مدیرعامل کانون: میزان مطالعه‌ی کودکان ایرانی از بزرگ‌سالان بیشتر است

میزان مطالعه‌ی کتاب در میان کودکان و نوجوانان در ایران به مراتب بیشتر از بزرگ‌سالان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در نشستی رسانه‌ای با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در تهران این مطلب را در آستانه‌ی برگزاری بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: تنها در کانون سراسر کشور طی سال 1390 و شش ماهه‌ی سال جاری نزدیک به 5 میلیون و چهارصد هزار جلد کتاب توسط اعضای کانون به امانت گرفته شده است و اگر آمار مطالعه‌ی کودکان در مدارس، مساجد، فرهنگ‌سراها و کتاب‌خانه‌های عمومی را نیز بر این آمار اضافه کنیم می‌توانیم ادعا کنیم بچه‌ها بیش از بزرگ‌ترها کتاب می‌خوانند.
در تکمیل این اطلاعات محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون توضیح داد که علاوه بر این عدد، 21 میلیون نفر(نفر، برنامه) کودک و نوجوان در مراکز کانون نیز در فعالیت‌های مرتبط با کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اند.
وی گفت که تنها در یک مرکز کانون در یکی از استان‌های شمالی کودکان و نوجوانان 6 هزار جلد کتاب را مطالعه کرده‌اند و برای آن نقاشی کشیده‌اند و یک کودک عضو همین مرکز به تنهایی 300 جلد کتاب خوانده و برای آن نقاشی ترسیم کرده است.
در ادامه‌ی این نشست مدیرعامل کانون این آمار قابل توجه را نشان‌گر میل و اشتیاق کودکان و نوجوانان ایرانی به مطالعه دانست و توضیح داد که کانون با طراحی برنامه‌های ویژه‌ و شیوه‌های خاص خود تلاش می‌کند تا کودکان را بیش از پیش به مطالعه و صرف زمان بیشتری برای تعمق در کتاب علاقه‌مند سازد.
رضایی در همین حال به حوزه‌ی تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان نیز اشاره کرد و گفت که این اشتیاق در صورتی ادامه پیدا می‌کند که نویسندگان ما با زبان و نیازهای مخاطبان آثارشان آشنا باشند چرا که کودک اگر از کتابی خوشش نیاید بدون هیچ رودربایستی آن را کنار می‌گذارد و به کارهای مورد علاقه‌اش می‌پردازد.
وی از انتشار مجموعه‌ی "رمان‌ نوجوان امروز"، مجموعه "کتاب‌های خودمان" و اجرای برنامه‌ی نقد آثار نویسندگان و شاعران با عنوان "دو پنجره" به عنوان برخی از برنامه‌های کانون برای ترویج فرهنگ مطالعه و نشر و نقد کتاب‌های مناسب برای مخاطبان یاد کرد.
مدیرعامل کانون از دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای پرورش کودکان و نوجوانانی خرد ورز نیز سخن گفت و یادآور شد که کانون از چندین سال پیش طرح "گام به گام تا اندیشه" را در مراکز خود با هدف آموزش تفکر فلسفی به مخاطبان اجرا می‌کند و به تازگی  4 عنوان کتاب نیز در همین زمینه منتشر کرده است.
رضایی در این جلسه از رونمایی کتاب‌های چاپ اول کانون (منتشر شده در 6 ماهه‌ی نخست سال) در روزهای پایانی بیستمین دوره هفته کتاب نیز خبر داد و افزود: در آن جلسه از مولفان و هنرمندان خالق کتاب‌های کانون که در جشنواره‌ها و مسابقه‌های ادبی موفق به دریافت جایزه شده‌اند با اهدای جوایزی تجلیل خواهد شد.
در این جلسه که صبح روز 9 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون استان تهران برگزار شد، محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون توسعه‌ی فرهنگ کتاب‌خوانی را لازمه‌ی توسعه‌ی همه جانبه در کشور دانست و گفت که روش‌های کانون، انگیزه به مطالعه در میان کودکان را افزایش می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد که در بیش از 870 مرکز کانون در سراسر کشور بیش از 8 میلیون و پانصد هزار جلد کتاب در 12 هزار و پانصد عنوان وجود دارد.
خرید 6 میلیون تومان کتاب از ناشران، برگزاری 42 دوره‌ی آموزشی برای مربیان کانون، حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع کتاب و اجرای نمایش‌های حرفه‌ای عروسکی برگرفته از کتاب از جمله فعالیت‌هایی است که در گزارش معاون فرهنگی کانون به آن اشاره شد.
آدوسی از برپایی همایش کتاب‌خوانی، نقد تلفنی، انجمن‌های کتاب‌خوانی، طرح المپیاد کتاب‌خوانی، طرح کارگاه بلند خوانی و ویترین فروش به عنوان برخی ازطرح‌های در دست اجرای این معاونت برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان ونوجوانان یاد کرد.
مرتضی حیدری مشاور امور اقتصادی مدیرعامل و مدیر فروش و بازرگانی کانون نیز در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از روزنامه‌های کشور از اعطای تخفیف 30 درصدی به خریداران کتاب‌های کانون در هفته‌ی کتاب خبر داد و یادآور شد این درصد می تواند با خرید بیشتر مشتریان، تا 40 درصد نیز افزایش پیدا کند.
در ابتدای این جلسه نیز محسن فضلی مشاور فرهنگی مدیرعامل و مدیر کانون استان تهران با اشاره به این که کانون در این استان دارای 100 هزار عضو است نمونه‌ای از فعالیت‌های کانون در زمینه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را برای خبرنگاران تشریح کرد و گفت این فعالیت‌ها را می‌توان به کل کشور تعمیم داد.
وی یادآور شد در میان فعالیت‌های 40 گانه‌ی مراکز کانون کمتر فعالیتی می‌توان پیدا کرد که به‌نحوی با کتاب و کتاب‌خوانی در ارتباط نباشد.
 بیستمین دوره‌ی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران طی روزهای 20 تا 27 آبان با شعار یادگار ماندگار در سراسر کشور برگزار می‌شود.