مدیر عامل کانون: 13 رمان نوجوان امروز به مرحله نهایی کتاب سال راه یافته بود

در حالی که رمان صوفی و چراغ جادو به عنوان یکی از آثار شایسته تقدیر جایزه کتاب سال ایران معرفی شد مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد که از میان 16 اثر راه یافته به بخش نهایی حوزه کودک و نوجوان این جایزه 13 اثر آن از مجموعه رمان‌ نوجوان امروز بوده است.

به گزارش روابط عمومی کانون، رمان صوفی و چراغ جادو اثر ابراهیم حسن‌بیگی تنها اثر بخش کودک ونوجوان نوزدهمین دوره‌ی این جایزه بود که در میان آثار شایسته تقدیر قرار گرفت.
سید صادق رضایی مدیر عامل کانون در همین حال در ششمین نشست نویسندگان طرح رمان نوجوان امروز در جزیره‌ قشم با اشاره به موفقیت این طرح افزود: همه‌ی این برنامه‌ها و این طرح از 15 سال پیش مورد مطالعه قرار گرفته و ضرورت آن احساس شده بود امروزکارشناسان، مربیان و اعضای تمام کشور رمان‌ها را می‌خوانند و برای ما نقد می‌فرستند.
وی تصریح کرد اگرچه ممکن است ما به همه‌ی نیازهای دختران و پسران ایرانی واقف نباشیم اما در بخش ادبی از خواسته‌های آنان مطلع هستیم.
مدیر عامل کانون طرح رمان نوجوان امروز را به قطاری تشبیه کرد که درهر ایستگاه هیچ کسی پیاده نمی‌شود بلکه دیگران را نیز با خود همراه می‌کند.
رضایی با بیان این مساله که جمعیت مخاطبان ما بالای 12 میلیون نفر است عنوان داشت که کانون دارای هزار فضای فرهنگی و آموزشی است که مربیان این مراکز می‌توانند با روش‌های مختلفی آثار منتشر شده در قالب طرح رمان نوجوان امروز را به بچه‌ها معرفی کنند.
مدیرعامل کانون با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین جلساتی برای نویسندگان رمان گفت تا کنون این تعداد نویسنده دور هم جمع نشده‌اند و به‌واقع این که نویسنده‌ای اثرش را پیش از چاپ برای دیگران بخواند شجاعت می‌خواهد و برای کانون هم برگزاری این نشست‌ها ارزشمند است و جزء سرمایه‌های کانون به شمار می‌رود.
رضایی در ادامه این نشست عنوان داشت که ما در عرصه‌ی رمان به وعده خود عمل کردیم. در عرصه‌ی نمایشنامه هم در حال پیگیری هستیم تا 10 اثر را تا کمتر از 6 ماه آینده منتشر کنیم همچنین در عرصه‌ی سینمای کودک هم کارهایی در دست اقدام است که به زودی آن را  به اطلاع عموم خواهیم رساند.
 مدیرعامل کانون باردیگر با تاکید بر این که  که به وعده‌های خود برای پرداخت هدیه به رمان‌هایی که در قالب این طرح منتشر می‌شوند و در جشنواره‌های مختلف جایزه می‌گیرند عمل خواهد کرد  افزود: رمان نوجوان امروز مشکل اعتبار ندارد و همچنان رمان‌هایی با جنبه های مختلف علمی، تخیلی، طنز و ... از حمایت کانون برخوردار خواهند شد.
رضایی مطالبه‌ی دیگر اعضای نوجوان کانون را انتشار کتاب‌های سری دانست و از نویسندگان خواست تا در این عرصه وارد شوند و رمان‌های دنباله‌دار بنویسند.
مدیر عامل کانون در این زمینه تاکید کرد که به دنبال این هستیم که در سال 5 مجموعه کتاب دست کم 15 جلدی برای  مخاطبان منتشر کنیم و این شدنی است.
گفتنی است در این جلسه چند نویسنده از جمله فرهاد حسن زاده نویسنده‌ی کودک و نوجوان، یک فصل از طرح رمان جدید خود با عنوان «ایستگاه 7» ـ که در یکی از محله‌های آبادان اتفاق می‌افتد ـ را خواندند و دیگر نویسندگان حاضر این آثار را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
در این نشست‌ها علاوه بر طرح مشکلات موجود، نویسندگان این امکان را دارند که قبل از چاپ، آثارشان مورد نقد و بررسی سایر نویسندگان این گروه قرارگیرد.
در ابتدای این جلسه که در آن علاوه بر مدیرعامل، محسن فضلی مشاور فرهنگی مدیرعامل و علی گنج کریمی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل و سرپرست معاونت تولید نیزحضور داشتند، حمید رضا شاه‌آبادی مسوول طرح رمان نوجوان امروز در سخنانی گفت: پروژه رمان نوجوان امروز از آغاز تاکنون از حمایت مدیرعامل برخوردار بوده است و هرگاه به دلایلی مشکلاتی در ادامه‌ی پروژه به وجود آمده، با حمایت‌های وی این مشکلات مرتفع شده است.
در پایان مراسم افتتاحیه‌ی این  نشست فرانک اسدی کارشناس فرهنگی کانون استان هرمزگان از حضور فرهیختگان در این استان تشکر کرد و آنان را مایه‌ی افتخار و مباهات کانون این استان دانست.
 وی از اجرای طرح رمان نوجوان امروز تشکر کرد و گفت، برایم مهم بود که از طرف خودم و مربیان و اعضایی که از نتایج این طرح بهره‌مند می‌شوند، این تشکر را به شما ابلاغ کنم.
این نشست 4 روزه 18 بهمن در جزیره قشم آغاز شد و  تا 22 بهمن ماه ادامه می‌یابد.