لبنانی‌ها مجموعه 14 جلدی اختران را به زبان عربی منتشر کردند

مجموعه 14 جلدی کتاب اختران(زندگی 14 معصوم علیهم السلام) در لبنان به زبان عربی ترجمه و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این اقدام بخشی از مفاد تفاهم‌نامه‌‌ی است که میان کانون و موسسه‌ی کشافه‌المهدی وابسته به مقاومت اسلامی لبنان در سال 1389 منعقد شده است.
در این میان مدیرعامل و معاونان و مدیران ارشد کانون و موسسه‌ی کشافه‌المهدی(عج) در نشستی که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در تهران برگزار شد به بررسی و ارزیابی فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش‌روی در یک سال باقی مانده از اجرای این تفاهم‌نامه پرداختند.
ترجمه‌ی کتاب‌های کانون به زبان عربی و انتشار آن در لبنان و کمک به توزیع آن در کشورهای عرب زبان از جمله مهم‌ترین توافق‌هایی بود که طرفین در این نشست بر آن تاکید کردند.
در همین حال بخشی از این جلسه که در آن سید صادق رضایی مدیرعامل کانون و شیخ نزیه فیاض مدیرکل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان حضور داشتند به بحث و بررسی روند شروع به احداث یک مجتمع فرهنگی، هنری و کتاب‌خانه‌های سیار (مشابه مراکز کانون) و راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار - به احتمال زیاد تا پایان سال جاری یا ماه‌های نخست سال 1392 - اختصاص داشت.
موسسه‌ کشافه‌المهدی(عج) یک موسسه پیشاهنگی لبنان است که کودکان و نوجوانان را تحت پوشش فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری خود قرار می‌دهد.
برخی از فعالیت‌های این موسسه در واقع مشابه فعالیت‌هایی است که کانون در ایران انجام می‌دهد و همکاری‌های دو طرف باعث می‌شود تا بخشی از تجربه‌های 47 ساله‌ی کانون در اختیار این موسسه قرار گیرد.
انتشارسه شماره مجله مشترک توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشر دارالمهدی لبنان وابسته به مقاومت اسلامی به زبان‌های فارسی و عربی به صورت مشترک از دیگر توافق‌های این نشست بود.
ادامه‌ی برگزاری اردوهای تابستانی با حضور نوجوانان و مربیان لبنانی - در ادامه‌ی اردوهای سال 1390 و 1391 - ، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان لبنانی در تهران و لبنان به ویژه در رشته‌های عروسک‌سازی، انیمیشن، قصه‌گویی و نقاشی، حضور هنرمندان و مربیان علاقه‌مند لبنانی در جشنواره‌های کانون به ویژه قصه‌گویی، نمایش عروسکی، پویانمایی و مجموعه جشنواره‌های 16 گانه‌ی رضوی کانون و همکاری کانون در برگزاری سوگواره عاشورایی در لبنان از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین پیشنهاد حضور گروه‌هایی از هنرمندان و نویسندگان حوزه‌ی کودک ونوجوان ایران، مدیران و مربیان و کارشناسان کانون در لبنان به منظور آشنایی با ظرفیت‌های این کشور در عرصه‌ی فرهنگ و هنر از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.
توجه به ظرفیت‌های همکاری‌های بازرگانی بین طرفین نیز مورد توجه مسوولان حاضر در این نشست قرار گرفت و مقرر شد که معاونت تولید و بخش فروش و بازرگانی کانون نیز مذاکراتی را به صورت جداگانه با موسسه‌ی کشافه المهدی با هدف بررسی زمینه‌های توسعه‌ این فعالیت‌ها انجام دهند.
همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته‌ی دوستی کودکان ایرانی و لبنانی توسط روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله مباحثی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
در این نشست مدیرعامل، دبیر مجمع همکاری‌های فرهنگی، هنری ‌و معاونان فرهنگی و تولید و برخی مدیران کانون و مدیرکل موسسه کشافه‌المهدی و مدیر موسسه‌ی نشر دارالمهدی به ارایه‌ی گزارش‌هایی از روند اجرای تفاهم نامه پرداختند.
سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در سخنانی گفت که کانون به سرمایه‌گذاری فرهنگی در لبنان اعتقاد قلبی دارد و این همکاری‌ها توفیقی است که از سوی خداوند نصیب کانون شده است و ما به این همکاری افتخار می‌کنیم.
 وی یادآور شد که دیدگاه مقام معظم رهبری این است که توانمندی‌های فرهنگی ایران باید به کمک مقاومت اسلامی لبنان بیاید و ما هم در سایه‌ی همین نگاه تلاش کردیم که ورودی عالمانه به این حوزه داشته باشیم.
رضایی تاکید کرد که مدیران و کارشناسان کانون می‌توانند نحوه‌ی اجرای تفاهم نامه را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورتی که ببینیم نیاز به گسترش این فعالیت‌ها هست می‌توانیم متممی را به آن اضافه کنیم.
شیخ نزیه فیاض مدیرکل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان نیز در این نشست گفت که همکاری‌های دو طرف باعث شده است که طی دو سال گذشته بسیاری از خانواده‌ها و اهالی شهرها و روستاهای لبنان با نام و فعالیت‌های کانون آشنا شوند.
وی اضافه کرد که ما از این ارتباط بهره‌ی زیادی برده‌ایم و تجربه‌های ارزشمندی کسب کرده‌ایم و مسوولان کانون هم حتی فراتر از تعهدات تفاهم‌نامه از هیچ همکاری و کمکی دریغ نکردند که جای تشکر دارد.
مدیرکل موسسه‌ی کشافه‌المهدی لبنان اظهار امیدواری کرد که این همکاری‌ها باعث باز شدن مسیر تازه‌ای برای همکاری موسسه با طرف‌های دیگر ایرانی در حوزه‌های فرهنگ و هنر شود.
نزیه فیاض با قدردانی از کانون به واسطه‌ی میزبانی نوجوانان و مربیان لبنانی در ایران یادآور شد که بسیاری از این نوجوانان و مربیان آنان از این سفر به عنوان بهترین مسافرت عمر خود یاد می‌کنند.
محمد علی شریفی نماینده ستاد توسعه و پشتیبانی از مقاومت اسلامی در سخنان کوتاهی تاکید کرد که جدیت و همیت و پیگیری مدیران کانون برای همکاری با مقاومت اسلامی در لبنان در میان دستگاه‌ها و ادارات ایران مثال زدنی است و باید از این پس از کانون به عنوان یک الگو و نمونه موفق در این زمینه یاد کنیم.