کد خبر: 204486
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
بازدید 33144
'گزارشی از برنامه های دهه فجر استان مرکزی

هم زمان با ایام الله دهه فجر و برگزاری مراسم سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی نیز به اجرای برنامه های خاص در این ارتباط در سطح استان می پردازد.<BR> آن چه در این مجموعه به آن اشاره خواهد شد بعضی ازبرنامه هایی است که در دهه فجر سال 90 از12 بهمن تا 22 بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی اجرا خواهد شد.

               کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی
 
                                             به نام مهربانترین
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی دارای 44 مرکز فرهنگی هنری ثابت 2 کتابخانه سیار روستایی و 3 کتابخانه پستی در سطح شهرها و روستاهای استان می باشد . این مراکز در اصل کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان هستند که درآنها بالغ بر چهار هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف و متنوع موجود است و به اعضا امانت داده می شودعلاوه برا ین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر از 39 فعالیت فرهنگی هنری و ادبی را دردستور کار خود دارد که مربیان مجرب در مراکز به صورت کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده به اجرای این فعالیتها می پردازند.فعالیتهایی که هدف از تمامی آنه در درجه اول پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان و کشف استعدادهای آنان و انتقال ارزشهای والای انسانی و اسلامی می باشد .مبنا ی کار مربیان کانون آموزش غیر مستقیم است و مربیان با استفاده از منابع موجود درمراکز که مهم ترین آنها کتاب ها هستند و نیز سایر ملزومات و وسایل سمعی و بصری در راستای دستیابی به اهداف فوق تلاش می نماید.
 
هم زمان با ایام الله دهه فجر و برگزاری مراسم سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، کمیته کودک و نوجوان استان مرکزی نیز به اجرای برنامه های خاص در این ارتباط در سطح استان می پردازد.
آن چه در این مجموعه به آن اشاره خواهد شد بعضی ازبرنامه هایی است که در دهه فجر سال 90 از12 بهمن تا 22 بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی اجرا خواهد شد.
 
 
برگزاری نمایشگاه آثار اعضاء
1-   کلیه مراکز فرهنگی هنری استان از 12 تا 22 بهمن در این نمایشگاه کلیه آثار اعضا در زمینه های فرهنگی هنری ادبی در قالب نمایشگاه  به نمایش گذاشته می شودو از مدارس جهت بازدید از این نمایشگاهها دعوت به عمل می آید.این نمایشگاه در اراک در مرکز شماره 4 واقع در پارک امیرکبیر به مناسبت سی و سومین سال پیروزی انقلاب به مدت سی و سه روز دابر می باشد و کلیه فعالیتهای فرهنگی هنری و ادبی اعضا به نمایش گذاشته شده است همچنین ماکتهایی از راهپیمایی مردم در اوایل انقلاب توسط بچه ها تهیه و در معرض دید عموم می باشد.نمایشگاه مرکز شماره 4 اراک از تاریخ 5/11/90 تا 21/11/90 به مناسبت سی و سومین سال پیروزی انقلاب کار خود را آغاز نموده است.و بازدید برای عموم آزاد است.
 
 
برگزاری مراسم جشن انقلاب
جشن انقلاب در این جشن برنامه های متنوعی شامل سرود ، مسابقه ، بیان خاطرات دوران انقلاب از زبان بزرگترها ، معرفی روزهای انقلاب و...  اجرا میشود و در اراک در تاریخ 20/11/90 جشن بزرگ انقلاب با حضور مدارس برگزار خواهد شد. این جشن در اراک در محل پارک آزادی سالن سینمای کانون با حضور دانش آموزان و والدین برگزار خواهد شد.
 
گلباران بیت امام
 گلباران بیت حضرت امام ره  توسط اعضای  کانون شهرستان شماره یک و دو خمین  در تاریخ 15/11/90 برگزار خواهد شد..
 
برگزاری مسابقه روز های خوب خدا
در این مسابقه جزوه ای از طرف واحد فرهنگی تهیه میشود و توسط کتابخانه سیار روستایی به روستاها برده  شده و اعضادر این مسابقه شرکت می کنند
 
برگزاری مراسم عصر شعر
2- مراسم عصر شعر یک قدم تا بهار در تاریخ 27/11/90 در محل مجتمع کانون واقع در پارک آزادی  اعضای فعال  آفرینشهای ادبی گردهم آمده و به خوانش آثار و نوشته های خود در زمینه انقلاب می پردازند.در این فعالیت مربیان از روشهای مختلف برای جذاب تر و اثر بخش تر شدن آن استفاده می کنند اعضا با هدایت مربی به درست خوانی اشعار انقلابی می پردازند . این شعرها راگاه مربی از کتابهای شعر مختلف که در مرکز هستند یک جا جمع آوری کرده و به صورت یک مجموعه از آن کپی تهیه می کند مثل شعر کتاب انقلاب ، شعر گل گل از کتاب آب و مهتلب به مناسبت ورود حضرت امام خمینی و....
 
برگزاری مراسم گلباران مزار شهدا
مراسم زیارت و گلباران مزار شهدا با حضور پرسنل و اعضای کمیته کودک و نوجوان همچنین حضور اعضا در تاریخ 13/11/90 برگزار خواهد شد.
 
 
 
آذین بندی
 
فضا سازی و آذین بندی 44مرکز فرهنگی هنری استان متناسب با ایام دهه فجر صورت می گیرد.
 
معرفی سرزمین
درقالب  این  فعالیت کشورهای ترکیه ، عراق و دهکده نوفل لوشاتو فرانسه به جهت تبعید حضرت امام خمینی ره به این کشورها به اعضای مراکز از تاریخ 12/11/90 لغایت 22/11/90 در 44 مرکز فرهنگی هنری استان معرفی می گردد .این فعالیت به صورت طرح های دیواری و یا معرفی حضوری و با استفاده از روشهای جذاب و خلاقانه ، مربیان به معنی کشورها و شهر هایی می پردازند که به نوعی در کتاب انقلاب ایران ردپایی از آنها وجود دارد.مثل که کشورهایی که حضرت امام به آنها تبعید شدند معرفی دهکده نوفل لوشاتو و...
 
 
 
نمایش فیلم
 
پخش فیلم های کودک و نوجوان و فیلمهای انیمیشن تولید خود اعضا و مربیان کانون برای دانش آموزان از تاریخ 12/11/90 لغایت 22/11/90 از جمله برنامه های این دهه در 44 مرکز فرهنگی هنری استان  می باشد.هدف از اجرای این فیلم ها مثل ماهی سیاه کوچولو تشریح ارزشهای انقلاب اسلامی برای بچه ها می باشد.
 
معرفی کتاب
 
در مراکز کانون استان مرکزی حدود 100 عنوان کتاب درخصوص تاریخ انقلاب اسلامی ایران و ابعاد آن موجود می باشد و این کتابها به صورت طرحهای دیواری و یا معرفی حضوری انجام می گیرد.
معرفی کتابهای خاطرات بچه های انقلاب ، مهربان مثل مسیح برای کودکان وحدیث بیداری، برداشتهایی از سیره امام ره از تاریخ 12/11/90 لغایت 22/11/90 برای نوجوانان در 44 مرکز فرهنگی هنری استان برگزار خواهد شد.
 
راهپیمایی
حضو ر  اعضا و مربیان در راهپیمایی 22 بهمن12- مراسم مشاعره اشعار امام خمینی (ره ) درتاریخ 24/11/90 با حضور مربیان مراکز فرهنگی هنری استان در محل مجتمع کانون واقع در پارک آزادی .
 
 
-معرفی شخصیت
معرفی شخصیت حضرت امام خمینی ره به عنوان رهبر کبیر انقلاب و شهدای انقلاب به منظور ارایه الگوی مناسب به اعضا.در 44 مرکز فرهنگی هنری استان از تاریخ 12/11/90 لغایت 22/11/90 در اکثر موارد در این معرفی ها مربیان به گونه ای عمل می کنند که اعضا امکان مقایسه و ارزیابی را داشته باشند .
 
 همکاری با کمیسیون امور بانوان در برگزاری جشن انقلا در تاریخ
 17 /11/ 90 در اراک
 
 
  اجرای نمایش عروسکی  شاد و موزیکال در روستاهای تحت پوشش کتابخانه سیار روستایی از 12/11/90 لغایت 21/11/90 بازدید اعضای کتابخانه سیار روستایی از مراکز فرهنگی هنری اراک
 
 
 
جشن بزرگ انفجار نور به منظور گرامیداشت یادو خاطر ه شهدای انقلاب توسط مرکز فرهنگی هنری ساوه در تاریخ 19/11/90 ساعت 10 الی 12 سالن اجتماعات هلال احمر شهرستان ساوه
 
 
 
 
دعوت از رزمندگان دفاع مقدس و بیان خاطرات آنها با همکاری پایگاه مقاومت حمزه سیدالشهدای روستا در تاریخ 19/11/90 در مرکز فرهنگی هنری قالهر
 
 
 
 
 
 
برگزاری جشنواره قرآنی
 در مرکز فرهنگی هنری شماره یک تفرش در دو گروه خواهران و برادران در تاریخ 12/11/90 لغایت 18/11/90
 
 
فعالیت تحقیقی:
 در این فعالیت مربی موضوعات را مشخص کرده و اعضا را به سمت منابع موجود در مرکز هدایت می کند اعضا ضمن مطالعه در این منابع و انجام سایر مطالعات تکمیلی با رعایت کلیه اصول تحت نظارت مربی به تدوین و ارایه گزارش پایانی خود می پردازد . این فعالیت برای گروههای سنی دو ه ( راهنمایی و دبیرستان) در نظر گرفته شده و گاه به شکل گروهی و یا رقابتی درمرکز سازماندهی می شود و اکثرا نتیجه کارها به صورت نمایشگاهی در پایان بهمن در معرض دید دیگر اعضا و خانواده ها و مدارس قرار می گیرد.
 
 
 
 
قصه گویی :
در این فعالیت اعضابا شنیدن قصه ها از زبان مربی در خیال خود به آرزوها سفر می کنند پا به پای مردم در آن روزها در تظاهرات شرکت می کنند ، شعار مرگ بر شاه سر می دهند ....و مربی قصه می گویدقصه مهربان مثل مسیح که در باره روزهای اقامت حضرت امام در نوفل لوشاتو است قصه شاه مقوایی و قصه های دیگر. این فعالیت از 12/11/90 لغایت 21/11/90 در مراکز برگزار حواهد شد.
 
 
 
 
مسابقه:
 
 هر ساله به مناسیت فرارسیدن ایام خجسته بهمن مسابقات مختلفی در مراکز کانون برگزار می شود در ایام روزهای پیروزی انقلاب مسابقات فرهنگی هنری ادبی برگزار می شود به این صورت که تعدادی ازکتابهای خاص مشخص می شوند مثل امام آمد ، شاه رفت ،زیر بار ستم زندگی نمی کنیم ، روح الله از تولد تا تبعید و...اعضا داوطلب ثبت نام نموده و به مطالعه این کتابها پرداخته و در حین مطالعه به سوالاتی که توسط مربیان طرح شده پاسخ می دهند . مسابقات دیگر از جمله نشریه نگاری ، ماکت سازی ، کتاب سازی و... نیز بر حسب نیاز در مراکز اجرا می شود.
 
 
 
 
 کاردستی:
 
 کاردستی های زیبا و متنوع یکی دیگر از دستاوردهای یکی دیگر از دستاوردهای فعالیتهای مربیان با اعضا به این مناسبت خاص میباشد در مراکز فرهنگی هنری استان در این ایام اعضا با همراهی مربیان به ساخت کارت پستال ، لاله های سرخ کاغذی که نشان خون شهیذان است می پردازند هم چنین ماکت هایی که در آن ها صف بی نهایت تظاهر کنندگان در مقابل سربازان رژیم به نمایش گذاشته شده است.
 صدای آبشار در دهه فجر
درتاریخ ۱۶/۱۱/۹۰ عصر شعری با عنوان صدای آبشار در مرکز شازندبرگزار میشود با حضور اعضای ادبی مرکز شازند .آستانه و مهاجرانو کارشناس ادبی استان سرکار خانم کوچکی . اعضا در این محفل گرم و دوستانه باهم آشنا میشوند - اشعار زیبایشان را میخوانند و از صدای دلنشین هم لذت میبرند
 
 
اینها برنامه های شاخصی است که در مراکز فرهنگی هنری استان برگزار خواهد شد ودر کنار آن کلیه فعالیتهای نقاشی ، سفالگری ] نمایش عروسکی ، نمایش خلاق ، کارگاههای ادبی ، کاردستی و تهیه کارت پستال ، قصه گویی
اجرای سرودهای انقلابی ، بازی و سرگرمی ، دعوت از خانواده های شهدا در مراکز و.... از دیگر برنامه های این روز ها می باشد.
 
 
 
 
 
 
از آ ن جا که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی مسوولیت کمیته کودک و نوحوان استان را به عهده دارد طی جلسه ای که در سازمان برگزار شد سازمانهای زیر مجموعه برنامه های خود را ارایه داند که به شرح زیر می باشد:
 
اداره کل آموزش و پروش
 
1-   برنامه ریز ی برای برپایی جشنها و نمایشگاه های شهرستانی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران
2-   درخواست اجرای سرود نمادین 1357 نفری توسط دانش آموزان
3-   ارسال عناوین ایاما.. دهه فجر به مناطق
4- مراسم میهمانی لاله ها با حضور دانش آموزان درتاریخ 13/11/90
5- مراسم میهمانی لاله ها با حضور دانش آموزان اعضای تشکل هایپیشتازان و فرزانگان در تاریخ 13/11/90
6- مراسم محفل انسبا قرآن هم زمان با سراسر کشور تحت عنوان ( 5000 محفل انس با قرآن در 5000مدرسه) روز 16/11/90
7- جشنواره طبخ غذای سنتی و ایرانی با حضور اعضای تشکل فرزانگان دوره های راهنمایی و متوسطه در تاریخ 17/11/90
8-   اجرای ویژه برنامه نماز یاوران
9-   اجرای مسابقات ورزشی به مناسبت دهه فجر بین همکاران فرهنگی و دانش آموزان
10-برگزاری همایش ادبی شعر ( امام و انقلاب ) ویژه همکاران و دانش آموزان شاعر روز پنج شنبه 20/11/90 در کانون امام خمینی (ره ) اراک
11- اجرای مسابقات قرآن فرهنگیان
 
 
 اداره کل بهزیستی استان مرکزی
 
افتتاح پایگاه سلامت اجتماعی در شهرستان کمیجان
افتتاح پایگاه سلامت اجتماعی در پارک شهدای گمنام
مرکز سلامت روان محلی آرامش در دلیجان
افتتاح پایگاه سلامت روان میرگان در ساوه
مراسم ازدواج فرزندان در خانه فرزندان
بازدید از بیت امام بازدید از نمایشگاه در خانه فرزندان
افتتاح 52 واحد مسکونی در دلیجان
افتتاح 650 واحد مسکونی   بهزیستس استان
افتتاح واحد های مسکونی مدد جویی در خمین
افتتاح مسکن مدد جویان 22 واحددر خنداب
افتتاح گروه همیار در کمیجان
کلینیک ترک اعتیاد بشارت در دلیجان
کلنگ زنی احداث 10 واحدی مسکن مهر شهر زاویه
تحویل مسکن 4 واحدی مددجویان در زرندیه
افتتاح پروژه های طرح نهضت مسکن معلولین و زنان سرپرست خانواردر زرندیه
 
مرکز سلامت روان محلی بشارت در دلیجان
افتتاح کلینیک مدد کاری عماد در دلیجان
افتتاح مهد های کودک شهری و روستایی جدید التاسیس
 
 
لازم به ذکر است که کمیته امداد استان و صدا سیما تابه حال برنامه های خود را ارایه نداده است.
 
 
 
                                                                        
                                                                                 ومن الله توفیق
                           روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی