کانون؛ مرکزی برای "ترویج و پژوهش قصه‌های ایرانی" تاسیس کرد

فعالیت‌های مرکز جدیدی با عنوان "ترویج و پژوهش قصه‌های ایرانی" با انتصاب علی خانجانی به سمت کارشناس مسوول این مرکز وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ‌صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مرکز خاص بر اساس حکم صادر شده توسط سید صادق رضایی مدیرعامل کانون راه اندازی شده است تا زمینه‌ای را برای معرفی قصه‌های ایرانی فراهم آورده و با گرد‌‌آوری روایت‌های مختلف آن‌ها از نقاط دور و نزدیک، نقش و اهمیت ایران زمین و تاثیر فرهنگ این خطه را در ادبیات شفاهی جهان یادآور شود.
مدیرعامل کانون در مقدمه‌ی این حکم به جایگاه خوب و ارزشمندی که در پاسداری از سنت الهی قصه‌گویی و رونق این هنر اصیل به فضل خدا و همت دست‌اندرکاران کانون به دست آمده، تاکید کرده و گفته است که باید با ایجاد این مرکز ویژه در عرصه‌ی قصه‌پژوهی و شناسایی و ترویج قصه‌های این مرز و بوم نیز تلاشی جدی و مبتنی بر اصول علمی داشته باشیم.
رضایی در این حکم علی خانجانی را که از بنیان‌گذاران جشنواره‌های قصه‌گویی و از دست‌اندرکاران اصلی برگزاری این جشنواره طی 15 سال گذشته بوده است به عنوان مشاور فرهنگی مدیرعامل در امور قصه و قصه‌گویی و کارشناس مسوول مرکز ترویج و پژوهش قصه‌های ایرانی منصوب کرده است.
وی از کارشناس مسوول مرکز ترویج و پژوهش قصه‌های ایرانی خواسته است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کانون و دانش و علاقه همکاران توانمند و نیز استفاده از اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران برون سازمانی این عرصه و با عنایت به یافته‌های جهانی در این حوزه نسبت به تحقق اهداف این مرکز تلاش کند.
در همین حکم فراهم‌کردن زمینه‌ی لازم و برنامه‌ریزی دقیق برای تهیه و تدوین اولین دائره‌المعارف قصه‌های ایرانی در یک دوره پنج ساله، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی و راویان و پژوهش‌گران آن‌ها، تشکیل کتاب‌خانه تخصصی برای در اختیار داشتن کتاب‌های ایرانی و غیر ایرانی با موضوع قصه‌گویی از جمله اهداف تعیین شده توسط مدیرعامل کانون برای مرکز جدید "ترویج و پژوهش قصه‌های ایرانی" است.
در این حکم همچنین بسترسازی برای تبادل نظر و هم‌اندیشی قصه‌گویان و صاحب‌نظران ایرانی با همتایان خارجی و آماده‌سازی کتاب‌ها و نشریه‌های مرتبط با قصه‌گویی و قصه‌پژوهی برای چاپ و نیز ترجمه کتاب‌ها و نشریه‌های بین‌المللی در این خصوص از دیگر اهدافی برشمرده شده است که کارشناس مسوول منصوب شده باید برای تحقق آن کوشش کند.
علی خانجانی نویسنده چندین عنوان کتاب در حوزه‌ی قصه‌ و قصه‌گویی است که یک عنوان از آن با نام هنر قصه‌گویی سال 1390 در حاشیه‌ی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در ارومیه رونمایی شد.
آخرین سمت وی کارشناس مسوولی معاونت فرهنگی کانون بود و او در بیش از 25 سال گذشته مسوولیت‌های مختلفی مانند مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون را نیز بر عهده داشته است.