صدای زنگوله عروسک "تَکَم" در وین پیچید

صدای زنگوله‌ی عروسک "تَکَم" با قصه‌گویی یک مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراه شد تا یکی از نمادهای فرهنگ کهن ایران زمین به مردم اتریش معرفی شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وین پایتخت کشور اتریش این روزها میزبان هفته‌ی دوستی کودکان ایران و اتریش است که با همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی جمهوری اسلامی ایران و کانون پرورش فکری با هدف تبادل فرهنگی میان دو کشور برپا شده است.
در میان برنامه‌های هفته‌ی ‌دوستی کودکان دو کشور، قصه‌گویی یکی از مربیان کانون یزد با استفاده از عروسک بومی و ایرانی تَکَم جلوه‌ی ویژه‌ای به برنامه‌های این رویداد فرهنگی در اتریش بخشید.
وین یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های اروپا است که به ترویج فرهنگ و هنر به ویژه هنر موسیقی شهره است و بسیاری از بزرگان موسیقی‌جهان فعالیت‌های هنری را از این شهر آغاز کرده‌اند.
تَکَم به معنای بُز نَر، عروسکی است که از سالیان سال پیش در دست تکم‌چی‌ها در نقاط مختلفی از ایران به ویژه آذربایجان پیام‌آور شادی در اعیاد ملی و مذهبی بوده است.
تکم‌چیان با حرکت دادن این عروسک اشعاری را به صورت آهنگین می‌خواندند و شادی و سرور را میهمان خانه‌های مردم شهرها و روستاهای این مناطق می‌کردند.
اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ترویج این فرهنگ ارجمند بومی، علاوه بر تولید انبوه این عروسک برنامه‌هایی را برای معرفی آن در کشورهای مختلف دنیا تدارک دیده است که از جمله‌ی آن معرفی این عروسک در هفته‌های دوستی با کشورای مختلف جهان است.
در هفته‌ی دوستی کودکان ایران و اتریش علاوه بر این بیش از 100 عنوان از کتاب‌های کانون - که در جشنواره‌های مختلف برگزیده شده‌اند - مانند رمان نوجوان امروز، کتاب‌های دو زبانه و الکترونیک به نمایش گذاشته شده است.
ارایه‌ی 36 عنوان سرگرمی‌ سازنده، بازی رایانه‌ای و تعدادی از عروسک‌های دارا و سارا و برپایی کارگاه‌های مختلف هنری مانند نقاشی، کاردستی، خوش‌نویسی، تکه‌چسبانی (کلاژ)، کاغذ و تا و همچنین قصه‌گویی دو زبانه و اجرای تئاتر عروسکی و... برای کودکان مقیم وین توسط مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان یزد از دیگر برنامه‌های این هفته دوستی است که تا روز 21 آذر ادامه می‌یابد.