کد خبر: 202941
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۴
گزارشی از برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی

"کانون با برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، ایران را به پایتخت قصه‌گویی جهان تبدیل کرده است." این جمله‌ای بود که سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی تهران در سالن غدیر بر زبان آورد و در کنار آن خبر از راه‌اندازی باشگاه قصه‌گویان ایران داد تا این پایان، شروعی باشد برای استقبال از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی.

قصه‌گویی جایگاهی ویژه، در بین فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد و امروز حفظ و توسعه‌ی این آیین دیرین، بسیار مدیون کانون و مربیان آن است. بی‌دلیل نیست که مدیر عامل کانون سخن از طراحی برنامه‌های گسترده برای جشن‌های شب یلدا در سراسر کشور می‌دهد. او شب یلدا را شب قصه‌گویی نام نهاد تا تاکیدی باشد بر ترویج فرهنگ قصه‌گویی در میان خانواده‌ها.
          امسال نیز کانون برای انتخاب  قصه‌گویان برتر علاوه بر جشنواره‌های استانی، پنج جشنواره منطقه‌ای را نیز در استان‌های زنجان، بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی و تهران برگزار کرد تا بهترین‌ها را برای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معرفی کند. آنچه می‌خوانید گزارشی مختصر، از جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی است. جشنواره‌هایی که پذیرای صدها کودک و نوجوان علاقه‌مند به قصه‌گویی بود و البته مربیان عاشق قصه‌گویی.
زنجان
          با پایان جشنواره‌های استانی قصه‌گویی و آغاز جشنواره‌های منطقه‌ای، پنج استان کشور میزبانی از قصه‌گویان برتر 31 استان کشور را بر عهده گرفتند. زنجان، خراسان جنوبی، بوشهر، کردستان و تهران استان‌هایی بودند که پاییز امسال را با نوای دلنشین قصه‌گویان ایران دلنشین کردند.
          17 آبان 90 مراسم افتتاح جشنواره قصه‌گویی منطقه یک کشور در استان زنجان برگزار شد. استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، قم و قزوین قصه‌گویان برتر خود را به این جشنواره اعزام کرده بودند. در آیین افتتاح این جشنواره مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌ها و جمعی از مسوولان استان زنجان حضور داشتند و در آن برنامه‌های متنوعی نیز برگزار شد.
          مرتضی حیدری در گفت‌وگویی که با ستاد خبری این جشنواره داشت ضمن ابراز رضایت از برگزاری جشنواره در زنجان گفت: ارزش‌های اصیل ملی‌، دینی و حماسی بی‌نظیری در فرهنگ ما ایرانیان نهفته است‌، قصه به لحاظ ارزش‌های ذاتی و دینی نقش بسزایی در انتقال این مفاهیم اصیل دارد، بنابراین کانون سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام می‌دهد.
          او گفت: با توسعه و ترویج قصه‌گویی در بین جامعه، همگان با شیوه‌ای بسیارآسان و خداگونه، به توجه به این قالب تربیتی جذب می‌شوند و به همین دلیل قصه و قصه‌گویی جایگاه ممتازی دارد و تشکیل این جشنواره‌ها اهمیت آن را نشان می‌دهد.
          حیدری در پایان از نحوه میزبانی کانون استان زنجان نیز قدردانی کرد و گفت: این شهر نقش بسیار موثری در شکل‌گیری فرهنگ و آداب و رسوم کشور بزرگ ایران دارد. مراسم عزاداری که به صورت وی‍ژه و منحصر به فرد در هشتم ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود دلالت بر تدین، اخلاص و فداکاری این مردم در راه پیروی از فرهنگ اصیل اهل بیت علیه السلام دارد.
          هم‌چنین محمود مروج مدیر کانون استان زنجان و مدیر اجرایی جشنواره قصه‌گویی منطقه یک نیز در گفت‌وگویی به اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و اجرای صحیح برنامه کلان کانون در بخش ترویج قصه و قصه‌گویی میان مربیان مراکز، تاثیرگذاری فرهنگی، فضاسازی و جریان‌سازی در استان و استفاده کودکان و نوجوانان از قصه‌ها و ایجاد تحرک و نشاط میان مربیان و کارشناسان و مجریان قصه‌گویی و ارتباط با هنرمندان و منابع فرهنگی را از جمله این اهداف برشمرد.
مروج گفت: در بخش‌های جنبی جشنواره نیز برنامه‌هایی مانند اعزام قصه‌گویان به مدارس و هم‌چنین تقدیر ویژه از مروجان قصه‌گویی و محققان با موضوع عروسک‌های آیینی اجرا شده است.
          مراسم اختتامیه این جشنواره نیز با برنامه‌های مختلفی همراه بود و در آن برگزیدگان جشنواره معرفی شدند. بر اساس رای هیات داوران سولماز صادق‌زاده از استان اردبیل با قصه "مهرآب" و نیکی قبادی از استان گیلان با قصه "نان و آب" و مهدی مردانی از استان قزوین با قصه "خمپاره" به عنوان برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی منطقه یک کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
          هم‌چنین محسن وظیفه از استان اردبیل با قصه "قلک دوستی" عنوان برگزیده‌ی بخش آزاد، عزیزه ریحانی منفرد از استان زنجان با قصه "هاجر و ابراهیم" چهرقانی از استان آذربایجان غربی با قصه "آخرین درس" عنوان منتخبان بخش برگزیدگان پیشین را به خود اختصاص دادند.
          هیات داوران متشکل از فاطمه جعفرزاده، مریم مهدوی و معصومه باقری، کارشناسان کانون استان‌های کرمان، مرکزی و همدان که داوری جشنواره‌های مناطق امسال را برعهده داشتند  هم‌چنین در بیانیه‌ی خود از لیلا ابراهیمی به خاطر خلاقیت و نوآوری در استفاده از ابزار، سیده‌فاطمه رضایی به‌ عنوان مسن‌ترین قصه‌گو و مژگان هنرمند جوان به‌ عنوان جوان‌ترین قصه‌گو قدردانی کردند.
          محمود مروج مدیر کانون استان زنجان در این مراسم به معرفی ملا عبدالله زنجانی و ملاآقاجان زنجانی دو تن از مشاهیر مذهبی زنجان به حاضران پرداخت و با بیان فضایل و ارادت ویژه ایشان به اهل بیت علیه السلام، این شاخصه‌ها را سبب ماندگاری و ارزش مداری فرهنگ استان دانست.
          سیدمجتبی صدر، مشاور مدیر عامل کانون در امور استان‌ها، نیز در این آیین با داستانی جذاب از مثنوی سخنان خود را آغاز و خاطر نشان کرد: که قصه‌گویی در واقع زبانی قرآنی و روشی است که قرآن برای آسان‌تر شدن و قابل فهم شدن سخنان خداوند از آن استفاده کرده است، وی بهترین روش ارتباط با کودک را زبان قصه دانست و از مربیان و قصه‌گویان خواست با زبانی قابل فهم و با تقلید صدا و لحن کودکانه، با بچه‌ها ارتباط برقرارکند.
بوشهر
ساحل زیبای خلیج همیشه فارس در بوشهر از25 آبان سال جاری پذیرای 27 قصه‌گوی برتر از استان‌های خوزستان‌، فارس‌، هرمزگان‌، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و بوشهر بود تا میزبانی شایسته برای جشنواره‌ی قصه گویی منطقه 3 کشور باشد.
          مراسم افتتاح این جشنواره در میان شور و احساسات کودکان و نوجوانان حاضر انجام شد و کودکان و نوجوانان، شاهد برنامه‌های متنوعی بودند.
           در این مراسم زکیه امیرپور مدیر کانون استان بوشهر به تاثیر عمیق قصه‌گویی بر کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: شما در مراکز فرهنگی هنری کانون با ابزار قصه‌گویی می‌توانید با بچه‌ها ارتباط برقرار کرده‌، آن‌ها را با مشکلات و فراز و نشیب‌های زندگی آشنا ساخته‌، حس استقلال طلبی و خلاقیت را در آن‌ها نهادینه کنید.
          مدیر کانون استان بوشهر به محور اصلی موضوع جشنواره ـ که چهار بانوی ادیان الهی است ـ اشاره کرد و این محورها را بستر مناسبی برای ایجاد و تقویت باورهای دینی کودکان و نوجوانان دانست.
در ادامه برنامه زهرا عرفان‌، مشاور استاندار و مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر نیز گفت:خداوند در مسیر انسان‌هایی که می‌خواهند در راه الهی گام بردارند الگوهایی را برای هدایت و راهنمایی آن‌ها قرار داده است و امروز این شما هستید که با بصیرت و آگاهی از ولی امر زمان تبعیت می‌کنید و گام‌های موثر بر می‌دارید.
          مشاور استاندار بوشهر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که قصه‌گویی را ابزاری برای تقویت ایمان کودک دانسته‌اند خطاب به مربیان گفت: شما با ارایه‌ی قصه‌های خوب، کودکان و نوجوانان را با آموزه‌های دینی بیش از پیش آشنا می‌کنید و بعدها خواهیم دید که این سرمایه‌های انسانی آگاهانه و با دانایی در عرصه‌های مختلف حاضر خواهند شد.
          پس از دو روز و قصه‌گویی 27 برگزیده منطقه 3 کشور، مراسم اختتامیه جشنواره با حضور معاون فرهنگی کانون و مدیر کل امور اجتماعی استانداری بوشهر برگزار شد.
          در این مراسم محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون که در جمع مسوولان و خانواده‌های بوشهری شرکت کننده در این مراسم سخن می‌گفت نقش قصه‌گویی را بطور قطع تربیتی دانست و اعلام کرد: کانون پرورش فکری که امروز پانزدهمین جشنواره کشوری را پشت سر می‌گذارد، تاکنون به دنبال این بوده که بتواند، قصه‌گویی را که به عنوان یک واسطه تربیتی در حال منسوخ شدن است، معاصر سازی کرده و به جامعه برگرداند.
          وی یکی از توفیقات 15 جشنواره کانون را وجود 2هزار قصه‌گو در کانون دانست و بیان داشت: امروز آموزش و پرورش، مهد کودک‌ها و دانشگاه‌ها پذیرفته‌اند که قصه می‌تواند یک واسطه تربیتی موثر باشد، ولی رسالت ما هم‌چنان تمام نشده است، ما معتقدیم تا امروز به دنبال معاصر سازی و جلوگیری از منسوخ شدن آن بوده‌ایم، ولی از امروز باید تلاش کنیم که قصه‌گویی را در جامعه نهادینه کنیم.
          نصرالله شفیعی مدیر کل امور اجتماعی استانداری بوشهر نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره در بوشهر، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در صدد احیای قصه‌گویی در جامعه است، تشکر کرد.
          شفیعی، قصه‌گویی را نهفته در سرشت انسان‌ها دانست و افزود: به رغم اختلافات مختلف فرهنگی، مذهبی، اقلیمی، قومی و ... انسان‌ها به قصه و داستان، سوای از مرزهای جغرافیایی، فکری و مذهبی علاقه‌مند هستند که این نشان می‌دهد کسانی که در این وادی قدم بر می‌دارند، قدم در یک امر فطری گذاشته‌اند که می‌تواند در خدمت به بشریت و بخصوص کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد.
          مدیر کل امور اجتماعی استانداری بوشهر در تشریح اهمیت قصه‌گویی افزود: بر همین اساس است که می‌بینیم خداوند متعال در قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت و راهنمایی زندگی بشر، مطالب خود را به صورت قصه و داستان بیان می‌فرماید.
          مراسم اختتامیه جشنواره با اعلام نتایج و قرائت بیانیه هیات داوران به کار خود پایان داد.          اساس رای هیات داوران جشنواره، از بخش مربیان فرهنگی، آسیه رحمتی با قصه "رزمنده‌ای با تیر و کمان" از استان خوزستان، محمدجواد علیمردانی با قصه "رفیقِ نارفیق" از استان فارس و نرگس رومینا با قصه "هروله" از استان بوشهر به ترتیب ضمن کسب مقام اول تا سوم این جشنواره به مرحله بین‌المللی قصه‌گویی راه یافتند.
          هم‌چنین در بخش برگزیدگان پیشین، بُسعاد طُبیشی با قصه "هدیه فرشته" از استان خوزستان و در بخش برگزیده مربیان ادبی و هنری، بهار ملک‌پور با قصه "کلوچه خدا" از استان چهار محال و بختیاری و در بخش آزاد معصومه بزاز جزایری با قصه "هدیه خوبان" از استان هرمزگان موفق شدند به مرحله بین‌المللی راه یابند.
          هیات داوران جشنواره خانم آناهیتا یزدان شناس از استان بوشهر را به عنوان خردسال‌ترین قصه‌گوی جشنواره، شایسته تقدیر دانست.
 کردستان
          با اتمام جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی در استان‌های زنجان و بوشهر، کاروان قصه‌گویان از استان‌های ایلام، همدان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی و لرستان به شهر زیبای سندج رسیدند تا جشنواره قصه‌گویی منطقه 3 کشور 28 آبان کلید بخورد و پایان همین ماه به کار خود خاتمه دهد.
          مراسم افتتاح جشنواره با سخنرانی حجت الاسلام مهدی فرضی معاون نماینده ولی فقیه در استان کردستان همراه بود.
          وی در این مراسم استان کردستان را یکی از مراکز مهم قصه‌گویی و قصه در ایران دانست و بهترین منبع برای قصه‌گویی را قرآن کریم عنوان کرد .
          فرضی، ضمن قدردانی از تلاش‌های کانون در عرصه‌ی کودک ونوجوان، این فعالیت را شایسته‌ی تجلیل دانست و تاکید کرد: قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین و موثرترین ابزار تربیتی است و این جشنواره‌ها می‌توانند جایگاه قصه‌گویی را بیشتر تثبیت کنند.
          در همین حال و در مراسم گشایش این جشنواره سهیلا شیخی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با بیان سخنانی در باره‌ی اهمیت قصه و قصه‌گویی در امروز و دیروز، این هنر را یکی از مهم‌ترین ابزاری دانست که مربیان و معلمان و بزرگترها می‌توانند با استفاده از آن بهترین نکات تربیتی را به نسل فردا آموزش بدهند.
          دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه دو کشور ضمن قدردانی از حضور استاندار و دیگر مسوولان موثر در گسترش فعالیت‌های کانون به عنوان حامی بچه‌ها و نسل فردا، قصه را هم زاد انسان دانست و با بیان این که قصه تنها برای کودکان نیست و بزرگترها هم با توجه به جذابیت قصه‌گویی و نکات پیدا و پنهان آن می‌توانند از آن استفاده کنند، قصه‌گویی را بخشی از تاریخ گذشتگان و روشنای افق فردا دانست.
          شیخی، محورهای موضوعی پانزدهمین جشنواره قصه گویی مناطق کشور را قصص قرآنی‌، دفاع مقدس و آزاد بیان کرد و افزود: شنیدن داستان دلاوری‌های دوران دفاع مقدس و زیبایی‌های قصه‌های قرآنی از زبان مربیان قصه‌گو به شیوه‌های مختلف از شیرینی و حلاوت ویژه‌ای برخوردار است.
          مراسم گشایش جشنواره در سنندج با ویژه برنامه‌هایی مانند سرود کانون‌، موسیقی‌، سرود بچه‌های مدرسه استثنایی و قصه‌گویی یک قصه‌گو از برگزیدگان جشنواره پیشین در استان ایلام نیز همراه بود. ضمن آن که استاندار کردستان‌ به همراه تعدادی دیگر از مسوولان استانی و کشوری از مهمانان ویژه جشنواره منطقه دو قصه‌گویی در کردستان بودند.
علیرضا شهبازی استاندار کردستان که به همراه تعدادی از مسوولان اجرایی فرهنگی استان در پانزدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی منطقه‌ای کانون شرکت کرده بود در حاشیه‌ی برنامه‌های جشنواره از نمایشگاه آثار کاردستی کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون استان کردستان بازدید کرد.
          در این بازدید مرتضی حیدری دبیر جشنواره قصه‌گویی نیز که او را همراهی می‌کرد توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ادبی هنری مراکز کانون پرورش فکری به ویژه فعالیت کاردستی به عنوان یکی از فعالیت‌های خلاقانه ارایه داد.
          مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌ها نیز در حاشیه این جشنواره خبر از مورد داوری قرار گرفتن قصه‌های شرکت کنندگان خارجی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد و تاکید کرد که این اقدام با هدف حرفه‌ای تر شدن جشنواره صورت می‌گیرد و در کنار آن چهار نشست تخصصی با حضور اساتید مطرح و توانای قصه و قصه‌گویی نیز در این جشنواره برپا می‌شود.
          وی یادآور شد که مرحله‌ی نهایی و بین‌المللی این جشنواره با حضور برگزیدگان این مناطق و قصه‌گویان خارجی بهمن ماه امسال در شهر ارومیه برگزار خواهد شد در عین حال یک کارشناس کانون از هر استان نیز در نشست‌های تخصصی جشنواره حضور خواهد داشت.
          مراسم پایانی این جشنواره با حضور مسوولان استانی و کشوری از جمله معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان‌، قائم مقام مدیر عامل کانون و رییس کانون زبان ایران و مدیر هماهنگی امور استان های کانون برگزارو  برنامه‌هایی مانند اجرای دف نوازی‌، سرود بوکه بارانه‌، نمایشنامه خوانی‌، دکلمه و اجرای برنامه خوانچه اجراء شد
هیات داوران جشنواره نیز برگزیدگان خود را معرفی کرد. بر همین اساس در بخش مربیان کانون فریده محمودی از استان مرکزی، مژگان فرضی‌پور از استان لرستان و پرشنگ سنگین آبادی از استان کردستان و در بخش برگزیدگان دوره‌های پیشین مریم نوشاد قباد از استان همدان و طاهره رحمتی از استان ایلام و در بخش آزاد معصومه محمدی از استان کرمانشاه، به عنوان نفرات برتر معرفی و به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی راه یافتند.
در همین مراسم مرتضی حیدری دبیر پانزدهمین جشنواره از اهمیت جشنواره‌های قصه‌گویی و روند رو به رشد آن‌ها صحبت کرد و قصه‌گویی را یکی از مهم ترین و به روز ترین شیوه‌های تربیتی دانست که با وجود رشد روز افزون دنیای مدرن و صنعتی امروز، هنوز هم جایگاه خاص خود را به عنوان یک شیوه‌ی تربیتی حفظ کرده و با به روز شدن و استفاده از تکنیک‌های مدرن این شیوه‌ی تاثیر گذار سنتی به همت مربیان و مسوولان کانون هنوز به خوبی پویایی خود را حفظ کرده است.
          وی هم‌چنین از کشورهای پیشرفته‌ی جهان به عنوان کشورهایی که خود را به قصه‌گویی نیازمند دیده‌اند و باشگاه‌های خصوصی قصه‌گویی تشکیل داده‌اند یاد کرد و از برنامه‌ی کانون برای جذب قصه‌گویان آزاد و خصوصی برای تداوم فعالیت قصه‌گویی به صورت حرفه‌ای و باشگاهی خبر داد.
 
خراسان جنوبی
با ورود قصه‌گویان منتخب استان‌های اصفهان‌، یزد، کرمان‌، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی‌ به شهر زیبای بیرجند جشنواره قصه گویی منطقه پنج کشور نیز کار خود را آغاز کرد.
روزهای دوم و سوم آذر ماه استان خراسان جنوبی برای نخستین بار میزبان جشنواره قصه‌گویی بود. پیش از آغاز جشنواره عبدالرضا صمدی مدیر کانون استان خراسان جنوبی در یک گفت و گوی رسانه‌ای اعلام کرده بود این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی برگزار می‌شود و 29 قصه‌گو در این جشنواره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند  که 23 نفر از قصه‌گویان کانونی و 6 نفر قصه‌گوی آزاد هستند.
صمدی با اشاره به حرکت کاروان قصه‌گویی در سطح شهر بیرجند نیز گفته بود: قصه‌گویان، صبح دوم آذر از محل مهمان‌سرای جهانگردی در قالب کاروان قصه‌گویی میهمان مدارس خواهند شد و دانش آموزان بیرجندی را به شنیدن قصه‌ها با لهجه‌های متفاوت دعوت خواهند کرد.
آیین افتتاح این جشنواره با حضور جمعی از مسوولان استانی و نیز دانش‌آموزان مدارس همراه بود. مدیر کانون استان خراسان جنوبی در این مراسم از این که استان خراسان جنوبی برای اولین بار میزبانی جشنواره قصه گویی منطقه‌ای را برعهده گرفته است اظهار خرسندی کرد و گفت: امیدواریم که بتوانیم میزبان خوبی برای انتقال اندیشه‌ها و تفکرات بزرگ به فرزندان‌مان باشیم.
صمدی با بیان این که اندیشه‌های تاثیرگذار بسیار زیاد است خاطر نشان کرد این اندیشه‌ها بایستی شناسایی و زمینه برای پرورش آن فراهم شود.
صمدی با اشاره به این که قصه‌گویی مسیری را برای رشد و پرورش کودکان و نوجوان فراهم می‌آورد، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم بیشتر از هر زمانی از حضور و اندیشه و هنر قصه‌گویان در جهت تربیت و پرورش بچه‌های این مرز و بوم بهره ببریم.
مدیر استان خراسان جنوبی توضیح داد که کانون استان اقداماتی را برای مشارکت دادن سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، اجتماعی در حوزه‌ی قصه‌گویی انجام داده است و سازمان‌هایی نیز شناسایی شدند و عملکردشان مورد قدردانی و تشکر قرار گرفت که این امر زمینه را برای تلاش بیشتر فراهم می کند.
در مراسم اختتامیه جشنواره نیز تعدادی از مسوولان استان خراسان جنوبی حضور داشتند و در خصوص اهمیت قصه سخن گفتند. از آن جمله حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی با استناد به سخنان شهید هاشمی نژاد گفت : قصه و داستان اگر دارای پیام باشد وسیله بیداری است و بشر در طول تاریخ ، زندگی گذشتگان را تکرار می‌کند .
ابراهیمی، خاطر نشان کرد :اگر پیام از غنای لازم برخوردار باشد شنونده را متحول می‌کند.
وی با برشمردن ویژگی‌های یک پیام گفت: پیام باید از غنای لازم و ابزار مناسب برخوردار و شخص پیام رسان نیز فرد آگاهی باشد .
نماینده مردم بیرجند در مجلس، ضمن تشکر از مسوولان برگزار کننده جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در بیرجند تلاش تمامی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما را در پوشش تمامی اخبار این جشنواره در حد وسیع و گسترده را ارزشمند دانست و تاکید کرد این اقدام می‌تواند قصه‌گویی را به عنوان حرکتی زیبا و فرهنگی در جامعه نهادینه کند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز در این جشنواره گفت: قصه گویی، پایه‌گذار بسیاری از جهت‌های فکری است و می‌تواند در زندگی کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد.
محمد ابراهیم افشاری با بیان این که قصه‌ها بایستی در مسیری قرار بگیرد که از ارزش‌ها و سوابق طولانی تاریخ و فرهنگ اسلامی دفاع کند اذعان کرد: کودکان و نوجوانان، آینده سازان کشور هستند و انجام فعالیت‌های فرهنگی به جهت گیری صحیح آنان در زندگی منجر می‌شود .
معاون سیاسی امنیتی استانداری با بیان این که خود عضو قدیمی کانون بوده است، افزود: کار برای کودکان بسیار دشوار است، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند با اثرگذاری بر زندگی، راه سعادت را به آینده سازان این مرز و بوم نشان دهند .
در این مراسم مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌ها، ارتقای ملاک‌های داوری، موضوع بندی قصه‌ها و شناسایی منابع را در زمینه قصه و قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های آینده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
دبیر پانزدهمین جشنواره قصه‌گویی، با بیان این که قصه‌گویی جذاب‌ترین روش برای متحول کردن جامعه و احیای هویت فرهنگی است گفت‌: ابتکارات و خلاقیت و روش‌هایی که مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی به کار بردند، بی بدیل بود.
در این مراسم هیات داوران جشنواره نیز، قصه‌گویان برتر منطقه پنج کشور را معرفی کردند. بر همین اساس سمیه اصحاب صحف با قصه "آقا یه پایی سوار میاد" از استان یزد ، گلناز کیانی با قصه‌ی "ماجرای یک انگشتر" از اصفهان و فرزانه قاسمی با قصه‌ی "خدا تواناست" از استان یزد به عنوان برگزیدگان بخش مربیان فرهنگی معرفی شدند.
هم‌چنین با رای هیات داوران جشنواره مهین شهمرادزاده با قصه "دختر لر" از استان کرمان در بخش مربیان هنری و ادبی، اعظم قاسمی با قصه‌ی "افسانه اخسی" در بخش قصه‌گویان پیشین از استان اصفهان و قاسم محمدی با قصه‌ی "نیک و بد" از استان اصفهان در بخش آزاد برگزیده شدند.
هیات داوران هم‌چنین از سولماز فروتنی با قصه‌ی "انارهای آسمانی" را از استان خراسان‌جنوبی به عنوان برگزیده ویژه استان تقدیر کرد.
تهران
پایتخت ایران آخرین ایستگاه قطار جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی بود. جشنواره‌ای که در آن 31 قصه‌گوی منتخب از استان‌های تهران‌، البرز، سمنان‌، خراسان رضوی‌، خراسان شمالی‌، مازندران و گلستان با یک‌دیگر به رقابت پرداختند.
اعلام خبر راه‌اندازی باشگاه قصه‌گویان ایران و نیز نام‌گذاری شب یلدا به عنوان شب قصه گوئی ایرانی از طرف سید صادق رضایی مدیر عامل کانون از مهمترین رویداد های جشنواره قصه گوئی منطقه4 کشور بود
مدیر عامل کانون صبح روز هفتم آذر در مراسم پایانی این جشنواره، راه‌اندازی این باشگاه را اتفاقی مبارک دانست و گفت این اقدام بی‌تردید باعث رشد بیشتر قصه‌گویان ایرانی و علاقه‌مندان به این عرصه خواهد شد.
وی خواستار عضو شدن مربیان قصه‌گوی کانون سراسر کشور در این تشکل، هم‌چنین راه‌اندازی باشگاه‌های دیگری در استان‌ها در همین زمینه شد.
رضایی اظهار امیدواری کرد فعالیت‌های این باشگاه توسعه پیدا کند و در آینده اجرای جشنواره‌های قصه گویی کانون بر عهده‌ی آن‌ها گذاشته شود.
          محسن فضلی مشاور مدیرعامل و مدیر کانون استان تهران نیز تاسیس این سازمان مردم نهاد را آرزوی دیرینه‌ی مسوولان و مربیان کانون دانست و گفت این باشگاه اکنون در مرحله‌ی عضوگیری است و پس از تشکیل مجمع عمومی و انتخاب مسوولان اصلی آن به رای اعضا، خدمات کانون از این راه به حوزه‌های دیگر نیز خواهد رسید.
          سخنان سیدصادق رضایی مدیر عامل کانون در مراسم اختتامیه بخش‌های مهم دیگری نیز داشت وی از شب یلدا به عنوان شب قصه گویی ایرانی یاد کرد ودر این زمینه از طراحی برنامه‌هایی گسترده توسط کانون برای برپایی جشن‌های شب یلدا در سراسر کشور خبر داد.
          رضایی تاکید کرد که کانون با برگزاری این جشنواره‌ها و اجرای فعالیت‌هایی در حوزه قصه‌گویی بی‌تردید ایران را به پایتخت قصه‌گویی در جهان تبدیل کرده است و اکنون قصد دارد شب یلدا را به عنوان شب قصه‌گویی ایرانیان به ثبت برساند.
          رضایی از معاونان و مدیران کانون خواست هرچه زودتر اساسنامه و شیوه‌نامه‌ی برپایی این جشن‌ها را طراحی و تدوین کنند و استان تهران و چند استان داوطلب می‌توانند امسال به صورت نمادین این حرکت را آغاز کنند.
          مدیرعامل کانون جشن‌های شب یلدا را آیین و سنتی ایرانی دانست که اکنون به یک سنت دینی، اسلامی و ملی تبدیل شده است و مردم به صورت خودجوش این آیین را پاس می‌دارند و کانون با دارا بودن بیش از 800 مرکز و در اختیار داشتن ابزار مهمی مانند قصه‌گویی باید این آیین را بیش از پیش ترویج کند.
          وی یادآور شد در جریان برپایی این جشن‌ها همواره سنت‌های ارجمندی مانند صله ارحام و احترام به بزرگترها مورد توجه قرار می‌گیرد و ما از این پس روز منتهی به شب یلدا را در مراکز خود جشن خواهیم گرفت.
          در این مراسم سعید توتونچیان، معاون اداری مالی کانون، نیز با اشاره به تقارن این برنامه با سوگواری حضرت سید الشهدا و ماه محرم افزود: مربیان باید نگاه‌شان را معطوف به قصه‌گویی کربلا و امام حسین علیه السلام کنند و با مطالعه دقیق زندگی حضرت ابا عبدالله حسین علیه السلام، کودکان و نوجوانان را به تبعیت از قصه امام حسین (ع) و یاران‌شان و عظمت کربلا، هدایت کنند.
          معاون اداری مالی با اشاره به فعالیت‌های کانون در عرصه‌های مذهبی، یادآور شد: امروز وقت این است که معارف نابی در مراکز کانون آموزش و جهت دهی شود. کودکان باید متوجه این باشند که وقتی وارد کانون شدند معارف بیشتری جذب خواهند کرد.
          در این مراسم هیات داوران جشنواره برگزیدگان خود را معرفی کرد.
          بر اساس اعلام نظر این هیات زهرا اکبرآبادی و اسماعیل عسکری از خراسان رضوی و ام‌لیلا رضایی از استان مازندران در بخش مربیان فرهنگی و محدثه حسینی از استان گلستان در بخش مربیان ادبی و هنری کانون به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
          هم‌چنین هیات داوران الهام دارابی از تهران و ربابه هاشمی از مازندران را به عنوان برگزیدگان بخش مربیان پیشین معرفی کرد.
          با پایان ماراتن جشنواره‌های قصه‌گویی و انجام 31 جشنواره استانی و پنج جشنواره منطقه‌ای اینک نگاه‌ها به ارومیه دوخته شده است. جایی که قرار است قصه‌گویان برتر ایران و دیگر کشورهای خارجی هنرنمایی کنند. پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بهمن سال جاری به میزبانی استان آذربایجان غربی و در شهر ارومیه برگزار خواهد شد.
         
  گزارش از: علی بینش کارشناس روابط عمومی کانون استان آذربایجان شرقی