مربی فقط با مطالعه یک گام از عضو جلوتر است

هاجر بابیانی، مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل در سال ۹۰ بعد از سالها تلاش و مربیگری توانست عنوان مربی نمونه کشور را به دست آورد. این مربی توانمند که هدایت کارگاه های  خوشنویسی و عکاسی مرکز شماره یک اردبیل را به عهده دارد، برای دستیابی به این عنوان مهم، که خود آن را نقطه عطفی در فعالیت یک مربی کانون معرفی می کند، مسیر موفقیت آمیز و همواره رو به رشدی را طی کرده است. حضور فعال در مسابقه تجربه های خلاق مربیان هنری و کسب مقام در این مسابقه، کسب مقام های مختلف در مسابقات خوشنویسی کانون و خارج از کانون در کنار تربیت و آموزش اعضایی موفق و صاحب رتبه در مسابقات او را شایسته کسب عنوان مربی نمونه کشور کرده است.
مطالعه مصاحبه این مربی دلنشین خواهد بود.
مصاحبه از حسین قربانزاده
مربی نمونه کشور شدن چه مرحله ای از فعالیت یک مربی کانون است؟
نمونه شدن نقطه ی عطف فعالیت های یک مربی در کانون است، درست مثل اینکه کسی نتیجه ی سالها تجربه و زحماتش را به ثبت رسانیده است.
 این مرحله چه حس و مشخصه ای دارد؟
مسلما حس خوشایندی است وقتی مربی می بیند زحماتش بی نتیجه نیستند انگیزه ی بیشتری برای فعالیت های کانون پیدا می کند و با روحیه ی بهتری وظایفش را انجام می دهد.
چه روندی برای نمونه شدن طی می شود، این روند ویژگی خاصی دارد؟
نمونه شدن چیزی است که مربی با گذشت سالها تجربه اندوزی و استفاده ی صحیح از تجربیات بدان می رسد البته این تجربیات طی تعاملی که مربی با بچه ها دارد میسر می گردد تعاملی دو سویه که طی آن مربی و کودک از یکدیگر خیلی چیزها یاد می گیرند.
با توجه به حرف های شما، آیا هر مربی نمونه است، یا ویژگی های تبدیل شدن به یک مربی نمونه را دارد؟
مربیانی که در کانون با بچه ها کار می کنند علاوه بر داشتن مهارت های کافی از روحیه ای لطیف برخوردارند و می توانند دنیای بی غل و غش آنان را به خوبی درک نمایند پس هر مربی کانون به نوبه ی خود ویژگی های تبدیل شدن به یک مربی نمونه را دارد.
کار با کودک را چگونه توصیف می کنید؟
ضمیر پاک کودک مانند صفحه ی سپید کاغذ است هر چه در آن بنگاریم همان را هم خواهیم خواند پس کار با او مسئولیت سنگینی است که دقت فراوان و حوصله ی بزرگ می طلبد.
کودک برای شما چه جایگاهی دارد؟
به عقیده ی من جایگاه یک کودک مهم تر وحساس تر از یک فرد بزرگسال است چرا که شخصیت او هنوز شکل نگرفته و این محیط و افراد پیرامون او هستند که چگونگی شخصیت آینده ی او را  رقم می زنند. من در تعامل با کودک سعی می کنم این نکته را همواره بیاد داشته باشم.
از دیدگاه یک مربی نمونه و فعال بفرمایید، برای شناخت استعدادها و بهره مندی از توانایی های بالقوه کودکان چه برنامه هایی پیاده کرده اید؟
سعی می کنم برنامه هایم را بر اساس آنچه از لابلای حرفها و رفتارشان در می یابم تنظیم کنم، خودم را جای کودک می گذارم و سعی می کنم بفهمم چه انتظاراتی از کارگاه و مربی دارند، از جمله: برنامه هایی که تحت عنوان “ تجربیات خلاق “ در سه بخش و طی سه سال پیاپی ارایه کردم که با استقبال و موافقت روبرو شد، بخش اول آن در مجموعه ای با عنوان “ تجربه های خلاق مربیان هنری کانون “ به چاپ رسیده و دو بخش دیگر آن نیز در دست چاپ می باشد.
آیا هر کودک امکان شکوفا کردن خلاقیت درونی اش را دارد؟
البته، به شرطی که زمینه ی مساعدی برایش فراهم باشد.
کانون در این راستا چه نقشی دارد؟
کانون نقش مهمی در این زمینه دارد، وقتی کودک وارد کانون می شود با فعالیت های متنوع فرهنگی، هنری روبروست. او می تواند هر کدام را که بیشتر با روحیه و استعدادهایش همخوانی دارد آزادانه انتخاب نماید و جهت درستی به استعدادهایش بدهد کودک در کانون برای زندگی و آینده ی خود مهارت آموزی و کار گروهی را تجربه می کند، در واقع کانون مسیر صحیح هدایت استعدادها و علایق کودک را به او نشان می دهد.
مربی چه نقشی می تواند ایفا کند؟
تاثیری که مربی بر کودک می گذارد انکار نا پذیر است. هر رفتار و هر جمله ی مربی می تواند تاثیر عمیقی بر کودک بگذارد و شخصیت او را سمت و سو دهد.
شما به عنوان یک مربی ارتقای سطح مربیگری را در چه می دانید؟
سطح مربیگری یک مربی ارتباط مستقیمی با سابقه و تجربه ی کاری او دارد که این تجربه نیز در کار با کودک حاصل می شود.
آیا یک مربی کانون باید بالفطره توان مربیگری داشته باشد یا هر کسی را می توان با آموزش مهارت های لازم تبدیل به مربی خوب کرد؟
تمام مربیانی که در کانون مربیگری می کنند برای این کار آموزش دیده و مهارت های لازم را کسب کرده اند، اما آنچه از آنان یک مربی کانونی ساخته صرفا این آموزش ها نیستند بلکه این داشتن روحیه  ای است که می توانند دنیای پاک و بی آلایش کودکان را در یابند و به آنان شادی و عشق را هدیه نمایند.
یک روز کاری مربی فرهنگی در مرکز چگونه سپری می شود؟
اکثر اوقات یک مربی هنری در کارگاه و در کنار بچه ها سپری می شود.
مطالعه در این میان چه نقشی دارد؟
کودکان و نوجوانان دوره ی ما از امکانات ارتباط جمعی گسترده ای برخوردارند و بالتبع به روزتر هستند، پس تنها چیزی که مربی را یک گام جلوتر از عضو قرار می دهد مطالعه و افزایش معلومات اوست.
خانم بابیانی چقدر به مطالعه می پردازید؟
در مرکز زمان زیادی برای مطالعه باقی نمی ماند ولی خارج از آن بیشتر فرصت مطالعه دارم.
در چه زمینه هایی؟
در اوقات فراغتم، انواع کتاب های شعر، شاهکار های ادبی و در زمینه ی هنری مربوط به خودم (خوشنویسی و بیشتر عکاسی ) مطالعه می کنم.
این گفته را قبول دارید که مربی در مطالعه کتاب همواره باید یک گام از عضو جلو باشد؟
البته مربی حتما باید یک گام جلوتر از عضو باشد و این یک گام همان مطالعه است.
این امتیاز چه تاثیری در ارتباط بین عضو و مربی دارد؟
وقتی عضو احساس کند که مربی به کارهایی که انجام می دهد تسلط کافی دارد، بیشتر مربی اش را قبول دارد و از او تاثیر می پذیرد.
نمونه شدن چه تاثیری در ادامه فعالیت شما خواهد داشت؟
انگیزه ام برای ادامه ی کار چندین برابر شده، چرا که می دانم با نمونه شدن مسئولیتم سنگین تر شده و سطح انتظارات بالا رفته است، بنا براین تمام تلاشم را خواهم کرد که این انتظارات را برآورده سازم.
یک خاطره و حرف آخر؟
تمام ساعاتی که در مرکز می گذرانم، چه تلخ و چه شیرین، برایم ارزشمند هستند . در آخر می خواهم از همه ی کسانی که مرا در این راه یاری کردند از جمله مدیریت محترم استان،کارشناس هنری و همه ی همکارانم در مرکز، تشکر کنم.