، اسم‌های خارجی داشته باشند. به عبارتی این آشنایی‌زدایی برایشان جذابیت دارد و طبیعی است که در این شرایط، روی آوردن به تالیف، کار دشواری است.

شاعر مجموعه «آواز باران»، ادبیات را به سه گروه، تقسیم و بیان کرد: ما با یک ادبیات سوپرمارکتی یا کتاب‌های بازاری طرف هستیم. دسته دوم ادبیات خواندنی و گروه سوم ادبیات ماندگار را دربرمی‌گیرد و کانون پرورش فکری باید آگاهانه به خلق کتاب‌ها و ادبیات ماندگار بپردازد.

به گفته اکرمی، بچه‌ها قصه را دوست دارند و یکی از روش‌های آموزش در دنیا، قصه‌گویی است؛ چه اشکالی دارد معلمان، قصه‌گویی بدانند و در کتاب‌های درسی، قصه‌هایی شیرین و خواندنی گفته یا در نمایشگاه‌های کتاب برای بچه‌ها قصه و نمایش اجرا شود؟ چه اشکالی دارد اگر کانون در کتاب‌های خود به جغرافیای هر منطقه و فرهنگ و زبان آن توجه کند؟

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده، تصویرگر و شاعر ادبیات کودک و نوجوان است. او فعالیت‌های خود را به عنوان مربی نقاشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده و مجموعه «دوباره نگاه کن» از مهم‌ترین دستاوردهای او در آن سال‌هاست.

نخستین اثر اکرمی در سال ۱۳۶۸ منتشر شده و از آثار او در زمینه شعر و داستان می‌توان به «بنفشه و جنگل، فاخته تنها، علی کوچولو، نخلی برای تو، نشان دلبری، به خاطر دوستی، آواز باران، عمو نوروز، ترانه‌های مهتاب و…» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =