هفت تیرهای چوبی در خاطرات کودکی چند نسل ماندگار شده است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی به مناسبت درگذشت شاپور قریب کارگردان شهیر سینمای ایران، از خالق اثر ماندگار هفت‌تیرهای چوبی تجلیل کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در این پیام مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ی آن هنرمند مطرح سینما و جامعه‌ی هنری ایران ابراز داشته  و از شاپور قریب به عنوان کارگردانی یاد کرده است که با خلق فیلم "هفت‌تیرهای چوبی" هنوز هم خاطرات ماندگاری از دنیای کودکی را برای نسل‌های پی در پی کودک ونوجوان به ارمغان می‌آورد و کودکان امروز نیز مانند پدران و مادران‌شان با این اثر، طعم زندگی را تجربه ‌می‌کنند.
وی در بخش دیگری از این پیام آورده است که آسمان سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بلکه سینمای ایران، هم‌واره به ستارگان هنرمندی چون شاپور قریب مزین است و او اگرچه اکنون در میان ما نیست اما ما با آثارسینمایی ماندگارش همیشه با او هستیم.
شاپور قریب روز 16 خرداد 1391 پس از طی یک دوره بیماری در تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.
این کارگردان شهیر سینمای ایران در کارنامه‌ی هنری خود چند اثر ویژه برای کودکان و نوجوانان و کانون نیز ساخته است.
او در سال 1353 فیلم کوتاه داستانی "حسنی" را به مدت 33 دقیقه در کانون کارگردانی کرد و یک سال بعد دست به ساخت فیلم شاخص هفت‌تیرهای چوبی زد.
این فیلم 48 دقیقه‌ای روایت قصه زندگی ساده بچه‌های ایستگاه قطاری است در شمال کشور که روزها را به بازی و مدرسه رفتن می گذرانند و شب‌ها با قصه‌های گرم و پرکشش مادربزرگ به خواب می‌روند تا این که تلویزیون به این ایستگاه کوچک می‌آید.هفت‌تیرهای چوبی از جمله آثار شاخصی بود که در سال‌های میانی و پایانی دهه 50 و دهه 60 در کتاب‌خانه‌های کانون سراسر ایران با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و در همه‌ی این سال‌ها چندین نسل از بچه‌های ایرانی به تماشای این اثر دیدنی سینمای کودک نشسته‌اند.
این فیلم دو جایزه‌ی اول هیات داوران نوجوانان و هیات داوران کودکان در اولین جشنواره‌ی جهانی فیلم‌های کودکان و نوجوانان لوزان سوییس را در سال 1977 نیز به دست آورد.
او در سال 1356 نیز فیلم سه ماه تعطیلی را برای کانون کارگردانی کرد.
قریب پس از آن در سال 1364یک فیلم دیگر نیز برای کانون با عنوان "زنگ انشا" به مدت 41 دقیقه ساخت.
بر اساس این گزارش امور سینمایی کانون به زودی فیلم "هفت‌تیرهای چوبی" شاپور قریب را در قالب مجموعه‌ی جدیدی با عنوان یادگار کودکی تکثیر و به مراکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون ارایه می‌کند.
روابط عمومی و امور بین‌الملل همچنین امور سینمایی کانون نیز ضایعه‌ی درگذشت شاپور قریب کارگردان مطرح سینمای ایران را به خانواده‌ی ایشان و جامعه‌ی سینمایی و تمامی اعضا و مربیان کانون سراسر کشور تسلیت می‌گویند.