آشنایی با دست‌آوردهای فرهنگی مقاومت لبنان

گروهی 28 نفره از مسوولان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفر به لبنان با سفیر جمهوری اسلامی در این کشور دیدار کردند و پیرامون همکاری‌های فرهنگی ایران با لبنان به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این دیدار که در آن معاون فرهنگی و تعدادی از مدیران و کارشناسان کانون حضور داشتند، غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن ابراز خوشحالی از حضور هیأت کانون در این کشور و همچنین آغاز مشارکت کانون با مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی (عجل‌الله) گفت: طی دو سال گذشته شاهد جهش گسترده در روابط بین دو کشور بودیم که از این جمله می‌توان به انعقاد 32 توافق‌نامه، یادداشت تفاهم و برنامه‌ی اجرایی اشاره کرد که بخش عمده‌ای از این‌ها در حال اجرا و بخش دیگری از آن، جهت اتخاذ تصمیم نهایی در هیأت دولت در حال بررسی است.
وی افزود: برای نخستین‌بار در طول روابط دو کشور به تازگی اولین کمیته‌ی عالی همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران توسط معاون اول رییس جمهوری کشورمان و نخست وزیر لبنان تشکیل شدکه هم‌زمان با این نشست کمیته‌های پیگیری و کمیسیون مشترک نیز برگزار شد.
رکن‌آبادی در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به حضور دستگاه‌های مختلف در لبنان تصریح کرد: در همین راستا دستگاه یا وزارت‌خانه‌ای در ایران نیست که با دستگاه همسوی خود در لبنان ارتباط نداشته باشد؛ امروز نیز از حضور کانون در لبنان و همکاری با مؤسسه‌ی کشافه المهدی‌(عجل‌الله) بسیار خوشحالیم و آرزو میکنیم ضمن تعمیم این همکاری‌ها با طرف‌های دولتی،کلیه مدارس لبنان نیز تحت پوشش این برنامه‌ها قرار گیرند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور لبنان همچنین یادآور شد: در راستای گسترش برنامه‌های مشترک فرهنگی از 12 تیر سال جاری به مدت یک هفته، توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات و با پشتیبانی استانداری اصفهان، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار خواهد شد که فرصت خوبی است تا کانون نیز در این برنامه حضوری فعال داشته باشد و ما نیز آمادگی هرگونه مساعدت و حمایت را در راستای حضور کانون در این برنامه داریم .
وی در تشریح اقدامات انجام شده توسط سفارت ایران در لبنان نیز گفت: به‌منظور تسهیل در امر رفت و آمد مردم دو کشور و همچنین گسترش ارتباطات، از 12 بهمن 1390 هر ایرانی بدون نیاز به روادید می‌تواند تا یک ماه به کشور لبنان سفر کند، همچنین هر لبنانی نیز می‌تواند بدون روادید وارد کشور ما شود. این اولین قدمی است که برای عادی‌سازی همکاری‌های دو کشور برداشته شده که این امر نه‌ تنها برای گسترش مبادلات تجاری حایز اهمیت است، بلکه تداوم آن باعث گسترش تبادلات فرهنگی نیز خواهد شد.
رکن‌آبادی در ادامه خواستار حضور دانش‌آموزان ایرانی تحت عنوان اردوی "راهیان قدس" در مناطق جنوبی لبنان شد و بیان کرد: این کار در سال گذشته با موافقت رییس‌جمهوری و همکاری وزارت علوم کلید خورد و بر همین اساس حدود 2هزار و 500 نفر از اساتید و هیأت‌های علمی دانشگاه به اتفاق خانواده‌های خود به لبنان سفر کردند که این برنامه نیز باعث آشنایی بیشتر این عزیزان با فعالیت‌های گسترده مقاومت شد و در همین راستا نیز با آغاز تعطیلات دانشگاه‌ها، تعداد زیادی از پزشکان کشور به لبنان سفر خواهند کرد.
سفیر ایران بیان داشت: کانون نیز لازم است بر روی بخش‌های دانش‌آموزی سرمایه‌گذاری کرده، در جهت اعزام دانش‌آموزان و اعضای خود به این کشور اقدام نماید، ما نیز در جهت نیل به اهداف، هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.
رکن‌آبادی بیان کرد: همکاری‌های مشترک بین کانون و مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی کاملاً مورد تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران است.
وی در خصوص اقدامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش فعالیت‌های فرهنگی نیز تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای ما بحث گسترش زبان فارسی در مقاطع دبیرستان و دانشگاه است که با همکاری طرف‌های لبنانی، به‌یاری خداوند متعال برخی از دانشگاه‌های لبنان طی سال تحصیلی جدید رشته ادبیات زبان فارسی را تدریس خواهند کرد. هم‌زمان با این فعالیت برخی از مدارس متوسطه لبنان نیز به صورت اختیاری زبان فارسی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند که در این زمینه نیز نیازمند کار و تلاش بیشتری هستیم.
در ادامه این دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن خاص نامیدن فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: با توجه به اشتراکاتی که بین مردم دو کشور وجود دارد، بر این باور هستیم که فعالیت‌های کانون نیز که تاکنون جای آن در لبنان خالی بوده است، مورد استقبال مردم این کشور قرار گیرد و امیدواریم سفر این هیأت، مقدمه‌ای برای عملی کردن و عملیاتی شدن این مساله (که نیاز ضروری دانش‌آموزان و خانواده‌های لبنانی است) باشد.
غضنفر رکن‌آبادی خود را یک عضو قدیمی کانون دانست و بیان کرد: سابقه‌ی آشنایی من با کانون به سال 1355 و عضویت در کانون شهرستان قم باز می‌گردد که طی آن یکی از زیباترین خاطراتم با اعزام اعضا به اردوی اراک شکل گرفت.
ایشان فعالیت‌های کانون را هم‌سو با ارزش‌های انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: کانون می‌تواند در لبنان کارها و برنامه‌های زیادی اجرا کند که اولین و مهم‌ترین این کارها را می‌توان به آشنایی نسل جدید انقلاب با دست‌آوردهای عظیم فرهنگی مقاومت از طریق برگزاری اردوی "راهیان قدس" دانست.
در ابتدای این دیدار ناصر ضرابی مشاور مدیرعامل و دبیر مجمع همکاری‌های فرهنگی کانون، طی سخنانی حضور هیأتی از معاونان، مشاوران، مدیران و کارشناسان کانون در لبنان را در راستای برنامه‌ای دانست که از سال 1385 به درخواست مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی آغاز شده و حاصل آن انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین دو دستگاه طی دو سال گذشته است.
ضرابی بیان داشت: در همین راستا کانون به همراه جمعیت دفاع از ملت فلسطین و مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی یک همکاری سه جانبه را آغاز کرده است که حاصل آن ما را به یک توافق‌نامه شامل اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رساند که از جمله‌ی آن می‌توان به راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار اشاره کرد.
وی اظهار کرد: حضور 50 درصد از مدیران و معاونان کانون در لبنان نیز در راستای عملی کردن این تفاهم‌نامه و به منظور آشنایی بیشتر کانون با فعالیت‌ها و زیرساخت‌های مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی انجام پذیرفت.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به لبنان و دیدار با سفیر ایران در معرفی کانون گفت: در حال حاضرکانون دارای نزدیک به 870 مرکز فرهنگی هنری در کشور است که طی آن حدود 600هزار کودک و نوجوان ضمن عضویت در این مراکز از فعالیت‌های چهل‌گانه کانون استفاده می‌کنند.
وی با مهم دانستن فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی در لبنان تصریح کرد: تشکیلات فرهنگی مقاومت می‌بایست از هم‌اکنون برای 10 سال آینده برنامه‌ریزی کند.
معاون فرهنگی کانون یکی از نیازهای مهم مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی را نیازهای سخت‌افزاری دانست و یادآور شد: می‌بایست به کمک شهرداری‌های مناطق مختلف و برخی دیگر از دستگاه‌ها نیازهای سخت‌افزاری برطرف شود.
وی مهم‌ترین خدمات کانون را مربوط به حوزه‌ی نرم‌افزاری دانست و اضافه کرد: کانون می‌تواند با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و همچنین ارایه راه‌کارها، طرح‌ها و ایده‌های مختلف با مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی همکاری کند.
آدوسی تاکید کرد: کانون این آمادگی را دارد که به صورت مشترک و سفارشی در زمینه‌ی تولید فیلم، چاپ کتاب و... با این مؤسسه همکاری کند. در حوزه‌ی آموزش نیز پیشنهاد می‌شود کارگاه‌هایی در لبنان برگزار شود تا از این طریق بتوانیم دانش و دست‌آوردهای خود را به دوستان لبنانی خود منتقل کنیم.
معاون فرهنگی کانون در تشریح فعالیت‌های برون مرزی کانون نیز گفت: در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سالانه با بیش از 10 کشور دنیا برنامه‌های مشترک هفته‌ی دوستی را برگزار می‌کند.
وی گفت: این آمادگی را داریم که با اعزام گروه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی و همچنین آموزش مربیان مؤسسه‌ی کشافه‌المهدی، به صورت مشترک برای مردم این کشور برنامه اجرا کنیم.
آدوسی در پایان بیان کرد: کانون زبان ایران نیز به عنوان بخشی از تشکیلات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران در حال حاضر 6 زبان مختلف انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی، اسپانیایی، عربی و فارسی را تدریس می‌کند که می‌توان در قالب این تفاهم‌نامه به آموزش زبان فارسی در لبنان نیز پرداخت.