بهترین‌های هفتمین جشنواره عکس کودک و نوجوان جایزه گرفتند

برترین‌های هفتمین جشنواره عکس کودک و نوجوان روز 26 دی جوایز خود را دریافت کردند و نمایشگاه آثار برگزیده گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیأت داوران این جشنواره متشکل از محمدمهدی رحیمیان، محمد ستاری، کیارنگ علایی، کریم متقی و کوروش پارسانژاد، در بخش کودک  "زینب فلاحی‌مطلق" 8 ساله از تبریز، "راحله هادی‌پور" 11 ساله از قوچان و "محمد ادهمی" 9 ساله از یاسوج را به ترتیب به عنوان برگزیده اول تا سوم معرفی کرد و با اهدای دوربین عکاسی، تندیس، لوح تقدیر و کتاب جشنواره از آنان قدردانی شد.
در عین حال، در بخش نوجوان نیز جوایز جشنواره همچون بخش کودک به"کوثر مرادی" 14 ساله از سنندج، "فاطمه‌السادات حسینی‌زهرایی" 17 ساله از مشهد و "آرام رئوفی‌آرانی" 13 ساله از تهران تعلق گرفت.
گروه داوری همچنین در بخش کودک از "کیمیا زواتی‌پور" 11 ساله از تهران، "سیده‌آرتینا مقدم‌نیا" 8 ساله از تهرانو "علی سمیعی" 11 ساله از اراک و در بخش نوجوان از"مهلا دهقانپور" 17 ساله از مشهد، "مریم اصغری" 14 ساله از تهران و"امیرعلی ثروتی" 14 ساله با اهدای لوح تقدیر و کتاب جشنواره قدردانی کرد.
اسماعیل عباسی دبیر جشنواره در بخشی از این آیین به جای قرائت بیانیه و گزارش، متن تلفیق شده‌ای ارایه کرد و گفت: 10 سال پیش از همین جایگاه تولد جشنواره عکس کودک را اعلام کردم و اینک سرفرازم که این نهال به بار نشسته است و جشنواره همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.
وی ادامه داد: 6 دوره تجربه نشان داد که حضور عکاسان بزرگسال اگرچه به رونق جشنواره می‌افزود و آمار آثار دریافتی را بالا می‌برد اما آثار هنرمندان خردسال در سایه‌ی توانایی‌های فنی آثار بزرگسالان رنگ می‌باخت.
عباسی افزود: آمار جشنواره ششم از 3هزار عکس دریافتی، 2هزار عکس به بزرگسالان تعلق داشت. این یعنی به انتظار 1000 عکس نشستن. اما اتفاق غریب و غیرمنتظره‌ای افتاد و رشدی 500 درصدی در این دوره رخ داد.
وی خاطرنشان کرد: در جشنواره هفتم به جای دریافت عکس، آثار هنرمندان خردسال‌مان را از طریق لوح فشرده دریافت کردیم. این یعنی کاستن از هزینه چاپ عکس برای عکاسان و حذف هزینه کمرشکن پست برای عودت دادن آثار پذیرفته نشده که همه ساله به دبیرخانه جشنواره تحمیل می‌شد.
عباسی، هفتمین جشنواره عکس کودک را به زبان آمار چنین ترسیم کرد با این توضیح که عکس‌های رسیده به دبیرخانه پس از مهلت تعیین شده نه شمارش شد و نه در این آمار گنجانده شده است. در مجموع 5148 عکس از 1215 عکاس کودک (زیر 12 سال) و نوجوان (12 تا 17 سال) با موضوع "آزاد" به دبیرخانه جشنواره رسید.
وی در ادامه گفت: از این تعداد 553 کودک با 2316 عکس و 662 نوجوان با 2832 عکس در جشنواره شرکت کردند.
دبیر هفتمین جشنواره عکس کودک و نوجوان در باره عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه توضیح داد: هیئت داوران از میان 5148 عکس 129 عکس از 93 عکاس را برای ارایه در نمایشگاه برگزید که سهم کودکان 47 عکس و سهم نوجوانان 82 عکس بود.
عباسی اظهار کرد: هنرمندان خردسال دوربین‌های ساده و غیرحرفه‌ای دارند از این‌رو کیفیت فنی آن‌ها و اندازه فایل‌های آنها در مواردی بسیار کوچک بود و چاپ عکس‌های 90×60 از چنین فایل‌هایی به پردازش جدی نیاز داشت و مقایسه آثار آن‌ها با دوربین‌های حرفه‌ای بزرگ‌سالان دور از انصاف است اما با تمام این‌ها من به عنوان یک عکاس اطمینان می‌دهم که کار این هنرمندان نوپا بسیار شگفت‌انگیز و ستودنی است.
دبیر جشنواره یادآور شد: در هم‌دستی با هنرمندان خردسال، جشنواره هفتم ارتفاع قاب عکس‌های نمایشگاه را پایین‌تر آورده است، گفتیم به جای آن‌که خردسالان سر به هوا باشند، این‌بار بزرگسالان سر به زیر شوند.
وی در سخنی صمیمانه خطاب به پدران و مادران گفت: داوری عکس مانند هنرهای دیگر امری پیچیده و تخصصی است و با داوری مسابقه‌های ورزشی که امری ساده و روشن است بسیار فرق دارد. 5هزار عکس و انتخاب 129 عکس از آن میان بدان معنا نیست که صد و سی‌امین عکس فاقد ارزش است.
عباسی تأکید کرد: پذیرفته نشدن عکس یک فاجعه نیست. این را باید به کودکان خود یاد بدهیم که در یک رقابت چنین اتفاق‌هایی عادی است. داوری عکس سلیقه‌ای نیست. داور بر اساس آموخته‌ها و تحلیل خود رأی می‌دهد. 5 داور باید هم‌نظر شوند تا عکس برگزیده شود. عکاسی هنری است که در آن به تصادف ممکن است شاهکاری خلق شود. کنترل این‌که عکس را هنرمند خردسال گرفته یا از یاری بزرگ‌ترها بهره برده اگرچه در مواردی سخت نیست اما اظهارنظر قاطع در مواردی بسیار دشوار است.
دبیر جشنواره در پایان گفت: هدف ما حضور بچه‌ها در این رقابت‌ها و آشنایی با هنر عکاسی است. هدف برنده شدن یا بردن جایزه نیست. عدم پذیرش آثار از طرف داور که کارشناس کار است با نظر پدر یا مادری که در این امر تخصصی ندارد تفاوت دارد. یاری رساندن به کودک یا در مواردی نادر ارسال عکس بزرگ‌سالان به نام هنرمند خردسال بزرگ‌ترین لطمه را از نظر اخلاقی به کودک‌مان وارد می‌کند.
این مراسم با سخنرانی سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون، معرفی هیأت داوران و پخش نماهنگی از مروری بر جشنواره‌های قبلی همراه بود.
گفتنی است در این آیین از کتاب نفیس جشنواره نیز رونمایی شد و نمایشگاه آثار برگزیده نیز به صورت رسمی گشایش یافت. این نمایشگاه تا روز 5 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران دایر است.